Kiedy w marcu zeszłego roku spotkaliśmy się z Maciejem Dawidowskim, szefem gdańskiego Wydziału Programów Rozwojowych ten nie ukrywał: - Umówmy się, że mamy następującą sytuację w Gdańsku Południe: to są tereny tańsze, bo są oddalone od centrum miasta i nie mają tak dobrego skomunikowania. Gra fair jest wtedy, kiedy deweloper mówi klientom, że miasto realizuje tam główny ciąg komunikacyjny i że nie można wymagać wszystkiego od razu. Oczywiście, gmina dotrze tam i z innymi inwestycjami drogowymi, ale na to potrzeba czasu.
I choć takie podejście do sprawy oburzyło niektórych, faktem jest, że gmina stara się z tych obietnic wywiązać. Ostatnia dobra wiadomość z magistratu jest taka, że gmina ogłosiła przetarg na dokumentację dla budowy Nowej Jabłoniowej. Dokumenty pozwolą ubiegać się Miastu o dofinansowanie na budowę drogi w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020.
Inwestycja byłaby realizowana ramach projektu związanego z „Wykonaniem kompleksowej dokumentacji projektowej dla ulicy Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Jabłoniowej”.
Przypomnijmy, obie ulice pozwoliłyby na połączenie południowych dzielnic miasta z Wrzeszczem, czy Moreną. Jednocześnie omijałyby Śródmieście, co dla często zakorkowanego centrum miasta byłoby również dobrą informacją.
Otwarcie ofert przetargowych na opracowanie dokumentacji projektowej zaplanowano na połowę lutego 2014 roku. Wyłoniony w drodze przetargu nieograniczonego Wykonawca będzie miał czas na opracowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej do końca sierpnia bieżącego roku, natomiast dokumentacji projektowej do końca kwietnia 2015 roku.
Przetarg pozwoli uzyskać dokumentację projektową m.in. dla:
- budowy dwutorowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą od skrzyżowania ulicy Nowej Bulońskiej Północnej z Warszawską do ulicy Przywidzkiej na wysokośc ul. Czermińskiego. Linia tramwajowa winna być skoordynowana projektowo z linią tramwajową w ul. Nowej Bulońskiej Północnej.
- budowy przystanków tramwajowych przy osiedlu Lawendowe Wzgórze oraz na wysokości ulic: Leszczynowa, Potęgowska, Przywidzka i Czermińskiego z uwzględnieniem ich powiązań z istniejącą i planowaną zabudową mieszkaniową.
- budowy ulicy Nowej Jabłoniowej w klasie ulicy zbiorczej o przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pełnym uzbrojeniem. Trasa ulicy: od skrzyżowania ulicy Nowej Bulońskiej Północnej z ulicą Warszawską do istniejącej łącznicy Węzła Szadółki.
- budowy ulicy Przywidzkiej od ulicy Jabłoniowej do ulicy Czermińskiego wraz z przebudową skrzyżowań.
Budowy kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia poza granicami pasa drogowego Nowej Jabłoniowej wg warunków technicznych Gdańskich Melioracji.