Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 26/12/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Rewitalizacji nie musimy nazywać rewitalizacją

 1 dodane: 09:01, 03/11/09

tagi:parkrewitalizacja

W ostatnich dniach, dzięki artykułom na stronie mojaorunia.pl oraz w Gazecie Wyborczej, rozgorzała dyskusja na temat faktu nieuwzględnienia Oruni w realizowanym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego programie rewitalizacji. To bardzo dobrze, że media kierują uwagę mieszkańców Gdańska na problemy tej dzielnicy. Ważne jednak, aby w dyskusji na ten temat uporządkować kilka faktów.

Rewitalizacji nie musimy nazywać rewitalizacją
Rewitalizacji nie musimy nazywać rewitalizacją
Fot. pgrzelak

Fotografia 1 z 1

Po pierwsze, rewitalizacja nie musi nosić nazwy rewitalizacja.

W ramach wspomnianego wyżej programu operacyjnego, Urząd Marszałkowski dysponuje kwotą na rewitalizację w wysokości 74 mln złotych. O środki te stara się nie tylko Gdańsk, ale również między innymi Słupsk. Ten tort będzie trzeba jakoś podzielić. W najbardziej optymistycznym wariancie Wrzeszcz otrzyma około czternastu milionów złotych ze środków unijnych oraz około 6 milionów wkładu własnego ze strony miasta, a Nowy Port odpowiednio dziesięć i cztery miliony złotych. Tymczasem budowa samej kanalizacji sanitarnej w dzielnicach: Orunia, Święty Wojciech i Lipce, wyniesie 45 milionów złotych. Nie mówiąc już o inwestycji przebudowy kanału Raduni, której koszt szacowany jest na około 146 milionów złotych. Projekty te nie są realizowane w ramach rewitalizacji, ale przecież bezpośrednio się z nią łączą. Trudno przecież rozpoczynać proces „ożywiania dzielnicy”, jeżeli nie rozwiąże się najbardziej „palących” problemów.

Po drugie, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób prowadzić rewitalizację, aby była najbardziej skuteczna.

Głównym elementem projektu rewitalizacji na Dolnym Mieście jest Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia. To ona ma za zadanie promieniować na okolicę, tak aby „ożywienie” tej części miasta miało charakter permanentny. Identycznie ma być w Nowym Porcie, gdzie przy ulicy Strajku Dokerów zaadaptowana na cele kulturalne zostanie dawna łaźnia miejska. W Letnicy naturalnym ośrodkiem rewitalizacji będzie, oczywiście, stadion.

A co takim ośrodkiem może być na Orunii?  Wydaje się, że bardzo ważnym elementem pełniącym rolę „ożywiającą” może być lub już jest zlokalizowana w Dworku Artura siedziba Gdańskiego Archipelagu Kultury (przypomnijmy: jest to jednostka miejska, jego dawna nazwa to Miejski Dom Kultury). Cieszy fakt, że dzięki niezwykłej aktywności Gdańskiej Fundacji Innowacji Społecznej i Stowarzyszenia Inicjatyw Lokalnych Orunia, przy ulicy Gościnnej powstaje dom sąsiedzki. Będzie on zapewne najpoważniejszym orężem w walce o rewitalizację dzielnicy.

Naturalnym jednak polem rewitalizacji musi być Park Oruński, który stanowi atrakcyjny łącznik między Orunią Górną i Dolną. Rewitalizacja  będzie najbardziej skuteczna, jeśli w parku, a później i poza nim, spotkają się mieszkańcy obu osiedli. Pozwoli to przełamać stereotypy, zintegruje dzielnicę. Dlatego też dla mnie, prywatnie mieszkańca Orunii Górnej, niezwykle ważne jest to, że dzięki zrealizowanemu w ostatnim roku remontowi schodów oraz wybudowanym w ramach projektu melioracyjnego mostku nad Potokiem Oruńskim, dostęp do parku jest ułatwiony. Teraz pozostaje wszystkim orunianom „górnym” i „dolnym” zachęcić swoich sąsiadów do odwiedzenia parku. Dzięki organizatorom koncertów i corocznego Festynu Oruńskiego pierwszy krok już został poczyniony.

 

Piotr Grzelak, asystent Prezydenta Gdańska

Galeria artykułu

Rewitalizacji nie musimy nazywać rewitalizacją

Rewitalizacji...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (12)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

dslodkowski

 

04:19, 26/01/10

Trudno się nie zgodzić z poglądem, że "rewitalizację" Oruni należy rozpocząć od infrastruktury - to przez stulecia kanał Raduni był źródłem największych nieszczęść. Bez kompleksowej modernizacji kanału, trud ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

10:51, 05/11/09

W mojej wspólnocie akurat dzieje się wiele dobrego i inicjatywy nie sa problemem, gorzej z tym, co miasto ma przelewac na konto wspólnoty;) Aktualnie gmina ma około 6 tys zaległości;-) Chodziło mi nie o sytuację ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

14:18, 04/11/09

Odnośnie mojej poniższej wypowiedzi chciałem jeszcze dodać, iż wcale nie mam zamiaru wychwalać pod niebiosa naszych rajców oraz decydentów z UM. Wręcz przeciwnie, opinię na temat większości z nich mam już ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

14:14, 04/11/09

Wszystko zależy od wspólnoty mieszkaniowej - to ona musi podjąć stosowną uchwałę. A że w Twoim przypadku największy udział ma gmina to nie znaczy, że nic z tego nie wyjdzie. Trzeba tylko wyjść z inicjatywą. ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:36, 03/11/09

Ja jestem akurat z tych co placą za własne M przez 30 lat, co nie zmienia faktu, że większośc mieszkań jest komunalna. Obowiązek zadbania chocby o termomodernizację spoczywa wtedy na gminie zdaje się. A f. ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

18:53, 03/11/09

Ehh, pan Asystent powinien po prostu przejść się na Orunię, i to dalej, niż tylko do torów. Orunia to nie tylko Park Oruński i schody do Oruni Górnej. Popieram opinię, że kanalizacja w XXI wieku to żadna ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

18:11, 03/11/09

A może obywatel np. w ramach wspólnoty mieszkaniowej sam by zadbał o termomodernizację budynku? Pośród części naszego społeczeństwa wciąż jeszcze pokutuje przekonanie, że mieszkanie to jest coś, co gmina musi ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

17:39, 03/11/09

Jak to wszystko pięknie brzmi , tylko dlaczego tak brzydko wygląda. Mówi się o oszczędności ciepła a tu budunki niedocieplone ogrzwane gazem , no coż ale za to płaci obywatel a nie Pan Prezydent Gdańska

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

12:32, 03/11/09

Przydałby się jakiś "Orlik" Co do schodów fajnie .... ale przydałoby sie też oświetlenie owej drogi latarniami..... a nie ze sie tam idzie w nocy i ciemno jak w ...

zgloś naruszenie
awatar

lukaszor

 

12:08, 03/11/09

Cóż za wielki dar od miasta... kanalizacja, przecież mamy XIX, XX, yyy nie XXI wiek. To tylko źle świadczy o naszym mieście jak długo trzeba czekać na zwykła kanalizację (chyba że Orunia jest stawiana na równi z ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

mariolamałgorzata

 

11:53, 03/11/09

Bardzo podoba mi się tytł artykułu!!! Żródłosłów słowa rewitalizacja oznacza przywrócenie do życia, a przecież ta dzielnica żyje, powiem wiecej tętni życiem, śmiem twierdzić, że inne dzielnice mogą nam ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

Yuka29

 

11:07, 03/11/09

Zasadniczo ma Pan rację, tyle tylko, ze nikt dotąd nie spierał się o nazewnictwo. Chodzi o fakt by Orunia wreszcie została dostrzeżona z górnych pięter UM w Gdańsku! Spotkania sąsiedzkie w parku niewątpliwie są ...wiecej

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA