Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Piątek, 23/06/2017

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Misja: "Rozkorkować" Południe

 1 dodane: 19:36, 24/08/11

tagi:komunikacjaNowa MałomiejskaNowa Podmiejskastrategia

„Nie zlikwidujemy tutaj korków, ale znacznie poprawimy ruch w tej części miasta” – mówią urzędnicy i wskazują na kluczowy, głosowany jutro przez radnych dokument: Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe. Jednym z jego założeń jest budowa ulic Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej. Najwcześniej po 2014 roku.

Misja:
Misja: "Rozkorkować" Południe
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

- To na czym Orunia teraz komunikacyjnie utyka to zjazd na Trakt Św. Wojciecha w rejonie ulicy Podmiejskiej. Plan, który został przygotowany przez specjalistów Biura Rozwoju Gdańska zakłada w pierwszej kolejności konieczność polepszenia tutejszego układu komunikacyjnego – mówi Marcin Dawidowski, dyrektor  gdańskiego Wydziału Programów Rozwojowych.

O tym, że przebudowa ulicy Podmiejskiej i Małomiejskiej jest w najbliższym czasie konieczna zadecydował… komputer. Specjalny program zanalizował wprowadzone przez planistów dane statystyczne i stworzył model, w którym znalazło się 16 przyszłych drogowych inwestycji na terenie Gdańska Południe. Kolejnym zadaniem, które stanęło przed maszyną było posegregowanie całej „szesnastki” według kolejności: od najważniejszej do najmniej istotnej.  Za każdym razem (planiści używali tu różnych metod analizy danych) wyskakiwała ta sama pierwsza trójka.

Za najważniejszą inwestycję drogową w tej części miasta uznano budowę ulicy Nowej Bulońskiej Północnej. Na drugim miejsce znalazła się Nowa Jabłoniowa, na trzecim – wspomniana już budowa Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej.

I właśnie na te trzy inwestycje urzędnicy planują znaleźć pieniądze w latach 2014-2020. Miasto chce wydać na ten cel około 600 milionów złotych. Planiści liczą również na minimum 50 procentowe wsparcie ze środków unijnych.

- Przez ostatnie 10 lat wydaliśmy na poprawę układu drogowego w południowej części Gdańska około miliarda złotych. Mimo tego ta część miasta pozostaje pod tym względem nadal niedoinwestowana – przyznaje Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska.

I wskazuje na przyczynę takiego stanu rzeczy.
- Tańsza niż w wielu innych częściach Gdańska ziemia, deweloperzy budujący na potęgę i miasto, które nie jest w stanie od razu zbudować odpowiedniej infrastruktury drogowej.

- Nie chcieliśmy jednak ograniczać pozwoleń na budowę, dobrze, że powstaje tu tak wiele nowych mieszkań. Rozwijamy komunikację zbiorową, teraz planujemy kilka inwestycji, które zmniejszą korki w tej części miasta. Zmniejszą, ale nie wyeliminują – zastrzega prezydent Bielawski.

Nie jest tajemnicą, że południowe rubieże Gdańska notują najszybszy przyrost ludności. Według miejskich statystyk, w 2014 roku będzie tu mieszkać ponad 96 tysięcy mieszkańców. To o 30% więcej niż 6 lat wcześniej.

Według planistów budowa Nowej Bulońskiej Północnej może poprawić skomunikowanie Gdańska Południe z Wrzeszczem. A co poprawi Nowa Małomiejska i Nowa Podmiejska?
- Na pewno udrożni ruch w tej części miasta. Będzie można szybciej przedostać się w kierunku Obwodnicy Południowej – odpowiada Bielawski.

Według szacunków urzędników, Nowa Podmiejska i Nowa Małomiejska mają mieć w sumie ponad 2,5 km długości. Poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy każda Nowa Podmiejska będzie przechodzić w Nową Małomiejską, która z kolei połączy się z Nową Łódzką (koniec tej inwestycji planuje się nawet na koniec tego roku)  i Nową Świętokrzyską (4 miejsce na liście najważniejszych inwestycji drogowych). Szacowany wstępnie koszt budowy Nowej Podmiejskiej i Nowej Małomiejskiej to 372 miliony złotych.

Kolejne miejsca na liście zajęły: Nowa Świętokrzyska, Nowa Warszawska i Unruga. Jeżeli dofinansowanie z Unii Europejskiej na wszystkie wspomniane tu inwestycje drogowe będzie na poziomie 70 procent, miasto zakłada w latach 2014-2020 budowę również i tych ulic.

Strategiczny program transportowy dzielnicy Południe ma zostać uchwalony na jutrzejszej sesji Rady Miasta Gdańska.

Galeria artykułu

Misja: "Rozkorkować" Południe

Misja:...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (2)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

62.61.53.*

00:37, 25/08/11

I właśnie po to jest rezerwa terenowa na Nakielskiej i Serbskiej.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

83.25.93.*

22:25, 24/08/11

co za bzdury. Jak rozwiazania mogą być dobre, jeśli są planowane przez ludzi którzy nie siedzą za kółkiem, tylko za biurkiem, wśród notatek, nie mając zielonego pojęcia o realnej sytuacji na drogach, i nie ...wiecej

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA