Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 28/03/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Wystawa? Nie mam sobie nic do zarzucenia

 1 dodane: 11:40, 22/09/10

tagi:Dukiewiczproboszczkościółaborcjawystawa

Dla jednych odważny, nie bojący się pokazywać drastycznej prawdy, żyjący w zgodzie z nakazami wiary katolickiej sługa Boży, dla innych fanatyczny, straszący dzieci drastycznymi plakatami, a nawet rasistowski klecha – prezentujemy rozmowę z wywołującym tak skrajne emocje księdzem Mirosławem Dukiewiczem, proboszczem parafii Św. Jana Bosko.

Wystawa? Nie mam sobie nic do zarzucenia
Wystawa? Nie mam sobie nic do zarzucenia
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

O antyaborcyjnej wystawie „Wybierz życie”, której plakaty zawisły na kościele przy ulicy Gościnnej pisaliśmy tutaj. Na naszym portalu rozgorzała wówczas gorąca dyskusja. Zachowanie i wypowiedzi księdza Mirosława Dukiewicza, osoby, która zgodziła się na wystawę w świątyni Św. Jana Bosko, były mocno krytykowane przez wielu naszych użytkowników. Nie brakowało również osób, broniących proboszcza i jego decyzji.

Dla naszych czytelników wiele kwestii odnośnie wystawy wciąż nie zostało dostatecznie wyjaśnionych. W komentarzach pod artykułem pojawiło się mnóstwo pytań. Sporą część z nich zadaliśmy księdzu Dukiewiczowi. Poniżej prezentujemy wywiad z proboszczem parafii Św. Jana Bosko.

Jak ksiądz sądzi, dlaczego oruńska parafia była jedynym kościołem w Gdańsku, w którym wystawa „Wybierz życie” została pokazana?
Nie potrafię na to pytanie odpowiedzieć. Ja zostałem poproszony o pokazanie tej wystawy przez Ojca Karmelitę, związanego z fundacją Pro Life. Zgodziłem się.

Czy nie można było tej wystawy urządzić w środku świątyni?
Chodziło o kwestię techniczną. Uważałem, że banery są zbyt wielkie, aby je zawiesić w środku.

Pytanie od użytkownika portalu MojaOrunia.pl: „Czy ksiądz próbował konsultować się w sprawie tej wystawy z gronem pedagogicznym placówek wychowawczych, znajdujących się na terenie parafii: Gimnazjum nr10, Szkoły Podstawowej nr16 czy Przedszkola nr19?”
Nie, nie konsultowałem się z nimi. Myślę, że to byłaby za duża biurokracja. Wystawa nie jest kwestią konsultacji ze szkołami. Jest sprawą ogólną w wymiarze religijnym i społecznym. Wystawa nie jest skierowana do dzieci. Przekaz ma dotrzeć do młodzieży i ludzi już nieco starszych czyli do osób, które z kwestią aborcji mogą mieć do czynienia.

Jednak dzieci również oglądają wystawę...
Dziecku można spróbować te kwestie bardzo delikatnie wytłumaczyć.

W jaki sposób można wytłumaczyć bardzo młodym ludziom tak drastyczne treści? Taka - nasi czytelnicy zapewniają, że nie hipotetyczna - sytuacja. Do rodziców przychodzi kilkulatek, który obejrzał te banery, jest roztrzęsiony, zadaje pytanie „co jest na tych zdjęciach?” Co według księdza rodzice powinni w takiej sytuacji odpowiedzieć swemu dziecku?
Odpowiedź powinna być krótka – trzy, cztery zdania w zupełności wystarczą. „Zobacz mamusia cię kochała, dlatego jesteś na tym świecie. Ale są mamy, które nie kochają swoich dzieci, dlatego robią takie brzydkie rzeczy. Złe rzeczy”. I więcej nie należałoby mówić. Dzieci nie potrzebują żadnych teologicznych wyjaśnień. I ta wystawa naprawdę nie wpływa źle na psychikę dzieci. Konsultowałem się w tej sprawie z ludźmi, którzy mają na ten temat więcej do powiedzenia. Na przykład z szefem fundacji Pro Life. Są badania psychologiczne, które jasno pokazują, że wpływ tej wystawy nie wnosi żadnych złych skutków na psychikę dziecka.

Mówi ksiądz o jednym badaniu, opublikowanym na stronie Frondy, której przedstawiciele mają wyraźne, prawicowe poglądy. Czy ksiądz próbował dojść do tego typu badań, przeprowadzonych przez inne środowiska naukowe?
Nie dotarła do mnie żadna ekspertyza, z której wynikałoby, że taka wystawa może źle wpływać na dzieci. W przeciwnym razie, te plakaty już by tutaj nie wisiały. Zdjąłbym je jak najszybciej.

Wypowiada się ksiądz dla portalu MojaOrunia.pl następująco: „Bardzo często rozmawiam z młodymi i bardzo młodymi ludźmi. Słucham opowieści o pełnych przemocy filmach i o wirtualnym zabijaniu w grach komputerowych. I na to rodzice pozwalają”. Ale co z tymi rodzicami, którzy kontrolują oglądane przez swoje dzieci treści, ale wystawy nie popierają, właśnie ze względu na jej drastyczność?
To bardzo dobrze, że dbają w ten sposób o dziecko. Jeżeli kontrolują Internet i filmy, to też mogą kontrolować treści tej wystawy.  I jak mówiłem wcześniej: jeśli dziecko ich zapyta o te banery, mogą mu to spokojnie wytłumaczyć.

Ksiądz argumentuje:„wystawa jest drastyczna, ale taka jest właśnie prawda”. Czy ksiądz byłby więc za piętnującą gwałcicieli wystawą, gdzie w imię prawdy, przestrogi pokazuje się zgwałcone, nagie kobiety?  Czy takie plakaty mogłyby zawisnąć na księdza kościele?
Nie zastanawiałem się nad tym. Ale Pana porównanie to jest całkiem inna kwestia niż plakaty, o których rozmawiamy...

Nie o ukazywanie prawdy więc chodzi?
Rzeczywistość nagości to jest coś innego niż rzeczywistość, w której zabija się niewinne, bezbronne dzieci.

Ale tu nie o nagość by chodziło. A na przykład o wywołanie dyskusji na temat podniesienia kar dla gwałcicieli. Nagość i drastyczność scen miałyby wstrząsnąć ludźmi. Wystawa „Wybierz życie” jest podobnie skonstruowana – szokuje, po to aby skłonić ludzi do myślenia o problemie. Ksiądz widzi tu różnice?
Mimo wszystko, nie byłbym za taką wystawą przy kościele. Ale na budynku prywatnym...proszę bardzo.

Co wystawa „Wybierz życie” tak naprawdę osiągnęła?
Osiągnęła bardzo dużo. Ludzie zaczęli zastanawiać się nad kwestią aborcji i zabijania dzieci. Mimo tego, że są to drastyczne banery, to warto, aby ludzie je oglądali. Chodzi o to, aby ludzie nie przechodzili obojętnie wobec krzywdy nienarodzonych dzieci. Bo aborcję trzeba nazwać po imieniu: zabijanie dzieci.

Ale czy księdza nie zastanawia, że spora część obecnej dyskusji toczy się tak naprawdę nie na temat aborcji, a zamiast niej, dyskutuje się głównie o przestrzeni publicznej i formie tej wystawy?
Oczywiście, przy okazji wielu antyklerykałów zaczęło krytykować Kościół, księży, w ogóle wszystko, co jest związane z religijnością.

Wielu ludzi mówi: „aborcja jest zła, ale miejsce na taką wystawę jest również złe”. Gdzie tu antyklerykalizm?
Gdybym miał jakieś inne, fajniejsze miejsce, to nie wystawiłbym tych zdjęć na kościele. Ale nie miałem. Lepszym pomysłem byłoby umieszczenie tych zdjęć np. na jakimś ogrodzeniu. Parafia nie dysponuje jednak takimi możliwościami.

Można pokazywać tak drastyczne sceny w przestrzeni publicznej?
Ależ przestrzeń publiczna już jest pełna takich scen – pornografia w kioskach, „roznegliżowane” banery na ulicach.

To, że ktoś inny robi coś złego, upoważnia nas do tego samego?
To nie o to chodzi, że ja komuś chcę coś narzucać. Nie każdy musi patrzeć na te plakaty. I przyjmować ich treści do siebie. Ktoś nie chce, nie ogląda. Tak samo jak ja idę chodnikiem, widzę jakieś reklamy, to jak jestem zainteresowany, to się zatrzymuję i na nie patrzę. Jak nie, to idę dalej, nie zwracam na nie uwagi.

Ksiądz odbiera przeciwników tych plakatów, jako zwolenników aborcji?
Patrzę szerzej. Dyskusja wokół banerów i aborcji przeniosła się na wiele płaszczyzn – Kościoła, księży, wiary. W wielu wypowiedziach internetowych wystawa się nie liczy. Liczą się tylko pewne światopoglądy – antykościelne lub te, popierające kościół.

Wróćmy do użytkowników naszego portalu. Jeden z nich, Lukaszor pisze: „Taka kampania nic nie daje, słaba merytorycznie, głosi tylko pogląd „nie” i koniec... a kobietom które przeżyły gwałt nie ma kto pomóc (...)Można mówić "nie aborcji" ale najpierw trzeba stworzyć system, żeby kobiety w ogóle o tym myślące miały realne wsparcie, a nie tylko duchowe ”. Jak ksiądz to skomentuje?
Zgadza się, samo wsparcie duchowe to za mało. Ale proszę pamiętać, że wystawa ma na celu zapobieżenie pierwszego kroku - usunięcia ciąży. Nie mówimy tutaj o tym „co dalej”. Jednak kościół nie daje tylko wsparcia duchowego. W naszej diecezji jest dom dla samotnych matek, które znalazły się w bardzo trudnej sytuacji życiowej. Tam są w stanie przetrwać trudne momenty, mają czas na szukanie pracy, dostają niezbędne wsparcie, także i psychologiczne. Kościół, jako instytucja, nie jest w stanie robić wszystkiego. W wielu kwestiach jest to już rola państwa. Moim zdaniem, kobieta ma zbyt małe wsparcie ze strony państwa.

Inna użytkowniczka portalu MojaOrunia.pl, Yuka29 pyta: „Dlaczego znowu w tak ważnym temacie pomija się kobiety? Na żadnym zdjęciu nie ma ani kobiet, ani nawet odniesienia do nich...”
Trzeba zapytać o to fundację, która wykonywała te banery. Chcę powiedzieć, że dla mnie kobieta jest tutaj bardzo ważna. To ona podejmuje ostateczną decyzję w sprawie aborcji. Oczywiście może się radzić męża, chłopaka, narzeczonego. Ale i tak ona wybierze końcowe rozwiązanie. To jest jej ciało.

Ksiądz ma sobie coś do zarzucenia w sprawie tej wystawy?
Myślę, że nie. Ta wystawa jest w zgodzie z moim sumieniem, wyznaniem, światopoglądem. Jestem za życiem, nie za śmiercią.

Wystawa podzieliła parafian?
Uważam, że nie podzieliła. I zapewniam, że moim celem nie było dzielenie ludzi. Parafianie jako katolicy powinni być za życiem.

Ile przeciwników tych plakatów przyszło do księdza?
Trzy osoby. Więcej było zwolenników, zarówno młodych jak i starszych osób. Były też wspierające mnie telefony. Dzwonił np. profesor z Wrocławia, który gratulował mi, że nie boję pokazywać się prawdy.

Wiele kontrowersji wzbudziła wypowiedź księdza, udzielona dla naszego portalu: „Jeśli my jako Polacy nie będziemy walczyć o życie, to za chwilę obudzimy się w kraju, gdzie nie ma Polaków, a sami żółci, albo czarni ludzie.” Dla wielu takie zdanie zahacza już o rasizm. Co ksiądz miał na myśli, mówiąc te słowa?
Jestem człowiekiem, który poprzez fundację misyjną pomaga ludziom w Afryce, wspiera głodujące dzieci. I naprawdę daleko mi do rasizmu. Wypowiedź, którą Pan cytuje, była z mojej strony nieprzemyślana. Rozmowa była przeprowadzana „w locie”. Nie pomyślałem, że to może źle zabrzmieć. Nie miałem na myśli, że osoby innej rasy są od nas gorsze. Chodziło mi o to, że jako naród musimy walczyć o swoją tożsamość, abyśmy sami się nie zabijali. Jak mówił Ojciec Święty: „naród który zabija własne dzieci, traci swoją tożsamość”. Ale jak powiedziałem wcześniej, moje słowa były nieprzemyślane i niefortunne. Obrazowo chciałem przedstawić swój pogląd, ale obraz ten nie był właściwy. Jeśli ktoś poczuł się urażony tą wypowiedzią, bardzo przepraszam.

Chce ksiądz dodać coś jeszcze na koniec?
Zauważyłem, że ludziom ogólnie ta wystawa nie przeszkadza. Po jednym, drugim nieprzychylnym słowie, zacząłem rozmawiać na temat tej wystawy z ludźmi i to nie tylko tymi, związanymi blisko z kościołem. Wypowiadali się ludzie starsi, mówiła też młodzież. I praktycznie każdy mówił, że wystawa jest potrzebna. Temat jest ważny, bo ważne jest życie. A forma jest mocna. Ale taka właśnie musi być, aby był jakiś efekt.

Dziękuję za rozmowę.

Galeria artykułu

Wystawa? Nie mam sobie nic do zarzucenia

Wystawa? Nie...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (67)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

 

08:32, 26/09/10

Nie powtarzaj się :)

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

18:59, 25/09/10

Do Gościa 10:33 niepotrzebny był ten komentarz, świadczy on o Twojej niedojrzałości!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

15:22, 25/09/10

Co to za odpowiedź ? „Zobacz mamusia cię kochała, dlatego jesteś na tym świecie. Ale są mamy, które nie kochają swoich dzieci, dlatego robią takie brzydkie rzeczy. Złe rzeczy” Dzieci tego nie zrozumieją albo ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

10:33, 25/09/10

Wystawa zniknęła z murów naszego Kościoła i jedyną dobrą rzeczą jest to, że przestaniecie pisać bzdury i zajmiecie się codziennymi sprawami...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

16:43, 24/09/10

Dzisiaj już znikła

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

14:22, 24/09/10

Oruniacy jutro wystawa zniknie

zgloś naruszenie
awatar

0125gd

 

12:06, 24/09/10

gość 11:46, łączmy, a nie dzielmy. Olejmy tą wystawę - sama zniknie i przycichnie a następnej miejmy nadzieje nie będzie. Co do samej wystawy wydaje mi się że nic nie zmieni. Ci którzy mają jakies wartości ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

11:55, 24/09/10

Super Jak na to wpadłeś? Potrzeba nam więcej takich myślicieli! :-d

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

11:46, 24/09/10

Mam pomysł na następną wystawę: O pedofilii księży

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

10:17, 24/09/10

http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/wielka-brytania/zakaz-aborcji-to-smierc-dla-tysiecy-kobiet,1,3698742,wiadomosc.html

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

10:12, 24/09/10

Aborcja w Polsce – Obecnie w Polsce aborcja jest zakazana prawnie z wyjątkiem trzech przypadków: 1.ciąża stanowi zagrożenie dla życia lub zdrowia kobiety ciężarnej (do momentu osiągnięcia przez przez płód ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

00:47, 24/09/10

http://www.youtube.com/watch?v=fcm_gQ80_0A Coś dla ucha i dla SERCA

zgloś naruszenie
awatar

lukaszor

 

16:31, 23/09/10

na początek wystarczyło by proste założenie konta ... a z tymi obelgami to trochę przesada.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

16:23, 23/09/10

Myślę że wypowiedź Biedrony077 z 20:58 (22-09) będzie odpowiedzą dla Gościa z 15:59

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

16:03, 23/09/10

Jakie obeligi?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

15:59, 23/09/10

Kocahni Orunianie! Zamiast rzucać tutaj anonimowo obelgi na Księzy zorganizujmy dyskusje w Domu Sąsiedzkim na tematy poruszane w komentarzach.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

14:00, 23/09/10

Dobrze to ujołeś to nie tylko rowieszanie jakiś bilbordów. Po co zatem wywieszone obecne?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

11:44, 23/09/10

Ja nie powiedziałem, że proboszcz zgodził by się na takową wystawę. Nagłośnić tę sprawę to nie tylko rozwieszanie jakiś bilbordów.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

11:37, 23/09/10

Do gościa z 9:46 Czyli uważasz że Proboszcz chętnie by się zgodził na taką wystawę i powiesił by z chęcią plakaty na kościele jakkolwiek drastyczne były by obrazy mówiące prawdę o tym problemie, gdyby badania ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

10:55, 23/09/10

@gość 08:42 - Księża za nas cierpią???? Chyba Cie poniosło i to zdrowo!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

10:13, 23/09/10

Drogi Proboszczu przy tej okazji proszę o ożywione kazania na Mszy św. w niedzielę o 12.30 jest to Masza dla najmłodszych. Proponuję uaktywnić dzieci, nawiązać z nimi dialog, dzieci nie zaczną chętnie siadać z ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

10:04, 23/09/10

No szkoda, że x Dariusz nie jest probosczzem ale powiem wam szczeże, że ten proboszcz, którgo teraz mamy jest naprawde super i nie powinniśmy za nic się do niego odrażać poprzez tą wystawę.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

09:47, 23/09/10

No szkoda, że x Dariusz nie jest probosczzem ale powiem wam szczeże, że ten proboszcz, którgo teraz mamy jest naprawde super i nie powinniśmy za nic się do niego odrażać poprzez tą wystawę.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

09:46, 23/09/10

Do gościa z 9:03, owszem jest godny nagłośnienia jak najbardziej o tym powinno się mówić, dużo mówić. Kościół na ile może na tyle walczy z tym złem lecz właśnie nie sam kościół czasem daje sobie rade i tu ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

sapphire

 

09:25, 23/09/10

Abstrahując od wystawy, szkoda, że ks. Dariusz Presnal nie jest już proboszczem.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

09:09, 23/09/10

Gościu z 8:42 i 8:43 Bo to nie jest tak że ktoś próbuje wrzucić duchownych do jednego worka. Nikt nie chce również umniejszyć zasług duchownych! Tu chodzi o skrzywdzone dzieci przez dorosłych!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

09:03, 23/09/10

Problem pedofilii dotyka wiele grup społecznych to nie ulega wątpliwości! Do gościa z 8:42 i 8:43 czy problem tych dzieci nie jest godny uwagi/ nagłośnieniu? Pomórzmy kościołowi wałczyć również z tym złem! Bo ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

08:43, 23/09/10

Popieram proboszcza pod każdym względem, wypowiedź gościa z 08:42 również !

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

08:42, 23/09/10

Mówi się, że księża pedofile, że księża to, że księża tamto. Ludzie otwórzcie oczy! takie przypadki pedofilii księży trafiają się 1 na 3000 a wy zaraz myślicie i macie taki pogląd, że taki jest każdy ksiądz. ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

07:23, 23/09/10

Masz rację, ale sądzę że jako społeczność lokalna, ten egzamin zdaliśmy. Przyglądając się temu tematowi na innych forach, a raczej dyskusjom pod nim twierdzę, że nigdzie nie było tak kulturalnie i merytorycznie ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

02:19, 23/09/10

To był egzamin z demokracji w przestrzeni publicznej a raczej szacunku do inaczej myślący osób. Czytając wypowiedź księdza “…nie każdy musi patrzeć na te plakaty…” można się tylko uśmiechnąć :) Jestem ciekawy co ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

0125gd

 

00:55, 23/09/10

gość 23:53 ode mnie owacje a stojąco. Dokładnie o to chodzi.

zgloś naruszenie
awatar

Biedrona077

 

00:33, 23/09/10

Bardzo dziękuję za wypowiedz Gościa z 23:53 to jest esencja tego co większość z nas na tym portalu próbuje Proboszczowi objaśnić!!!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

23:54, 22/09/10

No właśnie dobre zakończenie rozmowy ciekawe ile zwolenników by miała wystawa poświęcona "dzieciom wykorzystywanym przez księży"ciekawe czy banery równie duże zawisły by na kościele.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

23:53, 22/09/10

Proszę Księdza!"Brzydkie rzeczy" cóż za eufemizm i to w takim kontekście!Zdjęcia są drastyczne i budzą złe emocje.Nie można walczyć o pokój,bo takie stwierdzenie już zawiera element wojny, do pokoju trzeba ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

23:52, 22/09/10

Jeśli chodzi o temat "aborcja" drodzy czytelnicy aborcja była jest i będzie,kto będzie chciał usunąć to i tak to zrobi... nie przestraszą go jakieś tam banery.Jestem osoba wierzącą i sama osobiście takiego ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

23:30, 22/09/10

A! Czyli należy uznać, że człowiek załapał? :-)

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

23:27, 22/09/10

Spokojnie pewnie wkleiło się przypadkiem dwa razy. Zdarza się to przy odświeżaniu strony (F5) ;)

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

23:15, 22/09/10

Brakuje jeszcze tego jełopa od trawy :-d

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

23:10, 22/09/10

Do gość 23:05 Człowieku są dwie ewentualności: albo nie rozumiesz tekstu napisanego przez gość 22.25 lub twój intelekt tego co przeczytałeś nie ogarnia!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

23:05, 22/09/10

Widać gościu z 22.25 że miałeś z tym problem... Idz do psychologa to może ci pomoże... powodzenia

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:59, 22/09/10

To może skończmy tą "edukację" i zdejmijmy już instalację? Czy ma ksiądz jeszcze niedosyt? Przy poprzednim artykule na temat tej "wystawy" wielu ludzi się wypowiadało a ksiądz dalej swoje. Nie można być głuchym ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:53, 22/09/10

W zupełności zgadzam się z wypowiedzią gość 22:25. Czy już teraz kampanie społeczne powinny właśnie tak wyglądać? Czy myślicie, że ludzie nie zrozumieją czym jest gwał do czasu, aż nie wywiesi się bilbordów z ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:45, 22/09/10

Może masz racje Gościu z 22:33 Kościół sam sobie z tym problemem nie może poradzić czego przykładem jest wypowiedz Papieża z 16-09-2010. ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:39, 22/09/10

Czy ksiądz podzielił, czy też nie to już nieważne i czas to pokaże. Ale jedno jest pewne - na początku swojego urzędowania ksiądz zniesmaczył wielu ludzi, a napewno mnie. I nie jestem zniesmaczony tylko tą ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:38, 22/09/10

Mój problem z tym o czym piszę poniżej, polega na tym, że od wielu lat pomagam ofiarom przemocy. Specjalizuję się zwłaszcza w Zespole Stresu Pourazowego (PTSD), w kontekście doświadczanej przemocy w rodzinie. ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:33, 22/09/10

Widać gościu z 22.25 że miałeś z tym problem... Idz do psychologa to może ci pomoże... powodzenia

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:25, 22/09/10

To nie jest pierwsza kampania społeczna, którą możemy obserwować. Chyba najsłynniejsza to ta dot. przemocy w rodzinie. Pamiętamy wszyscy hasła "Bo zupa była za słona...". i zdjęcie kobiety z podbitym okiem. ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:24, 22/09/10

Dobrze się stało,że proboszcz podjął decyzję o udzieleniu wywiadu. Nie rozumiem w dalszym ciągu decyzji i postawy księdza. Twierdzenie, że jeśli się komuś nie podoba to może nie patrzeć odbieram jako arogancję! ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

22:10, 22/09/10

Gwałcone są nie tylko kobiety! Skoro mamy już prawie za sobą wystawę aborcji gdzie zabija się niewinne, bezbronne dzieci. To może teraz czas na wystawę o gwałconych niewinnych, bezbronnych dzieciach? Nasze ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

21:46, 22/09/10

Super. Orunia to ma szczęście. Poprzedni Proboszcz się nie bał i obecny odważny. Niestety ludzie, którzy się sami oszukują, że są katolikami nie zrozumieją tego. Tak trzymać Proboszczu. Prawdziwi parafianie są z ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

21:44, 22/09/10

Wbicie gwoździ w nasz Zabytkowy Kościół to dowaga? Czy zgoda Konserwatora Zabytków dla Proboszcza to też zbędna biurokracja?

zgloś naruszenie
awatar

Biedrona077

 

20:58, 22/09/10

Do gościa z 20:47 nikt tego pewnie nie wie :) Myślę że ludzie częściowo nie chcą się narażać w końcu to ich parafia, nie znają jeszcze dobrze Proboszcza a inni po prostu może nie mają ochoty na dyskusje z ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

20:53, 22/09/10

Czytając artykuł odnoszę wrażenie że odpowiedzi Proboszcza nie są konstruktywne i rzeczowe. Na przyszłość proszę niech Proboszcz bardzie się przygotuje do kolejnych wystawy i do tego typu wywiadów. Jest wiele ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

20:47, 22/09/10

Do gościa z 19:33 Tak twierdzi Proboszcza. Mam pytanie czy ktoś wie lie osób zniechęciło się chodzenia do parafii i np. zaczeło chodzić do "Dużego Kościoła"?

zgloś naruszenie
awatar

lukaszor

 

20:46, 22/09/10

Zapraszam na wpis na blogu ...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

20:40, 22/09/10

Nawet mogę powiedzieć, że na Mszy Św. na którą chodzę (8.00) było więcej osób niż zwykle. :) Ta wystawa obudziła wiele dobra w naszej parafii, ale także szatan nie spi...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

20:12, 22/09/10

Bardzo dobrze Proboszczu tak trzymać !!! Jestem za wystawą, ale przede wszystkim za tym, aby katolicy zrozumieli że zło jest złem i nie można go inaczej nazywać. A zabijanie bezbronnych dzieci jest, czymś ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

19:44, 22/09/10

Tak twierdzi bo tak jest. Wadpie, że ktoś się z tego powodu zniechęcił chodzeniem do naszego kościoła a chodzi do dużego. Wiele jest takich osób które wolą chodzić z różnych względów do naszej parafii a należą ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

19:40, 22/09/10

Do gościa z 19:33 Tak twierdzi Proboszcza. Mam pytanie czy ktoś wie lie osób zniechęciło się chodzenia do parafii i np. zaczeło chodzić do "Dużego Kościoła"?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

19:33, 22/09/10

,,Ile przeciwników tych plakatów przyszło do księdza? Trzy osoby...''' No właśnie tylko trzy osoby-wszyscy mądrzy są w słowach ale tyko tu w komentarzach. Ja tam jak najbardziej popieram naszego proboszcza!

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

19:23, 22/09/10

Trudno będzie zastąpić poprzedniego PROBOSZCZA jego energię jaką roztaczał i inne zalety. Teraz też będzie dobrze tylko więcej pokory drogi Proboszczu. Liczę na to że się Proboszcz „rozkręci” . Wśród duchowny ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

19:13, 22/09/10

gościu z 18:43 rozumiem że popierasz Proboszcza, szanuję to, każde ma swoje zdanie. Ale proszę nie bełgocz o dzieciach bo masz najwyraźniej blade pojęcie o dzieciach. Nie siedzisz w domach i nie weryfikujesz ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

19:08, 22/09/10

Jestem jedną z tych osób z którą ksiądz rozmawiał na NIE. Poruszono w tej rozmowie kwestię podziału parafian i odpowiedz Proboszcza również mogę uznać jako „latającą” wpadkę. Na pytanie czy zdaje sobie ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

18:43, 22/09/10

POPIERAM PROBOSZCZA i dziękuję,że jest taka wystawa-ktoś wkońcu stara się pokazać jaka jest prawda na ten temat ! Dzieci ogladają - nawet te najmłodasze-o wiele gorsze obrazki w internecie,i jakoś nikt nie ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

18:30, 22/09/10

Drogi Proboszczu: ...Wypowiedź, którą Pan cytuje, była z mojej strony nieprzemyślana. Rozmowa była przeprowadzana „w locie”. Nie pomyślałem, że to może źle zabrzmieć... życzę takich latających wpadek jak ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

 

18:19, 22/09/10

wielu zwolennieków? nie zauważyłam ! Niech ksiądz powiesie sobie te plakaty w pokoju ! i rozda ulotki na temat aborcji i jak ktoś będzie chciał to pójdzie sobie popatrzeć!

zgloś naruszenie

REKLAMA