Mowa o inwestycjach gdańskiego Wydziału Dróg i Zieleni na terenie Oruni i południowego Gdańska. Według zapewnień urzędników ich cel jest jeden: poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Kilka dni temu na Dworcowej, tuż obok Dworku Artura pojawiła się ekipa robotników. Uwinęli się szybko – nareszcie powstało tutaj odpowiednio oznakowane (poziomo) przejście dla pieszych. Nie byłoby w tym nic wyjątkowego, gdyby nie nawierzchnia, na której „malowano” pasy.
- Nietypowość całej sytuacji polega, że przejście powstało na kostce brukowej. Tradycyjne metody malowania pasów zawodzą. Gruba warstwa farby po jakimś czasie pęka, cienka natomiast schodzi – mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu Inżynierii Ruchem w gdańskim ZDiZ.
Początkowo urzędnicy nie mogli znaleźć firmy, która by się podjęła prac na przejściu przy Dworcowej. Ale wreszcie udało znaleźć się śmiałka. - Technologia prac jest zupełnie inna. Najpierw specjalny preparat wylewa się na kostkę, który zakleja wszystkie nierówności. Tworzy się gładka powierzchnia. Później kładzie się pasy z naturalnego chemicznego podkładu. Dość skomplikowana sprawa. W Gdańsku jeszcze tego nie robiliśmy. Z tego co się orientuję takie przejścia robi się w Poznaniu i Warszawie – dopowiada Wawrzonek.
Koszt takiego jest dużo wyższy od zwykłego przejścia dla pieszych. Te na Dworcowej, liczone jest w tysiącach, „zwykłe” - w setkach złotych.
O budowę przejścia dla pieszych na Dworcowej zabiegali lokalni radni osiedla. Z budżetu swojej rady „dorzucili się” do całej inwestycji.
Z Oruni przenosimy się na Orunię Górną. Na ulicy Królowej Jadwigi najprawdopodobniej już po wakacjach zostanie zamontowany próg zwalniający, typu „poduszka”. - Ta inwestycja realizowana jest wspólnie z Radą Dzielnicy „Chełm”.
Sporym szokiem dla lubiących przycisnąć pedał gazu kierowców może być jeszcze inna zmiana. W rejonie ulicy Wilanowskiej, na jej odcinku do ulicy Rogalińskiej drogowcy planują zamontowanie aż trzech progów zwalniających.
Samochody zjeżdżające „z góry” (od strony skrzyżowania z Łostowicką) lubią rozwijać w tym miejscu sporą prędkość. Po zamontowaniu trzech progów zwalniających sytuacja powinna ulec zmianie. - Progi powstaną przy przejściach dla pieszych: przy Rogalińskiej, przy Jarze Wilanowskim i przy TBS-ach – precyzuje Wawrzonek.
Inwestycją, która zdaniem drogowców również ma poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego, jest oczywiście trwający od kilku tygodni remont i pewna modyfikacja Traktu św. Wojciecha na odcinku Ukośna-Gościnna. - Wszystko idzie zgodnie z planem. Żadnych opóźnień tutaj nie ma – zapewnia urzędnik.