Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 26/12/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Wiceprezydent tłumaczy, jak omijać tory na Oruni. Obiecuje też remonty.

 3 dodane: 14:14, 09/03/15

tagi:

Według wiceprezydenta Andrzeja Bojanowskiego dobrą alternatywą dla oruńskich szlabanów jest objazd przez ulicę Mostową, Bramę Nizinną i Dolną Bramę. Z takim postawieniem sprawy nie chcą zgodzić się przynajmniej niektórzy oruniacy. Wiceprezydent obiecuje jednak na tym odcinku konkretne remonty i to jeszcze w tym roku. Przynosi niestety również i złe wiadomości.

Wiceprezydent tłumaczy, jak omijać tory na Oruni. Obiecuje też remonty.
Wiceprezydent tłumaczy, jak omijać tory na Oruni.
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 3

Po naszym artykule, w którym opisywaliśmy, że Nowa Podmiejska i wiadukt na Oruni nie zostaną szybko wybudowane, rozpoczęła się dyskusja. Głos zabrał też wiceprezydent Andrzej Bojanowski. Poproszony przez oruniaków o komentarz, odpowiadał na swoim oficjalnym profilu facebookowym.

W sprawie Nowej Podmiejskiej napisał tak:

„BRG na polecenie prezydenta Bielawskiego opracowało koncepcję pierwszego etapu realizacji tej trasy obejmującego 1 wiadukt nad torami kolejowymi od Traktu Św. Wojciecha do Równej. To rozwiązanie jest pełnostandardowe (w przeciwieństwie do analizowanych wcześniej tuneli pod torami) i jest elementem rozwiązania docelowego. Niestety jest też droższe. Pozostaje więc pytanie skąd wziąć pieniądze. Czyli - z jakiej innej inwestycji zrezygnować.”

Wygląda na to, że miasto wciąż nie wie, czy, kiedy i za jakie pieniądze przeprowadzić taką inwestycję. Wiceprezydent Bojanowski wskazał jednak alternatywę dla oruniaków:

„Pisałem też, że dojazd z centrum Gdańska, do położonej za torami części Oruni wcale nie wymaga pokonania przejazdu kolejowego. Droga biegnąca ulicami Dolna Brama, Mostowa i Sandomierska nie tylko omija torowisko, ale jej pokonanie zajmuje mniej czasu, niż przejazd Traktem Św. Wojciecha.”

Z takim postawieniem sprawy nie zgodzili się biorący udział w dyskusji oruniacy, chociażby Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu oruńskiej Rady Dzielnicy. Przekonywała, że przedstawiona przez wiceprezydenta Bojanowskiego alternatywa oznacza dla oruniaków nadrabianie wiele kilometrów i nie jest satysfakcjonującym rozwiązaniem.

Wiceprezydent obiecał jednak, że w 2015 roku zostanie wyremontowany układ drogowy w rejonie Dolnej Bramy, Bramy Nizinnej i Mostowej. Zapytani przez nas urzędnicy nie potrafili nam jednak przedstawić żadnych szczegółów takiej inwestycji. - Na chwilę obecną brak jest jednak zadania w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych, oraz w budżecie miasta na rok 2015 – mówi Anna Wierzbowska, inspektor Wydziału Programów Rozwojowych.

W rozmowie telefonicznej wiceprezydent Bojanowski zapewnia nas jednak, że taka inwestycja jeszcze w tym roku wystartuje. - Zaczynamy od odcinka za Urzędem Marszałkowskim, roboty będą posuwały się w kierunku Bramy Nizinnej. Zostanie też wyremontowany 500-metrowy odcinek za Bramą. Pracami będzie kierować najprawdopodobniej Zarząd Dróg i Zieleni.

Wiceprezydent przyznaje jednak, że inwestycją, którą mogłaby jeszcze bardziej usprawnić tutejszy ruch jest „obejście” Bramy Nizinnej, poprzez stworzenie alternatywnej drogi w ciągu ulicy Mostowej.  Kierowcy nie musieliby już czekać u wrót wąskiej Bramy, a i sam XVII-wieczny, stopniowo niszczejący zabytek skorzystałby z tego, że byłby już omijany przez auta.

Aby tak się stało, potrzeba wyłożyć około 200-metrowy odcinek płytami i puścić ruch kilkadziesiąt metrów przed Bramą Nizinną w prawo (jadąc od strony Olszynki). Kierowcy przejechaliby wyremontowaną drogą, skręcali w lewo i po kilkudziesięciu metrach wyjeżdżali tuż za Bramą Nizinną.

Na opisywany tu „ciąg ulicy Mostowej” (jak przystało na swoją nazwę), składa się również niewielkich rozmiarów dawny mostek kolejowy. I tu pojawia się spory problem, bo mostek jest w katastrofalnym stanie. A to wymaga więcej pieniędzy. - Cała inwestycja kosztowałaby nas dużo więcej niż przypuszczaliśmy – przyznaje wiceprezydent Bojanowski.

Wierzbowska podaje szczegóły:

- W 2014 roku Zarząd Dróg i Zieleni opracował orzeczenie techniczne obiektu mostowego. Orzeczenie wykazało że obiekt mostowy jest "zły, niedostateczny - awaryjny", co warunkowane jest przede wszystkim katastrofalnym stanem technicznym podpór - przyczółków mostu. Podjęcie jakichkolwiek działań związanych z remontem lub przebudową przyczółków będzie wymagało poniesienia nakładów  finansowych porównywalnych z kosztami budowy nowego obiektu (koszt budowy nowego obiektu oszacowano wstępnie na 1,5 mln zł) – mówi.

Powyższy koszt remontu/przebudowy obiektu warunkowany jest m.in koniecznością wykonania ścianek szczelnych wokół podpór aby umożliwić ich naprawę i wzmocnienie, oraz przewidywanego dużego zakresu prac naprawczych. W konsekwencji w orzeczeniu stwierdzono, iż dostosowywanie istniejącego obiektu do przejazdu pojazdów ciężarowych jest nieuzasadnione technicznie i ekonomicznie.

Co dalej więc z budową objazdu dla Bramy Nizinnej? Urzędnicy zwrócili się teraz z pytaniami do Wojewódzkiego Pomorskiego Konserwatora Zabytków. - Opinia Konserwatora Zabytków ukierunkuje dalsze działania co do realizacji inwestycji – mówi Wierzbowska.

Galeria artykułu

Wiceprezydent tłumaczy, jak omijać tory na Oruni. Obiecuje też remonty.

Wiceprezydent...

Wiceprezydent tłumaczy, jak omijać tory na Oruni. Obiecuje też remonty.

Wiceprezydent...

Wiceprezydent tłumaczy, jak omijać tory na Oruni. Obiecuje też remonty.

Wiceprezydent...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (7)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

188.146.8.*

20:06, 11/03/15

Panie v-ce Prezydencie Bojanowski!!!Do tej pory uważałem Pana za dob- rego urzędnika,ale Pan się nie ujawniał.Tym razem wpadł Pan na pomysł, którego,by...W.Putin nie wymyślił!Zamiast od 2004 r.narzekać na brak ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

46.235.152.*

10:09, 10/03/15

Genialny pomysł. Ja bym na to nie wpadła. Dziękuję Ci panie V-ce prezydencie. Ciemny lud na pewno tę radę kupi....

zgloś naruszenie
awatar

gosc

109.241.194.*

22:34, 09/03/15

Obawiam się że po takiej prezydenckiej rekomendacji ruch tymi nieprzystosowanymi do zwiększonego natężenia samochodowego ulicami może jeszcze bardziej wzrosnąć czyniąc niebotycznymi korki od strony ulicy ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.28.*

19:06, 09/03/15

lepiej dbać o prestiżowe dzielnice a nie taką o Orunię.. wstyd dla miasta! zamiast pokazać jak się Gdańsk rozwija i dba o przedmieścia to oni dbają tylko o swoje ciepłe posadki, tragedia

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.27.*

18:01, 09/03/15

Wstyd dla Gdańskich Władz za ignorowanie potrzeb mieszkańców. Budują milionową infrastrukturę osiedlą budowanym przez Deweloperów a nie dbają o stare Dzielnice które są w większości włanością Gminy... ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.25.*

17:52, 09/03/15

Przecież wczorajszy wypadek nie ma nic wspólnego z przejazdem...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

94.254.193.*

17:19, 09/03/15

Jeżeli ktoś chce dojechać do centrum to faktycznie moze pojechac objazdem, ale co jeśli musi zawiezc dziecko do przedszkola lub szkoly po drugiej stronie torow? Czy wypadek który zdażył się wczoraj to tez ...wiecej

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA