Produkowane przez firmę EvoBus Polska Sp.z o.o. autobus marki Mercedes zasilą gdański tabor w ramach projektu Komunikacji Miejskiej III (GPKM III) w latach 2010–2012. Obecnie do Gdańska przyjechało już 14 pojazdów - 4 autobusy przegubowe i 10 krótkich.
Całość zamówienia opiewa na kwotę 11.206.512 zł. Nie jest to jedyny transport tych „limuzyn” do Gdańska. EvoBus Polska wygrała drugi przetarg na osiem "przegubowców" - kwota na jaką opiewa dostawa to 8,5 mln zł netto.
Z nieoficjalnych informacji wynika, że na Oruni pierwszy z nowych autobusów (krótki) będzie obsługiwał linię 189 lub linię 151. Większe, przegubowe planowane są najprawdopodbniej na linii 154.
Te 12 i 18 metrowe autobusy wyposażone są m.in. klimatyzację, monitoring z zapisem 10 dniowym, obudową wandaloodporną, a także silnik, spełniający wszystkie normy. Pojazdy te są w stanie wziąć na pokład odpowiednio 97 i 145 osób.
Napęd Conecto to 6-cylindrowy silnik o mocy 210 kW w autobusie 12-metrowym lub 220 kW w autobusie przegubowym(18m). Dzięki technologii BlueTec® marki Mercedes-Benz dla silników wysokoprężnych silnik spełnia surowe normy UE dotyczące ochrony środowiska.
Gwarantuje on nie tylko redukcję emisji spalin, ale także oszczędności w zużyciu paliwa w porównaniu do tradycyjnych silników Diesla spełniających normę Euro 3. Automatyczna skrzynia odciążą kierowcę przy zmianie biegów.
- Mamy obecnie najlepszy tabor pod względem jakości - mówił podczas dzisiejszej imprezy wiceprezydent Lisicki.
- To są wspaniałe pojazdy. Przez takie "zakupy", poprawiamy cały czas komunikację w Gdańsku. Nie dawno przekazaliśmy nowe tramwaje, a teraz 14 sztuk nowiutkich Mercedesów. Miejmy nadzieję, że będą bardzo długo służyć naszym pasażerom. Kierowaliśmy się proporcjami 60% cena, 40% warunki technologiczno-eksploatacyjne - tłumaczył Jerzy Zgliczyński prezes ZKM
Jeden z prezesów EvoBus Polska przypominał:
- Są to autobusy, które mają 100% niskiej podłogi i posiadają jeden z najnowocześniejszych silników. Są bardzo niezawodne. Potrzebują przeglądu gwarancyjnego średnio co 160 tysięcy kilometrów.
Oprócz pokazu nowoczesnych pojazdów, na dzisiejszej imprezie były również inne atrakcje. Najmłodsi mogli przejechać się rowerem w miasteczku "dla jednośladów", które przygotowała Straż Miejska. Nie zapomniano również o starszych uczestnikach festynu. Mieli oni okazję zobaczyc symulator autobusu,a także zagrac wspólnie z siatkarzami klubu Lotos Trefl Gdańsk.
Dla chcących przypomnieć sobie „frajdę” z jazdy Ikarusem 260 czy też Jelczem 043 (popularnym ogórkiem), również przewidziano pokazowe jazdy. Wielki szum wzbudziło przeciąganie nowych autobusów, które wygrało kilku śmiałków.
Zapytałem jednego z kierowców ZKM, który już wkrótce będzie kierował nowymi autobusami, o ogólne wrażenia na temat "miejskich limuzyn".
(Patryk Sikora) Można już prosić o ogólne podsumowanie?
Kierowca autobusu A01) Jeszcze trudno jest coś powiedzieć, „nabite” jest za mało kilometrów. Miejmy nadzieję, że będą spisywać się dobrze.
Pierwsze wrażenie jest w takim razie pozytywne?
Pierwsze wrażenie, jak najbardziej pozytywne. Jakby nie patrzeć nowy autobus, a to oznacza zawsze coś lepszego niż to co już jeździ.
Jest przygotowany "pod kierowcę"?
-Jak najbardziej, wszystko jest pod ręką, na miejscu. W czasie pracy nic nie rozprasza uwagi kierowcy. Wszystkie czujniki, kontrolki , wskaźniki, wszystko to jest bardzo dobrze widoczne. A to jest najważniejsze.
Można jakoś porównać Mercedesy, do jeżdżących już Solarisów?
Są zbliżone, nie odbiegają od siebie znacząco. Więcej będzie można powiedzieć np. za miesiąc.
Jeden z mieszkańców Śródmieścia, pan Michał tak komentował całą imprezę i nowe autobusy.
- Fajna inicjatywa. Mam nadzieję, że podniesie to komfort naszego podróżowania w Gdańsku.
Na pierwszy rzut oka nowe autobusy mają inny układ siedzeń, i to jest fajne. Wszystko pachnie nowością.
Dla portalu MojaOrunia.pl relacje przygotował Patryk Sikora