Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Niedziela, 21/07/2019

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Będzie wiadukt na Oruni? Sprawdziliśmy, co miasto robi w sprawie oruńskich przejazdów kolejowych

 1 dodane: 16:13, 04/03/16

tagi:

Kilka miesięcy temu prezydent Adamowicz pochwalił się negocjacjami z PKP odnośnie budowy wiaduktu na Nowej Podmiejskiej i... od tego czasu w kwestii bezkolizyjnego przejazdu na Oruni zaległa cisza. Czy miasto znów o nas zapomniało? - niecierpliwią się oruniacy. Urzędnicy zapewniają, że tak nie jest.

Będzie wiadukt na Oruni? Sprawdziliśmy, co miasto robi w sprawie oruńskich przejazdów kolejowych
Będzie wiadukt na Oruni? Sprawdziliśmy, co miasto
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

Pod koniec zeszłego roku prezydent Adamowicz wreszcie przedstawił pierwsze konkretne działania w tak ważnej dla oruniaków sprawie, jaką jest budowa bezkolizyjnego przejazdu na Oruni.

CZYTAJ WIĘCEJ: Przełom w sprawie budowy wiaduktu na Oruni? Prezydent Adamowicz: oruniacy trzymajcie kciuki!

Na swoim oficjalnym blogu prezydent opisywał negocjacje z PKP, w których kolejowa spółka zgodziła się na pokrycie części kosztów budowy wiaduktu w ciągu Nowej Podmiejskiej.

Droga do budowy wiaduktu wciąż jest daleka

Urzędnicy podkreślali jednak, że droga do ostatecznego celu, a więc do budowy wiaduktu jest wciąż daleka. Najpierw, jak argumentował prezydent, potrzeba znaleźć źródła finansowania dla tej inwestycji. Miasto (w tłumaczeniach magistratu) nie ma pieniędzy na budowę bezkolizyjnego wiaduktu i pieniędzy musi szukać gdzie indziej niż w swoim budżecie.

W listopadzie prezydent cytował pismo, które przedstawiciele kolejowej spółki wysłali do wiceprezydenta Piotra Grzelaka. W dokumencie zostały podane ewentualne źródła finansowania budowy wiaduktu w ciągu Nowej Podmiejskiej.

Jedną z opcji miał być wspólny wniosek miasta i PKP w ramach programu CEF (Instrument Łączący Europę). "Przygotowany przez Miasto Gdańsk wniosek o środki z CEF mógłby zostać złożony wspólnie z naszą Spółką, przy jednoczesnym wskazaniu samorządu jako lidera projektu a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A jako partnera (…)".

„Co miasto robi w naszej sprawie? Nic nie robi!”

Minęły jednak już prawie 4 miesiące i nie ma żadnych informacji, co miasto dalej robi w kwestii budowy bezkolizyjnego przejazdu na Oruni. Niektórzy mieszkańcy twierdzą, że nic w tej sprawie się nie dzieje.

ZOBACZ TAKŻE: Orunia jeszcze bardziej odcięta. Dziś zaczęły działać kolejne szlabany

Denerwują się, że w ich dzielnicy zamiast wiaduktu, powstają (na innej linii kolejowej) następne szlabany. Przypominają, że według oficjalnych badań czas zamknięcia szlabanów w ich dzielnicy liczy się w godzinach na dobę (na Dworcowej jest to blisko 10 godzin).

TU DOWIESZ SIĘ WIĘCEJ: Pomiary na Dworcowej i Sandomierskiej: W godzinach szczytu szlabany blokują ruch nawet na...

W oficjalnych komunikatach magistratu próżno szukać informacji na temat działań miasta w sprawie „oruńskich przejazdów”. Miasto chwali się różnego rodzaju wielkimi inwestycjami i kolejnymi wydatkami, o Oruni nie wspominając ani słowem.

„Bezkolizyjny przejazd na Oruni jest bardzo ważny dla miasta”

- Czy wiadukt na Oruni to nie jest priorytetowa inwestycja dla miasta? - pytam urzędników.

- Bezkolizyjny przejazd przez tory kolejowe na Oruni jest bardzo ważny dla Miasta. Bezpieczeństwo mieszkańców było, jest i będzie priorytetem pana prezydenta Adamowicza – zapewnia Michał Piotrowski z gdańskiego Biura Prasowego.

Piotr Olejarczyk, portal MojaOrunia.pl: Czy miasto przygotowało już wniosek do CEF (chodzi o źródło finansowania, o którym piszemy wyżej) w sprawie budowy wiaduktu w rejonie Nowej Podmiejskiej? Według prezydenta Adamowicza taki wniosek miał być napisany wspólnie z PKP. Czy taki dokument został już stworzony?

Michał Piotrowski, gdańskie Biuro Prasowe: Do dnia dzisiejszego nie został ogłoszony konkurs, w ramach którego Miasto wraz z PKP mogłoby złożyć aplikację. Wniosek jeszcze nie powstał, gdyż brak jest wytycznych konkursowych. Według wstępnego harmonogramu (informacja pozyskana telefonicznie z Ministerstwa Infrastruktury) w październiku 2016 roku planowane jest ogłoszenie konkursu w ramach CEF z puli ogólnej.

Miasto złoży wówczas wniosek o dofinansowanie na przygotowanie dokumentacji projektowej. Ponieważ kwalifikowalność wydatków w ramach CEF liczona jest dopiero od momentu ogłoszenia konkursu, chcąc otrzymać dofinansowanie Miasto nie może rozpocząć opracowywania dokumentacji projektowej przed ogłoszeniem konkursu.

Czy w ostatnich miesiącach pojawiły się jeszcze jakieś alternatywy finansowania opisywanej inwestycji?

Na bieżąco monitorowane są wszystkie konkursy, dokumenty programowe, w ramach których badane są możliwości aplikowania o środki Unijne oraz środki pochodzące z innych źródeł, na przykład budżet centralny.

Co od listopada 2015 do marca 2016 zostało zrobione przez miasto w kwestii inwestycji Nowej Podmiejskiej? Pytamy oczywiście o szukanie źródła finansowania przyszłej inwestycji, pytamy o wspólne działania z PKP, a także o negocjacje na jeszcze innych szczeblach.

W dniu dzisiejszym planuje się podpisanie przez Prezydenta Miasta listu intencyjnego o współpracy z PKP PLK. Ze wstępnych informacji uzyskanych od Ministerstwa Rozwoju wynika, że istnieje możliwość aplikowania o dofinansowanie w ramach tzw. puli ogólnej Instrumentu Łącząc Europę (z ang. CEF) - na opracowanie dokumentacji projektowej dla planowanej inwestycji.

Waszym zdaniem miasto robi wszystko co może w kwestii budowy bezkolizyjnego przejazdu na Oruni? Zapraszamy do komentowania.

Galeria artykułu

Będzie wiadukt na Oruni? Sprawdziliśmy, co miasto robi w sprawie oruńskich przejazdów kolejowych

Będzie wiadukt...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (7)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

89.67.71.*

05:16, 05/03/16

dopokipan adamowicz bedzie prezydentem miasto nic nie zrobi w sprwie przejazdu na dworcowej byly mozliwosci przy budowie linii a teraz szukaja pieniedzy popowodzi byo miejsce na przeprowadzenie wiaduktu byly ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.71.*

04:56, 05/03/16

gdy ten artykul powstawal o 16 21 przed szlabanami zamknietymi po obu stronach od dworcowej o smetnej po kiokadziesiat samochodow otworzyly sie szlabany samochody i ludzie zaczyly sie przemiszczac w tym ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.72.*

23:37, 04/03/16

brak pieniedzy i dupa.przerazilem sie gdy czytalem o mostku na starogardzkiej 11m dlugosci 7,5 mln zlotych ,przeciesz to prokurator,przekret na gruba kase jestem budowlancem kiedys przez kilka lat pracowalem w ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

195.95.235.*

23:20, 04/03/16

powstanie ten potrzebny "wiadukt podmieska" gdyz POWSTAJE JUZ PLAN BUDOWY HIPERMARKIETU WIEKOPWIERZCHNIOWEGO "NOWA MOTLAWA ORUNIA" w okolicy Sandomierska,Zabia,Przybrzezna.za 4 lata tam poludniowy ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

46.77.124.*

16:55, 04/03/16

Czy Miasto skierowało wniosek do Wojewody o Odstępstwo w tej sprawie w celu pozyskania finansuw Rządowych?

zgloś naruszenie
awatar

p.olejarczyk

62.61.54.*

16:40, 04/03/16

To jest bardzo dobre pytanie: Komu pomoże Nowa Podmiejska? Dziękujemy za ten komentarz, postaramy się na to pytanie odpowiedzieć :)

zgloś naruszenie
awatar

gosc

62.61.53.*

16:36, 04/03/16

Moim zdaniem szanowna redakcja powinna się skupić na dojściu do tego jak ta Nowa Podmiejska ma wyglądać. Bo z moich dotychczasowych informacji wynika, że zbyt wiele problemów mieszkańców osiedla za torami ...wiecej

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA