Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 26/12/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Którędy przez Orunię pojedzie kolejka PKM? [MAPY] Czerwień kontra Błękit

 1 dodane: 17:27, 05/04/22

tagi:

W kilka minut do centrum z południowego Gdańska i Oruni? Odjazdy co 7 minut? Pomorska Kolej Metropolitalna to może być prawdziwa komunikacyjna rewolucja dla tej części miasta. Wciąż jest jednak mnóstwo pytań odnośnie tej inwestycji - wczoraj próbowali na nie odpowiedzieć projektanci i miejscy włodarze. W przypadku Oruni mowa jest o dwóch wariantach. Ale miasto nie ukrywa, że bardziej skłania się ku opcji "Sandomierska", z kolei opcja "Serbska" jest tylko wyjściem awaryjnym.

Którędy przez Orunię pojedzie kolejka PKM? [MAPY] Czerwień kontra Błękit
Którędy przez Orunię pojedzie kolejka PKM? [MAPY]
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

Pomorska Kolej Metropolitalna zakłada budowę nowej dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i południowe dzielnice Gdańska do Kowal i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła).

W poniedziałek na spotkaniu w hotelu Zatoka projektanci PKM i przedstawiciele miasta prezentowali najwięcej szczegółów odnośnie odcinków, które najbardziej interesują mieszkańców Oruni i Oruni Górnej.

Wariant czerwony. Wiadukt na Sandomierskiej, "metro" pod boiskiem, wyburzenia w rejonie Ptasiej

Linia PKM Południe pobiegnie od istniejącego już przystanku SKM Śródmieście, wzdłuż Traktu św. Wojciecha. Później skręci w kierunku ulicy Małomiejskiej.

Na tym etapie projektowania są jednak brane pod uwagę dwa warianty. Projektanci umownie oznaczyli je kolorem czerwonym i błękitnym.

 

W wariancie czerwonym biegnąca od strony centrum PKM Południe skręca w rejonie ulicy Sandomierskiej. Wiaduktem przecina obecną linię kolejową i istniejący obecnie supermarket Lidl, który w takim scenariuszu czeka wyburzenie - widać to na pierwszej grafice (Lidl zaznaczony na żółto).

Na wiadukcie planowany jest pierwszy przystanek od przystanku Gdańsk Śródmieście. Podróżnych doprowadzałyby na peron zarówno schody jak i windy.

Planiści obliczyli, że dojazd PKM-ką z okolic Sandomierskiej do centrum Gdańska zabierałby 4 minuty. To znacznie szybciej niż kursujące na tym odcinku autobusy, które często muszą stać w korku, a ponadto jeżdżą dość nieregularnie. Pociągi PKM Południe na odcinku Kowale - Gdańsk Śródmieście (a więc i oruńskim) jeździłyby co 7 minut.

Wracając do dalszego przebiegu "linii czerwonej" - po przecięciu obecnej linii kolejowej i Traktu św.Wojciecha, kolejka PKM przejeżdżałaby obok budynku Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych (przy ulicy Brzegi).

Później robi się jeszcze ciekawiej. W rejonie dzisiejszego boiska szkoły przy ulicy Małomiejskiej kolejka wchodziłaby pod ziemię. - W rejonie boiska szkolnego mamy ogromny nasyp ziemny i w związku z tym naszą linię kolejową należy schować pod ziemię. Uznaliśmy, że jest to świetny sposób na to, by ograniczyć ingerencję i wpływ na infrastrukturę przylegającą - tłumaczyli na poniedziałkowym spotkaniu projektanci.

Na poniższej grafice boisko oznaczone jest na różowo (pod nią przechodzi kolejka).

Ten odcinek swoistego oruńskiego metra miałby około kilkudziesięciu metrów długości. Linia kolejowa przecinałby ulicę Zamiejską i przez krótki odcinek biegłaby niemal równolegle do ulicy Małomiejskiej (przez tereny Rodzinnych Ogródków Działkowych). Ta opcja zakłada wyburzenie niektórych budynków, m.in. w rejonie ulicy Ptasiej i Małomiejskiej - miejsca te na poniższej grafice zostały zaznaczone na żółto.

 

Drugim przystankiem PKM na tej trasie byłby przystanek przy ulicy Madalińskiego.

Wariant błękitny. Wiadukt w rejonie Serbskiej, wyburzenia warsztatów i budynków, przejście przez ROD

Wariant błękitny zakłada, że PKM Południe przetnie wiaduktem obecną linię kolejową, Trakt św. Wojciecha i Kanał Raduni w rejonie ulicy Serbskiej. - W odróżnieniu od korytarza czerwonego nie mamy możliwości schować się tutaj pod ziemię - podkreślali projektanci.

Na grafikach widać, że przy takim wariancie konieczne będzie wyburzenie m.in. warsztatów samochodowych i niektórych budynków mieszkalnych (na zdjęciu są one zaznaczone na żółto).

PKM-ka w wersji błękitnej przechodziłaby też przez niektóre budynki przy Małomiejskiej.

W wariancie błękitnym pierwszy przystanek PKM Południe (po przystanku PKM Śródmieście) zlokalizowany byłby na wiadukcie po drugiej stronie Traktu św. Wojciecha (na wysokości między Piaskową, a Nakielską).

Dalej już jeden wariant. Przystanek na Madalińskiego i na pętli Łostowice-Świętokrzyska

Tak jak samo w przypadku wariantu czerwonego, tak i w wersji błękitnej PKM-ka docierałaby do przystanku w okolicach Madalińskiego. Dalej oba warianty byłyby już takie same.

Z ulicy Madalińskiego kolejka jechałaby na pętle Łostowice-Świętokrzyska. - Całość trasy na tym odcinku prowadzona będzie w ścianach szczelinowych otwartych, w miejscu przecięcia skrzyżowań, zjazdów dla pieszych będziemy planowali wiadukty - tłumaczyli projektanci.

 

Miasto stawia na wariant czerwony, bo chodzi o przejazd bezkolizyjny. Konserwator ma inną wizję

Urzędnicy z wiceprezydentem Alanem Aleksandrowiczem na czele nie ukrywają, że na ten moment zdecydowanie optują za wariantem czerwonym, a wariant błękitny jest tylko i wyłącznie wyjściem awaryjnym.

Wynika to z tego, że wariant czerwony zakłada budowę wiaduktu kolejowego w rejonie ulicy Sandomierskiej, a do takiej inwestycji miasto przygotowuje się już od lat, kompletując dokumentację. Problem jednak w tym, że przejazd bezkolizyjny w tym miejscu zakwestionował konserwator zabytków.

- Jesteśmy zdeterminowani, by ewentualnie w instancjach odwoławczych przekonać służby konserwatorskie, że to najlepsze rozwiązanie. Trzeba walczyć o ten czerwony przebieg - mówił portalowi MojaOrunia Aleksandrowicz.

Wiadukt na Sandomierskiej kontra wiadukt na Serbskiej. Jedna opcja jest szybsza

Nie ukrywał jednak, że w przypadku, gdyby decyzja konserwatora uniemożliwiła opcję wariantu czerwonego, PKM-ka pojechałaby według linii błękitnej. Oznaczałoby to jednak, że budowa przejazdu bezkolizyjnego na Oruni opóźniłaby się o kolejne lata.

Dlaczego? W przypadku zielonego światła dla wariantu czerwonego, miasto byłoby w stanie szybciej rozpocząć (ze względu na skompletowaną już dokumentację) budowę samego przejazdu bezkolizyjnego na Sandomierskiej, a dopiero w kolejnych latach dobudowywać do niego PKM Południe.

W przypadku wariantu błękitnego miasto musiałoby skompletować od nowa dokumentację dla wiaduktu przy ulicy Serbskiej.

Budowa PKM Południe rozciągnięta jest na kilkanaście lat. Samo stworzenie dokumetacji potrwa dwa lata.

Do 2023 r. ma powstać tak zwane Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. Dokument ten odpowie na wszystkie najważniejsze pytania. Wskaże przebieg PKM Południe (m.in. czy będzie to wariant czerwony czy wariant błękitny), niezbędną rezerwę terenową, a co za tym idzie również miejsca wszystkich wyburzeń.

Opracowanie ma też wskazać koszty całej inwestycji. Później samorządy będą musiały zdobyć też niezbędne dofinansowanie. Przy założeniu, że wszystko pójdzie zgodnie z planem, w latach 2025-2030 ma powstać pierwszy odcinek PKM Południe.

Co ważne, projektanci przygotowali też rezerwę pod "nadmiarowy" przystanek PKM Południe, w rejonie Czerwonego Mostu (między SKM Śródmieście, a ulicą Sandomierską). Mógłby on powstać zarówno w wariancie czerwonym jak i błękitnym. Skąd pomysł na przystanek PKM akurat w tym miejscu? Jak podkreślali wczoraj projektanci, okolica od Śródmieścia do Sandomierskiej - choć obecnie w wielu miejscach straszy swym wyglądem - ma spory potencjał. Nie jest wykluczone, że kiedyś w tym rejonie powstaną osiedla mieszkaniowe i taki przystanek między Śródmieściem, a Sandomierską bardzo się przyda.

Galeria artykułu

Którędy przez Orunię pojedzie kolejka PKM? [MAPY] Czerwień kontra Błękit

Którędy przez...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (3)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

89.64.99.*

19:14, 15/04/22

Co ta inwestycja ma wspólnego z polepszeniem zycia i dojazdów do centrum - t zn do pracy i szkół? Z tych opisów i wariantów jednoznacznie widac, ze nadal jest swoisty drang nach western i miasto idzie w strone ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

178.235.188.*

16:32, 07/04/22

"Majątki Polaków też będzie można zamrażać. To skutek "wrzutki" PiS do ważnej ustawy Polacy będą mogli trafić na sankcyjne listy, a ich majątki być zamrażane. Wystarczy, że tacy obywatele zostaną uznani za ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

37.47.217.*

08:52, 07/04/22

Wszystkie te pomysły nadal nie wpływają na poprawę życia na oruni. Nadal mieszkańcy będą odcięci co wpłynie na wartość mieszkań. Ktoś celowo próbuje doprowadzić do naturalnej śmierci dzielnicy.

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA