Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 26/12/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Są ważniejsze inwestycje niż Nowa Podmiejska i wiadukt na Oruni

 1 dodane: 14:56, 02/03/15

tagi:

Budowa Nowej Podmiejskiej i wiaduktu nad torami na Oruni będzie musiała poczekać. Miejscy planiści podają przynajmniej pięć ulic, które mają zostać zbudowane wcześniej. I mimo że w kwietniu podadzą swoje plany do publicznej dyskusji, wygląda na to, że wszystko zostało już przesądzone. Może byłoby inaczej, gdyby na Nowej Podmiejskiej… jeździł tramwaj.

Są ważniejsze inwestycje niż Nowa Podmiejska i wiadukt na Oruni
Są ważniejsze inwestycje niż Nowa Podmiejska i
Fot. mat. prasowe BRG

Fotografia 1 z 1

- Jestem oburzona, nie rozumiem dlaczego mieszkańcy Oruni po raz kolejny zostali zepchnięci na dalszy plan. "Miasto" niby twierdzi, że widzi nasz problem, jego skalę i robi wszystko żeby nam pomóc, ale tak naprawdę zamyka wszystkie furtki, odcina się od tej dzielnicy. Nawet nie próbuje znaleźć sensownych rozwiązań, chce inwestować tylko w prestiżowe dzielnice – mówi nam Karolina Woźniak, mieszkanka Żuławskiej, która rok temu szczególnie mocno zaangażowała się w walkę o budowę bezkolizyjnego przejazdu dla samochodów na Oruni.

Składane przez lokalną radę dzielnicy pisma, zbierane podpisy, spotkania z prezydentem - wszystko to nic nie dało. Komunikat ze strony magistratu, po obraniu go ze wszelakich piarowskich sztuczek, był nad wyraz czytelny: „Nie ma pieniędzy, stójcie na szlabanach, oruniacy, nie marudźcie, Gdańsk ma inne potrzeby”.

Istniały jednak dwie możliwości, że Orunia doczeka się takiego przejazdu. Po pierwsze, o czym w wywiadzie dla nas mówił w listopadzie zeszłego roku prezydent Adamowicz, miasto chciało wznowić negocjacje z PKP i wymusić badania natężenia ruchu m.in. na oruńskim odcinku. W rezultacie PKP mogłoby zostać prawnie przymuszone do partycypacji w kosztach przejazdu.

Tu sprawa nie jest jeszcze przesądzona, ale kilka miesięcy po tej deklaracji, biuro prasowe prezydenta nie potrafi wskazać żadnego ruchu ze strony gdańskich władz w tej właśnie kwestii. Wygląda na to, że prezydent nic w tej sprawie jeszcze nie zrobił. Nie wiemy, czym podyktowana jest ta zwłoka.

Drugą szansą była budowa Nowej Podmiejskiej, która kilka lat temu  przez pokładowy komputer Biura Rozwoju Gdańska została okrzyknięta trzecią w kolejności do zbudowania w południowych dzielnicach Gdańska. Nowa Podmiejska to m.in. wiadukt nad torami.

Okazuje się jednak, że Nowa Podmiejska zeszła na dalszy plan. Przynajmniej na lata 2020 i dalej. BRG przygotowuje właśnie aktualizację kolejności budowy większych ulic w południowym Gdańsku. Nowa Podmiejska spadła poza pierwszą piątkę. Wyprzedziły ją Nowa Politechniczna, Nowa Warszawska, Nowa Jabłoniowa, Nowa Bulońska Północna, Nowa Świętokrzyska.

Oficjalnie planiści badali siedem kryteriów potencjalnych inwestycji. Dariusz Wołodźko z gdańskiego Biura Prasowego wylicza je wszystkie: stopień wykorzystania taboru, średni czas podróży transportem zbiorowym, liczba osób wsiadających i wysiadających, szacunkowy koszt inwestycji, średni czas podróży transportem indywidualnym, stopień wykorzystania drogi, koszt eksploatacji pojazdów i użytkowników infrastruktury drogowej.

Nieoficjalnie można usłyszeć tłumaczenie: Unia Europejska będzie chętniej dopłacać do budowy transportu zbiorowego, przy okazji takiej inwestycji można też sfinansować ulice, po której taki tramwaj będzie się poruszał.

- Gdyby Nowa Podmiejska miała tramwaj, to pewnie byłaby większa szansa na szybsze sfinansowanie tej inwestycji – anonimowo wypowiada się jeden z pracowników BRG.

W kolejnych nieoficjalnych rozmowach planiści zapewniają nas, że przedstawiona kolejność to dopiero wstępna koncepcja i jeszcze może się zmienić.

I tu pojawia się problem, okazuje się bowiem, że na Nową Warszawską i Nową Świętokrzyską rozpisane zostały właśnie przetargi na przygotowanie dokumentacji. I to jeszcze bez „publicznej dyskusji”.

– Jedna z tych ulic powinna doczekać się przetargu w najbliższych tygodniach, druga – za kilka miesięcy – mówi nam Ewa Zielińska z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – To nie jest przetarg na samą inwestycję, a na dokumentację. Proces przygotowania dokumentacji trwa około kilkunastu miesięcy. Teoretycznie jeżeli w 2017 roku byłyby zapewnione środki na budowę Nowej Warszawskiej i Nowej Świętokrzyskiej (w/w trzy ulice mają już ten etap za sobą), to można by ruszać z tymi inwestycjami – dodaje.

Zielińska dementuje też pojawiające się niekiedy informacje, że miasto przygotowuje koncepcję, by Nową Podmiejską budować etapami. I w pierwszym etapie wybudować przynajmniej wiadukt nad torami i zjazdy na sąsiednie ulice.

– Nic mi o tym nie wiadomo. Z DRMG nikt takich rozmów nie prowadził – mówi.

Zapytaliśmy BRG, czemu właściwie Nowa Podmiejska straciła tak bardzo na ważności. Planiści nie potrafili nam wskazać jednoznacznej przyczyny.

W kwietniu BRG planuje wyłożyć projekt do publicznego wglądu, ale raczej nie ma co spodziewać się, że jakiekolwiek uwagi mogą coś tutaj zmienić. Piątka ulic została wybrana i jeżeli któryś z urzędów nie zakwestionuje kolejności, to właśnie poznaliśmy pięć pierwszych ulic, które mogą zostać wybudowane do 2020 roku. Nie ma w nich Nowej Podmiejskiej.

Urzędnicy przypominają, że swoje uwagi można było składać do grudnia zeszłego roku. Tak właśnie zrobiła oruńska Rada Dzielnicy, która w krótkim piśmie argumentowała na rzecz budowy Nowej Podmiejskiej. Jak widać, nie przekonało to jednak planistów BRG.

Galeria artykułu

Są ważniejsze inwestycje niż Nowa Podmiejska i wiadukt na Oruni

Są ważniejsze...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (21)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

89.67.202.*

01:04, 08/03/15

Podoba mi się pomysł nazwy przejazdu imieniem Adamowicza ,baner to dobry pomysł podawał bym jeszcze na banerze rekordowe czasy zamknięcia szlabanów z podziękowaniem za zmarnowany czas .Kiedy doceniamy wreszcie ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.71.*

05:16, 06/03/15

24o postoj sobie pod szlabanami30minut przejedz sie 210od oruni do osowej przez matarnie jak zlikwiduje budun ta linie kosztempkm to zobaczysz co to bedzie chyba ze jestes mocheremi siedzisz w domu ale i tak ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.27.*

09:24, 05/03/15

240* masz inny pomysł? Mamy czekać cierpliwie aż Władza nam pomoże nawet jeśli to potrwa 40 laf? Czy tylko krytykujesz dla zasady?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

79.188.240.*

09:17, 05/03/15

Jasne! Protestujmy! Przecież my, Polacy, z tego słyniemy! Wyjdźmy na ulice! Tak jak rolnicy czy górnicy. Weźmy ze sobą pielęgniarki i nauczycieli. Taki ogólnopolski strajk. Dla każdej grupy zawodowej, i nie ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

46.235.152.*

13:25, 04/03/15

Wystarczy by na przejściach dla pieszych załączać światło w sposób ciągły zielone dla pieszych. Najlepiej w godzinach szczytu oraz na wszystkich tego rodzaju przejściach. Nie trzeba tłumów. Wystarczy po jednej ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.66.36.*

11:01, 04/03/15

Lipce - Niegowska, albo przy przystanku Elmet n/ż, na samej Oruni już nie ma takich przejść bez sygnalizacji, albo na Małomiejskiej przy Madalińskiego są dwa takie przejścia.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

195.246.216.*

10:31, 04/03/15

Przechodzenie przez jezdnię na pasach jest legalne tylko "na zielonym świetle". Inaczej Budyń przyśle Straż Miejska i... mandaty, A gdzie na Oruni jest przejscie dla pieszych bez sygnalizatorów??? Taki protest ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.71.*

21:26, 03/03/15

gornicypokazaliswoje.rolnicy tezorunianie lekcewazeniprzez prezydenta adamowicza od2004roku pokazmy ze istniejemy nie wegetujemy zyjemy w getcie ktore obwarowanozamknietymi szlabanami na dworcowej i ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.64.*

21:24, 03/03/15

Niestety, najbardziej rozpoznawalny "Oruniak" zmarł. To prof.Jerzy Samp.Nikt nie zrobił więcej dla tej dzielnicy jak on. A radni? Radni są bardzo aktywni, ale tylko przed wyborami gdy w garniturkach wymuskani ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.75.*

15:05, 03/03/15

A może nazwiemy nasz wspólny przejazd kolejowy imieniem Pawła Adamowicza ?? może jakiś baner ?? i oczywiście media !!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.27.*

14:53, 03/03/15

Legalne jest przechodzenie przez pasy (z przerwą) ... to jest wykonalne zgodnie z prawem bez zbędnych formalności ...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

195.246.216.*

12:58, 03/03/15

Dopóki Budyń jest prezydentem Gdańska nic się nie zmieni.Ten człowiek ma alergię na Orunię. Co mozna jeszcze zrobić????? Jeżeli chcemy blokować Trakt to trzeba to zgodnie z prawem, wczesniej przygotować . ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

188.147.221.*

11:52, 03/03/15

urzędnicy po raz kolejny pokazali jak głęboko w d...pie nas mają...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.66.36.*

10:07, 03/03/15

Ale przecież Nowa Podmiejska była z linią tramwajową! Od Havla do węzła Czerwony Most zawsze była planowana linia tramwajowa!!! No ludzie nie pamiętacie? TA ULICA OD ZAWSZE BYŁA PLANOWANA Z TRAMWAJEM!!! Niech ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

91.213.162.*

09:41, 03/03/15

Zgadzam się blokada torów nie możliwa(w zgodzie z prawem)ale przejście piesze na Trakcie to idealne miejsce.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.27.*

22:34, 02/03/15

Blkoada torów odpada (prawnie...) ale istnieje możliwość blokowania systematycznie przejścia pieszego na Trakcie. Obecne Władze dogadzają Deweloperom i nowym kredytowym Mieszkancom Miasta ...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

83.25.84.*

21:56, 02/03/15

To co, może się zorganizujemy gdy zacznie się robić odrobinę cieplej i pokażemy, że mamy dość bycia odstawianym na boczny tor? Zablokować tory, na początek przez dwie godziny. Co Wy o tym sądzicie?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.195.*

21:30, 02/03/15

Mieszkańcy Oruni po raz kolejny zostali wydymani przez Adamowicza. Taka niestety jest prawda!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

109.241.58.*

21:26, 02/03/15

Jeszcze się taki nieurodził co by wszystkim dogodził

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.27.*

21:12, 02/03/15

CZAS WYJŚĆ NA PASY I BLOKOWAĆ TRAKT !!! ZAKPIONO Z NAS MIESZKAŃCÓW KOLEJNY RAZ!!!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.189.*

19:33, 02/03/15

Nowej Podmiejskiej szybko nie będzie , ale Nowa Wałowa z wiaduktem już jest.

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA