O Pawle Wiśniewskim pisaliśmy tutaj. Bloger nadal prowadzi swoją stronę i nadal walczy o to by południowy Gdańsk, miejsce, w którym mieszka od kilku lat, stało się bardziej przyjazne zarówno dla kierowców, jak i dla pieszych.
Ostatnio zanotował niemały dla niego sukces. Na jego wniosek został poszerzony fragment ulicy Świętokrzyskiej i dzięki temu, jak argumentuje bloger, przepustowość skrzyżowania z Niepołomicką wydatnie się zwiększyła.
- Korki nie znikną, ale powinny być zdecydowanie mniejsze – przekonuje Wiśniewski, który uważa, że na opisywanym tu fragmencie Świętokrzyskiej przydałyby się jeszcze stosowne znaki i wyrównanie nawierzchni zatoczki autobusowej, tak by kierowcy częściej korzystali z nowego poszerzenia. Zdaniem mojego rozmówcy, przydałoby się także zamontowanie liczników na pobliskie sygnalizatory, które w sekundach wskazywałyby czas do zmiany świateł.
Co ciekawe, autor strony gdanskpoludnie.pl od wielu miesięcy zabiegał o poszerzenie fragmentu Świętokrzyskiej. „Kilkadziesiąt maili, próśb, telefonów i nic wciąż korek...” - pisał na swojej stronie.
Co sprawiło, że urzędnicy poważnie spojrzeli na argumenty blogera? „Spotkanie z Panem Prezydentem Maciejem Lisickim - krótka rozmowa, kilka argumentów, rysunek, analiza i jedna z przyczyn zatoru w południowych dzielnicach Gdańska na ul. Świętokrzyskiej zostanie zlikwidowana już niebawem.” - tłumaczył Wiśniewski.
Bloger ma jeszcze inne pomysły, jak usprawnić komunikację w południowym Gdańsku. Przedstawiliśmy je urzędnikom i poprosiliśmy o komentarz.
Pomysł #1
Paweł Wiśniewski: Konieczny jest drugi pas do skrętu w lewo z alei Havla (tuż przed Łostowicką) w kierunku obwodnicy. Obecnie samochody, które chcą wybrać ten kierunek jazdy, blokują auta zmierzające na Łostowicką. W rezultacie blokuje się całe skrzyżowanie.
Tomasz Wawrzonek, kierownik działu Inżynierii Ruchem w gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Zgadzam się z panem Pawłem. To jedna z najważniejszych, „małych” inwestycji, które trzeba wykonać w tej części Gdańska. Na opisywanym tu skrzyżowaniu zmierzyliśmy natężenie ruchu. Wyszło, że 2/3 kierowców jedzie na wprost, na Łostowicką, 1/3 – skręca w prawo w kierunku Centrum. Tymczasem zakorkowany lewoskręt blokuje auta jadące na wprost.
Koncentrujemy się na tym skrzyżowaniu. Mamy już nawet gotowy projekt rozwiązania, w dwóch wariantach. Jedna opcja zakłada doklejenie krótszego lewoskrętu do tego co jest obecnie. Drugi, droższy wariant zakłada wydłużenie obecnego lewoskrętu na całą wyspę, a także dodatkowy pas do skrętu w lewo w kierunku obwodnicy. Obecnie trwają ustalenia, który wariant wprowadzić w życie.Realizacja tych działań uzależniona jest od zabezpieczenia w budżecie miasta środków na jego wykonanie. Dziś niestety trudno powiedzieć kiedy może to nastąpić.
Komentarz PW: Badanie jest moim zdaniem nie do końca miarodajne, gdyż cześć aut celowo ucieka w Witosa przez Chełm kierując się do Centrum. Gdyby poprawić możliwość skrętu z Havla w Armii więcej aut by jechało głównym duktem zamiast przebijać się przez Chełm. Należy też wspomnieć, iż kiedyś z Wilanowskiej w Witosa był prawoskręt obecnie jest pas do jazdy na wprost i jednocześnie lewoskręt to potęguje korek na Wilanowskiej..
Pomysł #2
Paweł Wiśniewski: Konieczny jest także drugi pas do skrętu w prawo z alei Havla w Armii Krajowej.
Tomasz Wawrzonek: Takie rozwiązanie nie jest tanie. Przebudowa niosłaby za sobą duże koszty, bo konieczna byłaby ingerencja w infrastrukturę podziemną. Dlatego też wolimy skupić się na omówionej wyżej optymalizacji skrzyżowania.
Komentarz PW: A może ze środkowego pasa do jazdy na wprost, zrobić pas do jazdy na wprost i jednocześnie do skrętu w prawo?
Pomysł #3
Paweł Wiśniewski: Zielona fala świateł dla aut na alei Havla. Obecnie lepiej jechać Wilanowską w kierunku centrum, jest po prostu szybciej.
Tomasz Wawrzonek: Odpada. Zielona fala na Havla powoduje, że rozbita jest koordynacja dla przejeżdżających tędy tramwajów. A koordynacja ruchu tramwajowego jest dla nas najważniejsza, nawet jeżeli odbywa się to kosztem ruchu samochodów.
Komentarz PW: Z calym szacunkiem, ale urzędnik chyba się myli. W którym miejscu tory przecinają Havla? Nie ma takiego miejsca.
Pomysł #4
Paweł Wiśniewski: Źle ulokowany przystanek autobusowy na Havla (tuż przed wyjazdem na Armii Krajowej) powoduje, że skrzyżowanie się korkuje. Autobus wyjeżdża z zatoczki i chcąc dostać się na swój pas (w kierunku Łostowickiej) blokuje kierowcom pas do skrętu w lewo (Armii Krajowej).
Tomasz Wawrzonek: Rozpoznawaliśmy ten temat, konsultowaliśmy tę sprawę również i z Radą Dzielnicy „Ujeścisko-Łostowice”. Rozumiemy argumenty pana Pawła, ale uznajemy jednak, że integracja przystanku autobusowego z przystankiem tramwajowym jest tutaj ważniejsza. Przystanek pozostaje.
Komentarz PW: Pamiętajmy, że Havla miała odkorkować południe, a to głownie mieszkańcy dzielnicy Chełm korzystają z tego przystanku. Ponadto na Łostowickiej jest przystanek oddalony o około 200 metrów. Obeszłoby się bez tego przystanku…
Wiem, że Rada Osiedla „Chełm” nie wyraziła zgody, bo to nie oni stoją w korkach, tylko mieszkańcy dalszych dzielnic południowych.
Pomysł #5
Paweł Wiśniewski: - Konieczne jest połączenie ulicami jednokierunkowymi osiedli między sobą, na przykład osiedla Pięć Wzgórz z Ujeściskiem i Warszawską/Jabłoniową oraz Jaworzniaków.
Magdalena Kuczyńska, gdańskie Biuro Prasowe: Połączenie drogowe osiedla Pięć Wzgórz z osiedlem Ujeścisko zostanie w przyszłości zapewnione poprzez ulicę tzw. Nową Bulońską odcinek południowy oraz poprzez ulicę tzw. Nową Unruga. Jest to inwestycja wymieniona wStrategicznym Programie Transportowym dzielnicy Południe*. Na tę chwilę nie jest znany termin przystąpienia Gminy do pozyskania dokumentacji dla tzw. ul. Nowej Unruga.
Obie ulice stanowić będą połączenie pomiędzy obecnie istniejącą ulicą Świętokrzyską a ulicą Jabłoniową ( w przyszłości tzw. Nową Jabłoniową i Nową Warszawską). Ulica tzw. Nowa Unruga posiadać będzie w przyszłości skrzyżowania z istniejącymi obecnie ulicami: Piotrkowską, Wieżycką, Świrskiego, Porębskiego. Ulice: tzw. Nowa Bulońska, tzw. Nowa Unruga i tzw. Nowa Jabłoniowa projektowane są w klasie ulicy zbiorczej o przekroju jedna jezdnia po dwa pasy ruchu lub dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i niezasadnym byłoby prowadzenie po nich ruchu jednokierunkowego. Niemniej obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego nie regulują zasad organizacji ruchu na ulicach planowanych i istniejących.
Komentarz PW: Termin realizacji bliżej nieokreślony…szkoda, takie rozwiązanie potrzebne jest jak najszybciej.