O stworzonym przez Biuro Rozwoju Gdańska projekcie pisaliśmy kilka dni temu tutaj (cała koncepcja BRG - tutaj). Przypomnijmy, GPL zakłada między innymi: zamknięcie Gościnnej dla samochodów, budowę tunelu pieszo-rowerowego przy ulicy Smętnej i dwóch przejazdów bezkolizyjnych (Sandomierska i rejon Bocznej), budowę pomostów na Kanale Raduni i tworzenie miejskich placów w kilku punktach Oruni.
Oruńskim radnym dzielnicowym koncepcja urzędników się podoba. - Mamy jednak też swoje propozycje inwestycji na Oruni, które chcielibyśmy, by zostały uwzględnione w miejskich planach – mówi nam Mateusz Korsztun z Rady Dzielnicy „Orunia-Św. Wojciech-Lipce”.
Park&ride na Gościnnej
Jednym z pomysłów jest tutaj budowa park&ride (parkuj i jedź) na Gościnnej. W koncepcji miejskich planistów ulica Gościnna jest wyłączona z ruchu samochodowego. - Dobrze byłoby stworzyć tutaj parking, gdzie ludzie zostawialiby swoje samochody. Już teraz niektórzy mieszkańcy Pruszcza przyjeżdżają na Gościnną, parkują tu auto i przesiadają się na przykład w 113 – przekonuje Korsztun.
Parking służyłby tez ludziom, którzy przyjechali na Gościnną do kościoła, przychodni, czy szkoły muzycznej. Byłby też wsparciem dla odwiedzających Park Oruński.
Zdaniem Korsztuna, taki parking mógłby powstać na zapleczu Gimnazjum nr 10. - Są tam niezagospodarowane działki, w sam raz na taką przestrzeń. Na parking wjeżdżałoby się w okolicy dzisiejszej wiaty śmietnikowej, położonej naprzeciwko pomnika „Inki” - tłumaczy autor pomysłu.
Park&ride na Gościnnej przydałby się również kierowcom autobusów. To właśnie na parkingu miałby zostać usytuowany szalet miejski.
Przyjemna 2.0
Drugim projektem, który radni dzielnicowi zgłoszą urzędnikom jest tak zwana Przyjemna 2.0. Mowa o budowie drogi, która rozpoczynałaby się w okolicach skrzyżowania Żuławskiej z Przyjemną i biegła przez teren obecnych ogrodów działkowych aż do ulicy Równej. Radni przekonują, że taka droga odciążyłaby ulicę Smętną i Żuławską, a w połączeniu z rozważanym przez planistów tunelem kolejowym przy ulicy Równej, byłaby doskonałym sposobem na odprowadzenie ruchu w kierunku Nowej Podmiejskiej (i planowanego tam bezkolizyjnego przejazdu).
Modernizacja pawilonów
Radni postulują również o modernizację pawilonów na Związkowej, tak by były one dostępne z obu stron (także od strony parku i placu zabaw). Miejski GPL zakłada, że w miejscu dzisiejszego parkingu przy pawilonach powstanie estetyczny miejski plac. - Aż się prosi, by ucywilizować wygląd tych pawilonów, które, co tu ukrywać, obecnie straszą swym wyglądem – komentują radni.
Ciągi pieszo-rowerowe "za torami"
Kolejna kwestia to budowa ciągów pieszo-rowerowych, położonych „za torami”. - Jest pomysł chociażby na ulicę Żuławską, by przy blokach zlikwidować te zniszczone trawniki i wielkie krawężniki. A w zamian za to stworzyć tutaj ładną aleję, na przykład wierzbową – mówi Korsztun.
Parkingi na Małomiejskiej, zmiany na Gościnnej
Radni będą też prosić urzędników, by zaplanowali budowę miejsc parkingowych w rejonie Szkoły Podstawowej n 56 na Małomiejskiej. To właśnie tę część Oruni w przyszłości czeka rewolucja drogowa - wszystko za sprawą planowanej Nowej Małomiejskiej.
Na ten moment dwa ostatnie postulaty dotyczą okolic ulicy Gościnnej. Chodzi o budowę pochylni na Kanał Raduni – taka inwestycja była już zaplanowana, ale sprzeciwił się jej konserwator zabytków. Drugą sprawą jest „poprawienie dojścia z ulicy Gościnnej do Parku Oruńskiego”, tak by spacerujący mogli jeszcze szybciej i bezpieczniej przemieszczać się między tymi punktami.