Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Piątek, 29/03/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Przejazdy kolejowe i Nowy Trakt, czyli jak tą Orunią będzie się jeździć

 8 dodane: 17:40, 28/01/15Quo vadis Gdańsku? Orunia

tagi:

To co dalej z tymi nieszczęsnymi przejazdami kolejowymi na Oruni? Gdzie je ulokować? Jaki ma być do nich dojazd? Jak mają wyglądać? Swoje wizje przedstawili eksperci gdańskiej Politechniki, urzędnicy, a także mieszkańcy. Za nami czwarte, oruńskie warsztaty z cyklu „Quo Vadis, Gdańsku”?

Przejazdy kolejowe i Nowy Trakt, czyli jak tą Orunią będzie się jeździć
Przejazdy kolejowe i Nowy Trakt, czyli jak tą
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 8

O projekcie Quo Vadis, Gdańsku pisaliśmy tutaj.

Czwarte warsztaty, wyjątkowo zorganizowane w Dworku Artura, a nie w Gościnnej Przystani, zgromadziły kilkadziesiąt osób. Niestety, w większości byli to związani z projektem studenci i wykładowcy Politechniki Gdańskiej, a także miejscy urzędnicy i planiści.

Mieszkańców, chcących porozmawiać na temat, komunikacyjnych rozwiązań (lub ich braku) na Oruni nie było zbyt wielu. Może to dziwić o tyle, że kilka miesięcy temu lokalnej radzie dzielnicy udało się zebrać ponad 1500 podpisów mieszkańców Oruni, którzy nawoływali prezydenta Gdańska do budowy bezkolizyjnego przejazdu w tej właśnie dzielnicy. Widać więc, że temat jest dla oruniaków istotny.

Poniedziałkowe spotkanie zdominowała oczywiście kwestia oruńskich przejazdów kolejowych. Pojawiły się też odniesienia do koncepcji Nowego Traktu św. Wojciecha.

Wiadukt na Niegowskiej i Nowej Podmiejskiej
Planiści z Biura Rozwoju Gdańska podawali dwie lokalizacje wiaduktów na Oruni, które są wpisane w miejskie plany. Ale póki co, brakuje pieniędzy i odpowiednich decyzji, by projekty te wcielić w życie.

Jest to wiadukt w rejonie ulicy Niegowskiej, a także wiadukt w ciągu Nowej Podmiejskiej. Szczególnie to drugie wyjście przypadło do gustu miejskim planistom. - Miasto skłania się do projektu Nowej Podmiejskiej z podłączeniem do Traktu św. Wojciecha i poprowadzeniem ruchu w ulicę Równą. To element szerszego założenia, który kieruje ruch od pętli Świętokrzyska na wschodnią stronę torów, na tereny Czerwonego Mostu i planowaną Nową Chmielną. Takie rozwiązanie jest w miejskim studium i nic się tutaj nie zmienia – mówili planiści.

Nie ukrywali jednak, że to nie od nich zależy, czy i kiedy Nowa Podmiejska zostanie wybudowana. W tym przypadku piłka leży po stronie prezydenta i miejskich radnych, którzy już niedługo decydować będą o kolejności budowy następnych ulic w rejonie południowego Gdańska i Oruni.

Przedstawiciele BRG podkreślali jednak, że projekt Nowej Podmiejskiej można realizować etapami. I z punktu widzenia „odciętych” torami mieszkańców Oruni, dobrze by było, aby w najbliższych latach powstał przynajmniej wiadukt, przechodzący nad Podmiejską, z podłączeniem do Traktu św. Wojciecha.

Jeżeli powstałby wiadukt w rejonie ulicy Niegowskiej, raczej nie ma co spodziewać się, że po drugiej stronie torów powstanie nowa ulica, która będzie obsługiwać ruch samochodów. Wszystko będzie opierać się na dotychczasowym układzie ulic, czyli Żuławskiej i Równej.

Most kolejowy i linia SKM do Tczewa
Obecna na poniedziałkowym spotkaniu reprezentantka gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni zwróciła uwagę na inną inwestycję, która może skrócić komunikacyjne męki mieszkańców Oruni. Chodzi o planowaną przebudową mostu, nieopodal Bramy Nizinnej, tak by ruch samochodów kierować płynnie w rejon przyszłej Nowej Chmielnej i dalej na północ.

Przynajmniej dla niektórych mieszkańców Oruni będzie to możliwość wyjazdu z dzielnicy bez stania na szlabanach. Problem jednak w tym, że projekt przebudowy mostu kolejowego wciąż nie wyszedł poza fazę gromadzenia niezbędnych pozwoleń i dokumentów. - Liczymy, że w tym roku to się uda i inwestycja będzie mogła się rozpocząć – precyzowała urzędniczka.

Trzecią opcją dla oruniaków jest rozbudowa linii SKM w kierunku Tczewa. Taka „dodatkowa” nitka, która przechodziłaby także przez Orunię, to szansa na budowę przejazdów kolejowych w tej właśnie dzielnicy. - Kolej przygotowuje już studium wykonalności tej inwestycji – mówili przedstawiciele ZDiZ. Jak dodawali urzędnicy, przy tej inwestycji miasto będzie namawiać kolej do współudziału w budowie bezkolizyjnego przejazdu na Oruni.

Jeszcze kilka pomysłów
Biorący udział w projekcie wykładowcy Politechniki Gdańskiej zgodzili się, że najlepszym wyjściem dla Oruni byłaby budowa wiaduktu w ciągu Nowej Podmiejskiej. Odradzają budowę przejazdu bezkolizyjnego w rejonie Dworcowej i Gościnnej. - Zepsułoby to charakter historyczny tej dzielnicy, ponadto parametry drogowe dla tej inwestycji nie są tutaj najlepsze – przekonywali.

Krytykowali również pomysł, który na naszym portalu przedstawili reprezentanci IKO. Mowa o propozycji budowy niewielkiego przejazdu w okolicy Traktu św. Wojciecha 169-175. Zdaniem przedstawicieli PG, nie jest to dobre rozwiązanie: - W razie realizacji tego projektu trudno, by mieszkające tam osoby nie podniosły sprzeciwu. Trzeba też zwrócić uwagę, że ruch z tunelu wychodziłby na ulicę przy szkole. Także i kwestie techniczne są niemożliwe do realizacji – komentowano.

Podawano jednak inne rozwiązanie. Gdzieś pomiędzy Gościnną, a Świńskim Rynkiem można by wybudować niewielki tunel, na podobnej zasadzie jak w Wejherowie. Mowa o specyficznej rampie, która zabiera pojazdy na dół, auta przejeżdżają tunel i na końcu znów wjeżdżają na rampę, która podnosi ich do wyjścia na drugą stronę. - To oczywiście dostosowane byłoby tylko dla małych samochodów i dla małych prędkości. Może na przykład dla karetek – mówili reprezentanci PG.

Podczas spotkania pojawił się też temat Nowego Traktu św. Wojciecha. Projekt, na którym ponad rok temu oruńscy społecznicy nie zostawili suchej nitki, został wprawdzie wycofany, ale... - Temat Nowego Traktu św. Wojciecha jest wciąż otwarty, na pewno będziemy jeszcze nad tym dyskutować – mówili przedstawiciele BRG i przekonywali, ze Nowy Trakt może „uwolnić obecny Trakt św. Wojciecha pod ulicę lokalną”, czyli sprawić, że ruch będzie tutaj mniejszy.

Z takim postawieniem sprawy nie zgodzili się przedstawiciele PG i obecni na sali mieszkańcy, dla których koncepcja Nowego Traktu św. Wojciecha nie ma zupełnie żadnego sensu. Dubluje Trakt św. Wojciecha, nie zmniejsza ruchu w okolicy oruńskiego Rynku, zakłada konieczność wyburzeń budynków i jest bardzo droga.

Mieszkańcy zwracali również uwagę na potrzebę ucywilizowania obecnych tuneli dla pieszych, a także na konieczność budowy ścieżki rowerowej, która przechodziłaby przez Park Oruński i dochodziła w okolicę niedawno wybudowanej pętli Świętokrzyska.

Następne oruńskie warsztaty w ramach projektu "Quo Vadis, Gdańsku" odbędą się 13 kwietnia (start godzina 18) w Gościnnej Przystani. Na tych warsztatach związani z projektem architekci i planiści przedstawią wstępny zarys ministrategii dla wybranych fragmentów Oruni.

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG. Więcej na temat projektu "Quo vadis, Gdańsku? Mieszkańcy planują swoje miasto" na stronach: https://www.facebook.com/mieszkancyplanuja oraz http://gfis.pl.

Przejazdy kolejowe i Nowy Trakt, czyli jak tą Orunią będzie się jeździć

Przejazdy...

Przejazdy kolejowe i Nowy Trakt, czyli jak tą Orunią będzie się jeździć

Przejazdy...

Przejazdy kolejowe i Nowy Trakt, czyli jak tą Orunią będzie się jeździć

Przejazdy...

Przejazdy kolejowe i Nowy Trakt, czyli jak tą Orunią będzie się jeździć

Przejazdy...

Przejazdy kolejowe i Nowy Trakt, czyli jak tą Orunią będzie się jeździć

Przejazdy...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (0)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnie ogłoszenia

• Wiecej ogłoszeń