Rozmowa z Piotrem Michalskim, rzecznikiem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jesteśmy na etapie przygotowywania przetargu, w którym wyłoniony zostanie główny wykonawca projektu. Myślę, że do końca września wyłonimy zwyciężcę przetargu.
Ile firm przystąpiło do przetargu?
Do przetargu przystąpiło pięć podmiotów. Są to konsorcja firm:
Bilfinger Berger Polska SA i Wakoz
Budimex Dromex SA, Mostostal Warszawa SA, Acciona Infraestructuras SA,
Eurovia Polska SA, Warbud SA, Hochtief Polska, Vinci Construction Grand Projets, Vinci Construction Terrassement, Stavby
Strabag,Hermann Kirchner Polska, Dywidag Bau GmbH
Energopol-Szczecin SA, POL-DRÓG, ABM POL-DRÓG, Zakład Robót Mostowych „Mostmar”
Najniższą ofertę na razie przedstawiło pierwsze wymienione konsorcjum – podało kwotę 1 126 371 270,36 zł. GDDKiA zaoszczędziłoby na tym zadaniu prawie miliard złotych, gdyż kosztorys inwestorski opiewa na ponad dwa miliardy złotych. Aktualnie sprawdzamy wszystkie oferty.
Kiedy przewidujecie rozpoczęcie prac?
Mamy nadzieje, że jeszcze w październiku tego roku.
Czyli zakończony jest już proces wykupywania ziem pod budowę?
98 procent gruntów przeznaczonych pod budowę znajduje się już w posiadaniu GDDKiA.
A co w przypadku pozostałych dwóch procent?
W tym wypadku zastosowana zostanie „specustawa“ drogowa. Działki zostaną znacjonalizowane i wycenione przez rzecznoznawców. Państwo wykupi je za określone przez nich pieniądze.
18-kilometrowa trasa ma połączyć drogę S6 (Obwodnicę Trójmiasta) na węźle Straszyn i omijając Gdańsk od południa i wschodu ma dochodzić do drogi krajowej nr 7 w Koszwałach. Nowa droga ekspresowa ma odciążyć centrum Gdańska z ruchu tranzytowego i ułatwić komunikację między Wybrzeżem a Warszawą – będzie stanowiła część drogi ekspresowej S7.