Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 26/12/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Z rządowego Funduszu przejazdów i objazdu Bramy Nizinnej nie będzie. Co dalej z tymi inwestycjami?

 1 dodane: 18:45, 10/12/20

tagi:

Gdańsk nie dostanie ani złotówki z rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych – przedstawiciele magistratu nie ukrywają rozczarowania. To ważna wiadomość także dla oruniaków, bo gdańscy urzędnicy chcieli z tego Funduszu uzyskać wsparcie m.in. na budowę bezkolizyjnego przejazdu na Oruni i budowę objazdu dla Bramy Nizinnej. Miasto musi szukać alternatyw, ale warto przypomnieć, że o realizacji tych inwestycji magistrat mówił już od lat.

Objazd Bramy Nizinnej. W tym miejscu ma zostać puszczony ruch
Objazd Bramy Nizinnej. W tym miejscu ma zostać puszczony ruch
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

Fundusz Inwestycji Lokalnych to 12 mld zł bezzwrotnej pomocy dla samorządów w całej Polsce. To rządowe wsparcie, które z pewnością przyda się wielu lokalnym społecznościom, które w związku z pandemią poniosły spore gospodarcze straty.

- Musimy walczyć o każde miejsce pracy. Dlatego tę walkę z kryzysem, walkę z COVID-19 toczymy wspólnie. Toczy ją rząd, samorządy, przedsiębiorstwa i obywatele. Wsparliśmy już firmy w ratowaniu miejsc pracy, a dzisiaj przedstawiamy rządowy program inwestycji lokalnych – mówił w tym tygodniu premier Mateusz Morawiecki.

Z Funduszu na Pomorze trafi 220 mln złotych. Finansowy zastrzyk gotówki otrzyma blisko 150 miejscowości, m.in. Wejherowo, Tczew, czy Ustka.

Kłopot w tym – na co zwracają uwagę niektórzy samorządowcy – że są miasta, które zostały tutaj pominięte.

Na Pomorzu mowa m.in. o Gdańsku. Wczoraj gdańscy urzędnicy zwołali konferencję w tej sprawie. Jak podkreślał na niej wiceprezydent Piotr Grzelak, miasto do tej pory nie uzyskało informacji, według jakiego klucza przyznawane są pieniądze z Funduszu Inwestycji Lokalnych. Według zapewnień wiceprezydenta, urzędnicy zgłaszali się z tym pytaniem do pomorskiego wojewody, ministerstwa i kancelarii premiera.

W Gdańsku - co podkreślały wczoraj władze miasta - magistrat chciał uzyskać z Funduszu wsparcie na wiele inwestycji, m.in. na budowę bezkolizyjnego przejazdu na Oruni, budowy objazdu dla Bramy Nizinnej i dofinansowania budowy Nowej Warszawskiej i fragmentu Nowej Świętokrzyskiej.

Niektórzy pytają: co dalej z tymi inwestycjami?

Przedstawiciele magistratu podkreślają, że Fundusz to tylko jedno ze źródeł finansowania takich inwestycji i miasto będzie szukało alternatyw.

Niepokoju nie ukrywa Agnieszka Bartków, szefowa Rady Dzielnicy „Orunia-Św.Wojciech-Lipce”. - Budowa przejazdu na Oruni i budowa objazu Bramy Nizinnej to są najważniejsze, absoltunie kluczowe inwestycje dla tej części Gdańska. Chodzi o bezpieczeństwo ludzi (np. dojazd karetek), upłynnienie ruchu, ale też realne ułatwienie dla licznie położonych tutaj firm, a nawet – o czym też warto pamiętać – lepsze połączenie do Portu. Naprawdę dziwię się, czemu w rządowym Funduszu pominięto Gdańsk.

Kiedy urzędnicy wreszcie naprawią swój błąd z 2005 roku?

Mimo wszystko Bartków wciąż jest dobrej myśli, że miasto znajdzie pieniądze na realizację obu inwestycji. - Nie wyobrażam sobie, by mogło być inaczej. Miasto musi znaleźć na to pieniądze – mówi.

O budowie przejazdu kolejowego na Oruni mówi się od lat, a wielu mieszkańców ma żal do miasta, że nie załatwiło tego tematu jeszcze w 2005 roku, gdy rozpoczynały się negocjacje z PKP co do przyszłej modernizacji linii kolejowej E-65.

Kilka lat temu prezydent Paweł Adamowicz obiecał wreszcie, że bezkolizyjne przejazdy się pojawią, a mieszkańcy Oruni nie będą musieli stać na szlabanach. Nie padły jednak żadne deklaracje co do terminu inwestycji.

W tym roku ogłoszono przetarg na stworzenie dokumentacji na budowę trzech przejść dla pieszych (Sandomierska, Dworcowa, Niegowska) przez tory i przejazdu bezkolizyjnego (między Dworcową a Niegowską).

Co dalej z objazdem Bramy Nizinnej? Miasto musi wreszcie znaleźć na to pieniądze

Problem w tym, że dokumentacja to tylko drobna część całej inwestycji – miasto wciąż nie podało, skąd weźmie miliony złotych na budowę przejazdów.

Jeżeli chodzi o objazd Bramy Nizinnej, to jak mówi dzisiaj portalowi MojaOrunia wiceprezydent Piotr Grzelak, jest już pełna dokumentacja na tę inwestycję, a miasto „jest w pełnej gotowości”. Objazd zakłada zbudowanie obok małego mostku i puszczenie ruchu właśnie przez niego.

Miasto musi jednak znaleźć kilka milionów złotych na realizację tego przedsięwzięcia. Na ten moment urzędnicy nie podają tutaj konkretów. Warto dodać, że taką budowę obiecywano już nawet w 2018 roku. Później padały deklarację, że przebudowa rozpocznie się w tym roku.

Do tematu wrócimy.

Galeria artykułu

Objazd Bramy Nizinnej. W tym miejscu ma zostać puszczony ruch

Objazd Bramy...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (5)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

87.207.135.*

00:21, 22/12/20

a czego nam już nie obiecano, póki co czekamy na dokumentacje przedprojektowe bezkolizyjnego przejazdu, tyle lat gadania o tym a my nawet nie mamy dokumentacji przedprojektowej a tym czasem w ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

82.160.69.*

21:51, 11/12/20

Cześć, mam imię Monika, poznam jakiegoś normalnego faceta, wiem czego chcę od życia, żeby było jasne - nie szukam męża, chcę się po prostu zabawić bez angażowania się w coś poważniejszego. Nie pytaj czy jestem ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

62.61.54.*

16:53, 11/12/20

W 2005 roku nie było radnych dzielnicy, bo nie było rady dzielnicy na Oruni. Co do radnych miasta, dobre pytanie.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

37.47.45.*

14:48, 11/12/20

A wystarczyło trzymać rękę na pulsie gdy modernizowano za "jedyne " 10 mld zł.odcinek kolejowy Warszawa -Gdańsk Gdzie byli radni miejscy z Oruni? gdzie byli przedstawiciele rady dzielnicy?Ci samorządowcy powinni ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

82.160.69.*

12:49, 11/12/20

Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu MojaOrunia.pl

REKLAMA

REKLAMA