Przypomnijmy, wnioski do budżetu obywatelskiego nie zostały złożone przez urzędników. Zrobili to sami mieszkańcy, np radni dzielnicowi.
Łączny koszt projektów to ponad 3 mln zł. Nie starczy na wszystko, trzeba wybrać
Każda dzielnica ma tutaj swoją pulę pieniędzy, która zależna jest od liczby mieszkańców. W tym roku w ramach budżetu obywatelskiego Orunia-Św.Wojciech-Lipce ma do rozdysponowania 450 tys. zł. W tej puli głosować można na projekty dzielnicowe.
W tym roku mieszkańcy zgłosili wiele propozycji. Po weryfikacji urzędnicy zaakceptowali ostatecznie 11 projektów dzielnicowych z Oruni, Lipiec i Św. Wojciecha.
Koszt tych wszystkich projektów oszacowano łącznie na ponad 3 mln zł. W sytuacji, gdy na dzielnicę w budżecie obywatelskim przeznaczono 450 tys. zł, oznacza to, że tylko część z tych pomysłów (może nawet tylko jeden) będzie można zrealizować. A zrealizowane zostaną te projekty, które we wrześniu otrzymają najwięcej głosów.
Na jakie projekty dzielnicowe można zagłosować w tym roku? LISTA
Jakie projekty dzielnicowe zgłosili mieszkańcy Oruni, Lipiec i Św. Wojciecha? Są m.in. propozycje budowy chodników, schodów, wymiany nawierzchni dróg, ustawienia dodatkowych stacji rowerów MEVO, modernizacji placów zabaw, rozbudowy istniejącego pumptrucku na Gościnnej, budowy "sensorycznego placu zabaw", czy budowy niewielkich parków (parków kieszonkowych) na terenach niezagospodarowanych placów po wyburzonych budynkach.
W projektach wyszczególnione są dokładne adresy i konkretne miejsca. Wszystkie projekty z Oruni, Lipiec i Św. Wojciecha można znaleźć TUTAJ. Zachęcamy do zapoznania się z listą.
Co ważne, projekty nie dotyczą tylko "twardych" inwestycji. Jeden z mieszkańców ma np. pomysł na zorganizowanie rodzinnej gry terenowej Orunia-Św.Wojciech-Lipce. Jest też propozycja zorganizowania aktywnych spacerów z wózkami w Parku Oruńskim. Na te pomysły również będzie można zagłosować już we wrześniu.
Niektórym z pewności rzuci się tutaj w oczy projekt o nazwie "Wielki powrót tramwaju na Orunię". Jego autor (radny dzielnicy) chce, by miasto zakupiło wagon tramwaju Konstal N, ustawiło go na Gościnnej i zamieniło go w punkt informacji turystycznej.
Warto przypomnieć, że taki pomysł (ustawienie tramwaju) pojawił się podczas tworzenia koncepcji rewitalizacji ulicy Gościnnej, ale na ten moment miasto nie ma jeszcze ostatecznego projektu.
Są też projekty ogólnomiejskie. Miejsca postojowe i budowa ścieżki w Parku Oruńskim
Głosowanie w budżecie obywatelskim to także projekty ogólnomiejskie, czyli projekty, które - przynajmniej w teorii - wychodzą poza jedną dzielnicę. Tutaj do głosowania jest już inna pula pieniędzy, a projekty, które dotyczą Oruni. muszą rywalizować z wnioskami z innych części Gdańska.
Także i w projektach ogólnomiejskich znalazło się kilka propozycji, które mogą szczególnie zainteresować mieszkańców Oruni, Lipiec i Św. Wojciecha. Jedna z nich (złożona przez szefową tutejszej rady dzielnicy Agnieszkę Bartków) dotyczy budowy miejsc postojowych i poprawy chodników przy Parku Oruńskim i zbiorniku Stara Orunia.
"W trosce o Historyczny Park Oruński im.Emilii Hoene przed dewastacją parkujących samochody na jego terenie a zwłaszcza w trosce o bezpieczeństwo odwiedzających Park Oruński oraz dzieci z Przedszkola nr 9, niezbędna jest budowa Tymczasowych Miejsca Postojowych przy ulicy Nowiny i Raduńskiej co przyczyni się do poprawy wizerunku najbliższego otoczenia Parku Oruńskiego i dokończy Rewitalizację tego ważnego miejsca"- czytamy w uzsadnieniu wniosku.
O problemach z parkowaniem wokół Parku Oruńskiego pisaliśmy TUTAJ. Przedstawialiśmy też koncepcję budowy miejsc postojowych na terenie na przeciwko wejscia do Parku, tuż obok Kanału Raduni. Projekt Bartków zakłada właśnie taką inwestycję.
Inny z wniosków zakłada budowę ostatniego etapu ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż Potoku Oruńskiego, która prowadzi do Parku Oruńskiego od strony pętli Łostowice-Świętokrzyska. O budowie kolejnych fragmentów tej ścieżki pisaliśmy TUTAJ.