W ramach modernizacji trasy kolejowej E65 Gdynia-Warszawa-Wiedeń-Rijeka przebudowywana będzie również oruńska infrastruktura. Zostaną wybudowane cztery przejścia podziemne (przy ulicy Junackiej, Bocznej, Ukośnej i Rejtana). Modernizowane będą także przejazdy kolejowe przy ulicy Sandomierskiej i Dworcowej.
Na dwóch odcinkach pojawią się ekrany akustyczne. Z obu stron torów – od nowowybudowanego przejścia podziemnego przy ulicy Junackiej do przejazdu na ulicy Dworcowej. Ekran pojawi się też od strony ulicy Przy Torze – na odcinku od skrzyżowania z ulicą Głuchą do przejazdu kolejowego przy ulicy Sandomierskiej.
Zmian doczekają się oba perony oruńskiego dworca. Pojawią się nowe wiaty, gabloty, ławki i kosze na śmieci. Perony będą oświetlone i podniesione na wysokość 76 cm (licząc od poziomu szyn). Przy ulicy Dworcowej istniejący budynek kasy zostanie przebudowany na strażnicę przejazdową.
Kilka dni temu wyłoniono wykonawcę, który będzie odpowiedzialny za odcinek robót od Pruszcza do Gdańska Oliwy. Jest to konsorcjum firm: trzy z Poznania (Torpol, Seroco i Zakład Robót Komunikacyjnych – Dom) oraz jedna z Zawiercia (Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor). Koszt wszystkich prac oszacowano na 589 mln złotych brutto.
Prace będą odbywać się etapami.
- Wykonawca będzie mógł przystąpić do robót na odcinku od Lipiec do Gdańska Głównego już 1 czerwca. Wtedy też zostanie zamknięty jeden tor. Ruch pociągów będzie odbywał się wahadłowo – informuje Ireneusz Krzywicki, kierownik kontraktu LCS Gdańsk.
Nie ma jeszcze informacji, kiedy dokładnie i w których miejscach zobaczymy robotników na Oruni. Póki co znamy tylko ramy czasowe całej inwestycji.
- Wykonanie całego kontraktu, a więc mówimy tu o zmianach na odcinku od Pruszcza do Gdańska Oliwy, ma potrwać 36 miesięcy. Kolejność wykonywania obiektów na odcinku Lipce – Gdańsk Główny zostanie określona przez wykonawcę w szczegółowym harmonogramie prac. Ten będzie już gotowy pod koniec marca – dodaje Krzywicki.
Po modernizacji całego odcinka pociągi (jadąc od strony Pruszcza) będą rozwijać (do przejazdu na Dworcowej) prędkość do 160 km/h. Od tego miejsca do opływu Motławy – 140 km/h i dalej do Gdańska - 100 km/h. Obecnie maksymalna prędkość waha się do 100 km/h, a bliżej Gdańska jest to 60 km/h.
Wiemy już ile w całym projekcie kosztować będą oruńskie inwestycje – poniższe sumy pokazują wartości netto. Modernizacja przejazdów kolejowych: ulica Sandomierska – 800 tys. zł, ulica Dworcowa – 1.15 mln zł.
Przebudowa obu peronów – około 2 mln zł., budowa przejść podziemnych: ulica Boczna – 2.6 mln zł., ulica Ukośna – 2.6 mln zł., ulica Rejtana – 1.95 mln zł., ulica Junacka – 1.7 mln zł. Budowa wszystkich ekranów akustycznych – 4.2 mln. zł.