Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 23/05/2019

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Trwa dyskusja nad GPL [RYSUNKI, PLANY]. Wyobrażacie sobie spacer po takiej Oruni?

 3 dodane: 12:41, 14/11/16

tagi:

Zamknięcie Gościnnej dla ruchu aut, budowa tunelu pieszo-rowerowego przy ulicy Smętnej i dwóch przejazdów bezkolizyjnych (Sandomierska i rejon Bocznej), budowa pomostów na Kanale Raduni, tworzenie miejskich placów – w ramach studium Gdańskie Przestrzenie Lokalne planiści przygotowali właśnie ambitny plan dla Oruni. Przyszłe inwestycje w dzielnicy (np. powstałe w czasie rewitalizacji) mają być tworzone zgodnie z wytycznymi GPL.

Tarasy nad Kanałem Raduni, według GPL
Tarasy nad Kanałem Raduni, według GPL
Fot. mat. prasowe

Fotografia 1 z 3

Ten dokument nie mówi o konkretnych terminach, nie wskazuje też źródeł finansowania dla poszczególnych inwestycji. Mimo wszystko opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska studium ma szansę stać się jednym z najważniejszych planów dla tej dzielnicy.

W ciepłych słowach na temat Gdańskich Przestrzenii Lokalnych (GPL) miejskich planistów wypowiadają się tutejsi radni dzielnicowi. - Teraz jest tak, że każdy na Oruni działa właściwie sam. Urzędnicy robią swoje przedsięwzięcia, są inwestycje w budżecie obywatelskim i budżecie dzielnicowym, planowane są zmiany w ramach przyszłej rewitalizacji. Brakuje jednak skoordynowanego planu, czegoś co sprawi, że koncepcja rozwoju całej Oruni będzie miała przysłowiowe ręce i nogi. GPL to dobry krok w kierunku takiej koncepcji – w rozmowie z nami ocenia Mateusz Korsztun z oruńskiej Rady Dzielnicy.

W tych miejscach na Oruni jest najbardziej "gęsto"

GPL bada sytuację w kilku dzielnicach, które w pierwszej kolejności przeznaczone są do realizacji. Mowa tutaj między innymi o Biskupiej Górce i właśnie Oruni.

Dokument stara się odpowiedzieć na kilka pytań. Przede wszystkim: w jaki sposób mieszkańcy poszczególnych części Gdańska poruszają się po swojej dzielnicy, które z miejsc są tutaj kluczowe, gdzie istnieją punkty spotkań tzw. lokalsów. Oprócz diagnozy, jest też i wskazanie koniecznych inwestycji, które mają poprawić życie w danej dzielnicy.

- W trakcie badań zdiagnozowano największe natężenie ruchu pieszego w trzech rejonach Oruni: w rejonie rynku, ul. Gościnnej i Dworcowej oraz istniejących skwerów, w rejonie skrzyżowania ul. Diamentowej i Raduńskiej oraz w rejonie ul. Małomiejskiej i Podmiejskiej – informują planiści BRG.

Jakie inwestycje są potrzebne, by poprawić jakoś przestrzeni na Oruni?

Projekt mówi o wyłączeniu z ruchu samochodowego ulicy Gościnnej. Przez tak zwany oruński rynek mogłyby za to przejeżdżać autobusy i oczywiście rowerzyści. W ten sposób miałby powstać deptak z prawdziwego zdarzenia, z kościołem, kuźnią i zagospodarowanym ratuszem.

a. tunele pieszo-rowerowe i tunele dla aut

Drugą rewolucyjną zmianą miałaby być budowa tunelu pieszo-rowerowego przy ulicy Smętnej. Co ważne, miałyby tutaj zostać użyte zupełnie inne rozwiązania niż przy wybudowanych przez PKP tunelach na Oruni. Na temat tych ostatnich planiści BRG nie mają dobrego zdania. W swoim opracowaniu wskazują, że przyszły tunel pieszo-rowerowy miałby wkomponowywać się w zagospodarowaną na nowo zieleń na placu przy ulicy Smętnej. Tunel miałby łagodne nachylenie, byłby oświetlony i monitorowany. W żaden sposób nie miałby przypominać obecnych "schronów atomowych", które można "podziwiać" na przejazdach w rejonie Junackiej, czy Rejtana.

Urzędnicy zdają sobie sprawę, że główną bolączką Oruni jest brak bezkolizyjnego przejazdu kolejowego. Opisywany tu dokument wskazuje dwa miejsca, w których taki przejazd miałby na Oruni powstać. Jeden z nich znalazłby się w ciągu projektowanej Nowej Podmiejskiej i przecinał tory w okolicach ulicy Sandomierskiej, drugi – w rejonie ulicy Bocznej. Co ciekawe, GPL mówi też o potrzebie budowy tunelu w okolicach ulicy Równej (przechodzi tam linia kolejowa, biegnąca do gdańskiego portu).

b. place miejskie i zagospodarowanie Kanału Raduni

Projekt zakłada też rewaloryzację Parku Schopenhauera i urządzenie niewielkich placów w rejonów domu kultury na Dworcowej, a także przed pawilonem na Związkowej (w miejscu dzisiejszego parkingu) i w pobliżu ulicy Małomiejskiej (okolica dzisiejszego przyszkolnego parkingu).

Obecne kładki nad Traktem św. Wojciecha (okolice Dworcowej i Sandomierskiej) doczekałyby się wind. Z kolei Kanał Raduni zyskałby nowe tarasy i pomosty (m.in. na wysokości ulicy Diamentowej), a także zieleń, ławki i oświetlenie.

Po takiej Oruni spacer byłby łatwiejszy

Według tej wizji, Orunia zyskałaby dobrze ze sobą połączone przestrzenie, a spacery po całej dzielnicy były dużo bardziej ułatwione. Poczynając od położonych za torami okolic, gdzie piesi dochodziliby na ulicę Smętną, przechodzili przez tory zielonym i przyjaznym tunelem, dochodzili do minideptaka na Gościnnej, lub kierowali się w drugą stronę – do Stacji Orunia na Dworcowej i do zrewaloryzowanego Parku Schopenhauera.

Stamtąd kładkami można by przedostać się przez Trakt św. Wojciecha i wejść na dużo lepiej niż obecnie zagospodarowany wał Kanału Raduni. Dzięki pomostom i kładkom byłaby możliwość odpoczynku bezpośrednio nad wodą.

Z kolei mieszkańcy okolic Podmiejskiej, Małomiejskiej i Raduńskiej mieliby swoje „centrum” spotkań, właśnie na zagospodarowanym na nowo skwerze przy szkole na ulicy Małomiejskiej.

Radnym studium się podoba, ale mają też kilka swoich uwag

GPL mówi też o koniecznych inwestycjach mieszkaniowych. Zdaniem planistów, taka nowa pierzeja powinna „wyrosnąć” między innymi w rejonie Raduńskiej (okolice skrzyżowania z Diamentową, przy kanale Raduni).

Pomysły planistów były konsultowane podczas spotkań związanych z planowaną rewitalizacją. Ponadto na potrzeby GPL skonstruowano również ankietę internetową skierowaną do mieszkańców Gdańska, która była dostępna na stronie BRG ponad dwa miesiące. Teraz swoje uwagi zgłosi też oruńska Rada Dzielnicy. Opiszemy je jeszcze w tym tygodniu. Całe studium GPL znajdziecie TUTAJ.

Jak Wam się podoba koncepcja miejskich planistów, i co jeszcze powinno się tutaj znaleźć? KOMENTUJCIE

Galeria artykułu

Tarasy nad Kanałem Raduni, według GPL

Tarasy nad...

Gościnna i pobliski tunel według GPL

Gościnna i...

Skwer przy szkole na Małomiejskiej, według GPL

Skwer przy...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (2)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

83.20.254.*

08:29, 16/11/16

Projekt marzenie tylko czy osoba planująca doczeka jego realizacji?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.229.172.*

23:32, 15/11/16

Podoba mi się.Tylko kiedy ta realizacja,a czekam już prawie 60 lat.

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA