Pomorska Kolej Metropolitalna zakłada budowę nowej dwuorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i południowe dzielnice Gdańska do Kowal i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła).
Inwestycja jest gigantyczna i jest rozciągnięta na kilkanaście lat. Samo stworzenie dokumetacji potrwa dwa lata.
Do 2023 r. ma powstać tak zwane Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. Dokument ten odpowie na wszystkie najważniejsze pytania. Wskaże przebieg PKM Południe (bo na ten moment jest kilka wariantów), niezbędną rezerwę terenową, a co za tym idzie również miejsca potencjalnych wyburzeń. Pokaże też dokładną lokalizację przystanków kolejowych.
Opracowanie ma też wskazać koszty całej inwestycji. Później samorządy będą musiały zdobyć też niezbędne dofinansowanie. Przy założeniu, że wszystko pójdzie zgodnie z planem, w latach 2025-2030 ma powstać pierwszy odcinek PKM Południe, z Gdańska Śródmieście do Kowal.
Na tym etapie zaplanowanych jest tutaj pięć przystanków: Gdańsk Trakt Świętego Wojciecha, Gdańsk Madalińskiego, Gdańsk Łostowice – Świętokrzyska, Gdańsk Niepołomicka i Gdańsk Świętokrzyska – Węzeł Kowale.
W ramach tworzenia dokumentacji PKM planuje szereg spotkań z mieszkańcami dzielnic i miejscowości, przez które przyszła linia kolejowa będzie przebiegać.
Na pierwszy ogień idą mieszkańcy Oruni, Oruni Górnej i Chełmu. Dla nich PKM organizuje spotkanie w Hotelu Zatoka (przy Trakcie św. Wojciecha 149). Rozpocznie się ono 4 kwietnia, o godzinie 17.
5 kwietnia o godzinie 17 w Hotelu Platan (Niepołomicka 36) rozpocznie się spotkanie dla mieszkańców Ujeściska Łostowic i miejscowości Kowale.
W kolejnych dniach dyskusja dotrze także do Pruszcza Gdańskiego, gminy Kolbudy i gminy Żukowo.