Ta dyskusja dotyczyła głównie Pomorska Kolej Metropolitalna zakłada budowę nowej dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i południowe dzielnice Gdańska do Kowal i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła).
Inwestycja jest gigantyczna i jest rozciągnięta na kilkanaście lat. Samo stworzenie dokumentacji potrwa dwa lata. Do 2023 r. ma powstać tak zwane Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe.
W kwietniu w Hotelu Zatoka odbyło się pierwsze spotkanie z serii spotkań dotyczących projektu PKM Południe. Dotyczyło głównie odcinka, który będzie przechodził przez Orunię.
Projektanci przyznawali, że wciąż rozważają dwa warianty. Linia może przejść albo w śladzie budowanego w przyszłości przejazdu kolejowego na Sadndomierskiej, następnie przechodzić równolegle do ulicy Podmiejskiej (za budynkiem Szkoły Podstawowej nr 56). W tej sytuacji pierwszym przystankiem po działającym już dzisiaj przystanku w Śródmieściu byłby przystanek w okolicach dzisiejszego Lidla na Sandomierskiej.
Druga opcja jest taka, że biegnąca od centrum PKM poszłaby nie co dalej w kierunku Pruszcza Gdańskiego, a Trakt św. Wojciecha przecięła na wysokości ulicy Serbskiej. Następnie przecięłaby ulicę Raduńską, biegła tuż obok Nakielskiej i w okolicy pizzerii Leone przecięłaby ulicę Małomiejską. Przy tym scenariuszu przystanek PKM byłby na wysokości ulicy Raduńskiej.
Teraz miasto planuje kolejną serię spotkań i jest szansa, że na nich mieszkańcy Oruni znajdą odpowiedzi na swoje pytania. Spotkanie dla mieszkańców Oruni, Lipiec, Św. Wojciecha, ale i Oruni Górnej i Gdańska Południe rozpocznie się 14 listopada (poniedziałek), o godzinie 17 w Hotelu Zatoka. Dzień później w Hotelu Platan przy Niepołomickiej odbędzie się spotkanie dla mieszkańców Ujeściska, Łostowic i miejscowości Kowale.