Przebudowa Kanału Raduni wchodzi w kolejną, póki co jeszcze "papierową" fazę. Wczoraj otwarto koperty z ofertami wykonawców. Najtańsza opcja to blisko 134 mln złotych, najdroższa – prawie 178 mln. Jak dokładnie będzie wyglądać cała inwestycja? Kiedy i od jakiego miejsca się rozpocznie? Czy w związku z planowanymi pracami szykują się wyburzenia budynków?
Wczoraj nastąpiło otwarcie ofert wykonawców robót.
- Oferty złożyło 4 wykonawców. Koszty przebudowy zawierają się w przedziale od 133,9 mln zł do 177,9 mln zł. Trwa sprawdzanie ofert pod względem formalnym – informuje Magdalena Kuczyńska z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Przebudowa Kanału jest w 85 procentach finansowana ze środków unijnych. Co z pozostałą sumą pieniędzy?
Z finansami jest ok
Wczoraj od jednego z lokalnych polityków uzyskaliśmy nieoficjalną informację, że mogą pojawić się trudności ze sfinansowaniem całego projektu. Według tej relacji, w Urzędzie ma obecnie trwać gorączkowe poszukiwanie pieniędzy na realizację inwestycji. Miasto nie potwierdza tych rewelacji.
- Miasto zapewniło finansowanie projektu, zabezpieczając na jego realizację pieniądze rządowe i unijne. Nie ma zatem żadnego, „gorączkowego” poszukiwania środków – odpowiada Kuczyńska.
- Wkład własny w wysokości 15% ma być pokryty z budżetu Państwa. Miasto wydatkowało do chwili obecnej około 1,1 mln zł na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wniosku aplikacyjnego – dodaje przedstawicielka Biura Prasowego w Gdańsku.
Od czego zaczynamy?
Zawarcie oficjalnej umowy z wykonawcą robót będzie możliwe po potwierdzeniu uzyskania dofinansowania unijnego. A te uzyska się dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dopełnienie tych ostatnich formalności planowane jest na przełom maja i czerwca.
Pierwszym etapem robót będzie prawie 2,5 kilometrowy odcinek od zrzutu do Opływu Motławy do mostu na skrzyżowaniu ulic: Raduńska i Nowiny. Od tego miejsca robotnicy rozpoczną kolejne prace (będzie to obszar o blisko 3 kilometrowej długości) – do mostu na wysokości posesji Trakt Św. Wojciecha 370. Ostatnim etapem będzie przebudowa Kanału (odcinek o długości prawie 2 km) do granicy Gdańska.
Co tutaj się zmieni?
Zakres prac obejmie umocnienie, uszczelnienie, a tam gdzie to wskazane także poszerzenie Kanału (aktualnie jego szerokość waha się od 8 metrów przy moście na ul. Stromej do 10,30 m przy projektowanej Obwodnicy Południowej).
Na obu brzegach wykonane zostaną pionowe umocnienia (stalowa ścianka szczelna z oczepem żelbetonowym) o wysokości od 1,8 m do prawie 3,3 m. W zależności od lokalizacji będą miały one nieco inny wygląd.
I tak na opisywanym wyżej odcinku „etapu pierwszego” będzie to okładzina z cegły klinkierowej. Od mostu na skrzyżowaniu ulic Raduńska i Nowiny do mostu na wysokości posesji Trakt Św. Wojciecha 370 zobaczymy elewacje w kolorze szarym z betonu fakturowanego, imitującą fakturę kamienną. A od tego miejsca do granic miasta będzie to okładzina z kostki granitowej w kolorze dostosowanym do otoczenia.
Wzdłuż Kanału z obu stron pojawią się barierki. Powstanie 9 kładek dla pieszych wraz z balustradami. Zostanie wyremontowana kładka, położona na wysokości Traktu Św. Wojciecha 450.
Na odcinku umocnień wykonanych po powodzi w 2001 roku (m.in. przy wylocie Potoku Oruńskiego) zostanie położona okładzina z cegły. Istniejące wyloty kanalizacji sanitarnej zostaną zabetonowane.
W ramach przebudowy Kanału Raduni zostanie rozebrany budynek przy Trakcie Św. Wojciecha nr 64 A.
DRMG planuje na dwa tygodnie przed rozpoczęciem robót zorganizować z mieszkańcami spotkanie informacyjne.