Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Poniedziałek, 23/10/2017

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

ikona

Nie jesteś zalogowany!



separator

Dołacz do nas!

• Rejestracja

REKLAMA

link

Zaproś znajomego na naszą stronę

e-mail znajomego:

Twoje imię:

naglowek partnerzy_wrzeszcz partnerzy_stogi partnerzy_mmtrojmiasto logo_dworku logo_osowa logo_roo stara oliwa

Przejścia, przejazdy, ekrany - zmiany nadchodzą

 6 dodane: 14:40, 16/12/11

tagi:przejścia podziemneperonkolejmodernizacjaekrany

Budowa przejść podziemnych, ekranów akustycznych, przebudowa dworca i torów – modernizacja linii kolejowej E-65 na oruńskim odcinku nabiera tempa. Piszemy o tym co, gdzie i kiedy dokładnie się tutaj zmieni.

Przejścia, przejazdy, ekrany - zmiany nadchodzą
Przejścia, przejazdy, ekrany - zmiany nadchodzą
Fot. Ola Golonka

Fotografia 1 z 6

Po modernizacji linii kolejowej E-65 (prace odbywają się od Warszawy do Gdyni), znacznie zwiększą się prędkości kursujących tu pociągów. Od Pruszcza do przejazdu na ulicy Dworcowej będą one jeździć nawet 160 km/h. A od tego ostatniego punktu do Gdańska Głównego – 100 km/h.

Ale toczące się tu prace obejmują nie tylko modernizacje torów. Zmieni się jeszcze kilka innych rzeczy. Z nowych rozwiązań mogą szczególnie cieszyć się niezmotoryzowani mieszkańcy Oruni – powstaną przejścia podziemne i zamontowane zostaną wygłuszające hałas ekrany. Gorzej mają kierowcy samochodów – pisaliśmy o tym tutaj.

Trwają już roboty, związane z budową przejścia podziemnego na Rejtana. Kilka dni temu ruszyły prace w okolicy ulicy Junackiej, w pobliżu niestrzeżonego przejścia kolejowego. Tam również powstanie przejście podziemne. Nie obyło się jednak bez niespodzianek – o pierwszych opóźnieniach donosiliśmy w osobnym artykule.

Wszystko o przejściach podziemnych
Przejścia podziemne wybudowane zostaną również na wysokości ulicy Bocznej, a kolejne – przy Ukośnej. Każde z nich będzie szerokie na 3 metry, a wysokie na 2,4 metra.

- Ściany betonowe, malowane farbą w jasnym kolorze typu antygraffiti, posadzka i schody zostaną wyłożone płytami z kamienia sztucznego. Dla niepełnosprawnych będą pochylnie – opisuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Być może w niektórych z oruńskich przejść podziemnych doczekamy się artystycznych graffiti wzorem tych, które możemy oglądać chociażby na dworcu we Wrzeszczu. Cały proces mają nadzorować oruniacy.
- Podjęliśmy wstępne rozmowy z PKP dotyczące możliwego udziału społeczności lokalnej w procesie decydowania o estetyce wspomnianego przejścia – mówi Marek Barański, inspektor ds. projektów inwestycyjnych Referat Rewitalizacji z Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków  w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Przedstawiciele kolejowej spółki uspokajają też osoby, które zastanawiają się kto i kiedy dobuduje chodniki do budowanych przejść podziemnych. Te na Rejtana i Junackiej powstają kilkanaście metrów od obecnie istniejących przejść. Na szczęście mieszkańcom Oruni wizja brnięcia w błocie, czy po oblodzonej ziemi raczej nie grozi.
- W zakresie budowy wszystkich podziemnych przejść dla pieszych jest też budowa dojść do nich – zapewnia Dutkiewicz.

Wszystkie przejścia zostaną oddane do użytku wraz z całkowitym zakończeniem robót torowych na opisywanym tu odcinku. Stanie się to nie wcześniej niż w roku 2013.

Perony też do poprawki
Zmiany czekają też oruńskie perony – zarówno te obsługujące pasażerów jadących w kierunku Gdańska, jak i Pruszcza.
- Płyty peronowe z powierzchnią antypoślizgową w kolorze wiśniowym, nawierzchnia z kostki betonowej w kolorze szarym – opisuje wygląd nowych peronów Dutkiewicz.

-  Obecnie istniejąca strażnica przejazdowa zostanie zlikwidowana. Na peronach będą po dwie pojedyncze wiaty typu otwartego standardowo wyposażone w ławki. Na peronach zainstalowane będzie oświetlenie, ustawione zostaną kosze na śmieci i gabloty informacyjne – dodaje rzecznik kolejowej spółki.

Perony będą podniesione na wysokość 76 cm (licząc od poziomu szyn). Obecny budynek kasy (na peronie w stronę Gdańska) zostanie zaadaptowany na strażnicę przejazdową.

Przebudowa peronu nr 2 (obsługującego pasażerów podróżujących w kierunku Pruszcza) rozpocznie się w styczniu przyszłego roku, zakończy w połowie maja 2012. Po drugiej stronie, czyli na peronie nr 1, robotników zobaczymy w 2013 roku. Wtedy też na tym odcinku odbędzie się przebudowa toru nr 1 (w kierunku Gdańska).

Na oruńskim odcinku nie zabraknie również rozwiązań, które pozwolą wytłumić hałas przejeżdżających pociągów. Ekrany akustyczne powstaną po obu stronach linii kolejowej.

Ciszej i...może dłużej
Od strony torów w kierunku Pruszcza: od końca peronu nr 2 do ulicy Dworcowej. A po przeciwnej stronie: wzdłuż ulicy Przy Torze, od ulicy Głuchej do przejazdu na ulicy Sandomierskiej.
- Będą to ekrany o wysokości 5 metrów, częściowo przezroczyste. Pierwszy ekran stanie wzdłuż przebudowywanego peronu nr 2 – informuje Dutkiewicz.

Co z tutejszymi przejazdami kolejowymi dla samochodów?
- Na przejeździe w ul. Niegowskiej (Gdańsk Lipce) zostaną zainstalowane półrogatki samoczynne z sygnalizacją świetlną i dźwiękową. Natomiast na przejazdach w ul. Dworcowej i Sandomierskiej pozostaną rogatki obsługiwane przez dróżników przejazdowych – odpowiada rzecznik kolejowej spółki.

Zapytaliśmy również o, to czy były prowadzone badania na temat, jak nowe prędkości pociągów wpłyną na zablokowanie tutaj ruchu samochodów? O ile częściej szlabany na całej trasie będą musiały być obniżane?
- Częstotliwość zamykania rogatek na przejeździe zależy od częstotliwości ruchu pociągów, a nie ich prędkości. W chwili obecnej nie można określić przyszłego natężenia ruchu pociągów na tym odcinku – przyznaje Dutkiewicz.

Prowadzona na opisywanym tu odcinku inwestycja przyniosła wykonawcy również kilka problemów.
- Głównym problemem jest szczupłość miejsca - musimy prowadzić  roboty w terenie miejskim i w sąsiedztwie czynnego toru. Do tego można dodać jeszcze liczne kolizje prowadzonych prac z uzbrojeniem podziemnym.  Na obszarze Orunii plagą są też liczne kradzieże elementów uzbrojenia podziemnego, na przykład kabli – komentuje Dutkiewicz.
Modernizacja linii kolejowej E-65 na odcinku Warszawa-Gdynia, czyli trasie rzędu 350 kilometrów, ma pozwolić pociągom na rozwijanie następujących prędkości: pociągów osobowych z taborem klasycznym z prędkością max = 160 km/h, pociągów osobowych z wychylnym pudłem z prędkością max = 200 km/h, a pociągów towarowych z prędkością max = 120 km/h.

Koszt całkowity projektu: 1 117 740 000 zł.
Czas realizacji: 2011-2015
Koszty oruńskich inwestycji (sumy obrazują wartości netto).
Modernizacja przejazdów kolejowych: ulica Sandomierska – 800 tys. zł, ulica Dworcowa – 1.15 mln zł.
Przebudowa obu peronów – około 2 mln zł., budowa przejść podziemnych: ulica Boczna – 2.6 mln zł., ulica Ukośna – 2.6 mln zł., ulica Rejtana – 1.95 mln zł., ulica Junacka – 1.7 mln zł. Budowa wszystkich ekranów akustycznych – 4.2 mln. zł.
Przejścia, przejazdy, ekrany - zmiany nadchodzą

Przejścia,...

Przejścia, przejazdy, ekrany - zmiany nadchodzą

Przejścia,...

Przejścia, przejazdy, ekrany - zmiany nadchodzą

Przejścia,...

Przejścia, przejazdy, ekrany - zmiany nadchodzą

Przejścia,...

Przejścia, przejazdy, ekrany - zmiany nadchodzą

Przejścia,...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (34)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

83.25.235.*

14:47, 13/01/12

Ja wiem że Orunia to część Gdańska (trzeciej może czwartej kategorii!!!) i ktoś może nadzoruje inwestycje.Tylko że brak tablic miejscowych informujących o inwestycji,prawidłowego zabezpieczenia głębokich ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

0125gd

83.25.79.*

16:38, 12/01/12

dziś oglądałem jak to będzie wyglądać na Ukośnej. Masakra. To jakaś mała, wąska nora będzie, na dodatek na zadupiu, i ludzie ze strachu bedą kombinować przechodzić górą...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

88.67.92.*

15:36, 12/01/12

cóż za okrutny, wąski, ciemny i przerażający tunel! nigdy tam nie wejdę! Byle szybko tanio a o poczuciu bezpieczeństwa nikt nie pomyśli. Toż to jak do kanałów schodzić...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.88.*

12:37, 05/01/12

Tak ale dlaczego jedno budują a drugie niszczą.Rada Osiedla chwaliła się drzewkami , trawnikiem i ławeczką przy ul Dworcowej,a dzisiaj rozjeżdziły cały plac ciężkie samochody budujące kolej.Kto to nadzoruje?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

83.25.84.*

22:08, 26/12/11

no tak, ale o tym, że ludzie mogą bać się przechodzić pod tym tunelem jak wracają wieczorem z pracy to już nie pomyśleli? Szczególnie, że będą się tam zgromadzać różna młodzież i pijacy...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

20:46, 19/12/11

wymyślili

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

20:44, 19/12/11

gosc 89.69.112.* Dlaczego gościu twierdzisz że wszyscy na Oruni jesteśmy młodzi i mamy chodzić po schodach? Starym już nie wolno czytać tego forum i chcieć czegoś lepszego skoro jeszcze jest czas żeby to wymóc ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

20:43, 19/12/11

Gość 89.69.204.* Masz 100 procent racji.Popieram. Ktoś nie przemyślał sprawy. Może jakby pomyśleli z głową ci spece z PKP to może wymyśleliby przesunięcie "nowego" dworca PKP w stronę budowanego tunelu przy ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

20:36, 19/12/11

gosc 89.69.112.* Dlaczego gościu twierdzisz że wszyscy na Oruni jesteśmy młodzi i mamy chodzić po schodach? Starym już nie wolno czytać tego forum i chcieć czegoś lepszego skoro jeszcze jest czas żeby to wymóc ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

164.126.204.*

08:44, 19/12/11

Niech robia tunele jak najbardziej, w miejscu gdzie ktos bedzie chodzil a nie w szczerym polu.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.112.*

00:34, 19/12/11

JEZU! Ludzie dlaczego wy tak marudzicie? Najpierw cała Orunia dudni, że przejścia przez tory są niebezpieczne bo giną tam ludzie "ŻĄDAMY PRZEJŚĆ PODZIEMNYCH"- a teraz jak robia przejscia podziemne aby było ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.204.*

23:36, 18/12/11

Jak mozna przeznaczac po okolo 2 mln zlotych na tunel w miejscach gdzie natezenie ludnosci jest niewielkie lub znikome. Nie trzeba przeprowadzac niewiadomo jakich analiz statystycznych aby zauwazyc ze najwiekszy ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

0125gd

83.25.79.*

21:47, 18/12/11

prawdziwy twardziel sprzedaje szliki Lechii Gdańsk pod tunelem na dworcu centralnym w Gdyni.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

178.182.104.*

21:45, 18/12/11

Ja pod tunelem będę sprzedawał tablice pociągowe ;D

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.90.*

21:14, 18/12/11

na rejtana i tak będą napadać i tak

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

18:00, 18/12/11

Ciekawe co będzie z istniejącymi już przejściami dla pieszych przy ul.Związkowej i Gościnna/Dworcowa? Wejścia na perony i niestrzeżone przejście dla pieszych po schodach w górę (peron będzie podwyższony) i ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

17:36, 18/12/11

*wysokie płoty

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

17:34, 18/12/11

gosc 89.69.204.* Masz rację.Też mnie to zafrapowało,że do tych przejść przez tory trzeba robić kilometry.Dlaczego kolej narzuca mieszkańcom gdzie mają przechodzić przez tory w swojej dzielnicy? Kolej jest tu ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

0125gd

83.25.74.*

10:27, 18/12/11

gosc 89.69.101.* Wiem, bo jeszcze jak chodziłem do podstawówki to stała przy torach szopka dróżnika. Ciekawe czemu ten przejazd zamkneli.

zgloś naruszenie
awatar

0125gd

83.25.74.*

10:27, 18/12/11

gosc 89.69.101.* Wiem, bo jeszcze jak chodziłem do podstawówki to stała przy torach szopka dróżnika. Ciekawe czemu ten przejazd zamkneli.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.101.*

10:20, 18/12/11

0125gd - na Ukośnej kiedyś był normalny przejazd dla samochodów. Pamiętam że jeszcze w pierwszej połowie lat 80-tych były tam (nieczynne już) szlabany.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.204.*

21:14, 17/12/11

Tak się zastanawiam, czy w tym kraju wszystko musi być na odwrót. Czemu podziemne przejścia powstają w miejscach gdzie pies z kulawą nogą nie zagląda, a nie w miejscu obecnych przejść. Może ktoś zna sensowne ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

83.25.81.*

19:56, 17/12/11

na rejtana pewno beda pobierac haracz za pszejscie i beda handlowac dragami

zgloś naruszenie
awatar

Graszka

89.231.179.*

17:52, 17/12/11

@lukaszor - zapewniam Ciebie troszkę czytam, rozumie pojęcie hałasu, natężenie i jego szkodliwość. Jeżeli tak bardzo troszczymy się o ludzi, to co mają powiedzieć mieszkańcy Traktu, zapewne tam hałas jest o ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

16:34, 17/12/11

Gosc ...104 i Lukaszor - te wielkie przejścia,dojścia i obejścia "wkoło i naokoło" schody, to naprawde wielkie utrudnienie dla starszych ludzi. A dlaczego młodym tez ma być źle skoro można ułatwiać życie i ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

62.61.53.*

10:13, 17/12/11

Już czuję ten zapach fekaliów w tunelach. I jak szybko przestanie działać oświetlenie, to dopiero będzie odwaga przejść takim ciemnym tunelem w nocy.

zgloś naruszenie
awatar

lukaszor

83.18.150.*

08:22, 17/12/11

Hałas źle wpływa na ludzi nawet jeśli się do niego przyzwyczailiśmy. Polecam trochę poczytać na ten temat. Ekrany to świetna sprawa. Zdecydowanie poprawiają komfort mieszkania w pobliżu kolei. Nie dopatrywał bym ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

Graszka

89.231.179.*

07:31, 17/12/11

Piotr, do artykułu nie mam nic, jak zwykle napisany zwięźle i rzeczowo. Czytając o tych wszystkich nowinkach pomyślałam tak: Mieszkałam na Przy Torzu przez 40 lat. Kiedyś pociągi (sama pracowałam na PKP) ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

83.25.181.*

21:53, 16/12/11

A czy powstanie monitoring, bo jak nie to od razu wszystko poniszczą.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.104.*

20:47, 16/12/11

Ludzie, kto się kazał Wam wprowdzać na Orunie, a teraz narzekacie na tory, które są tutaj od pardziesięciu dobrych lat.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

20:41, 16/12/11

*drugą

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

20:36, 16/12/11

Kolejne schody!!! Dlaczego funduje nam się schody?! Wow! .. i nawet będą pochylnie dla inwalidów?! Wow! Dlaczego mamy chodzić schodami w dół a potem w górę? Wolimy chodzić po prostym i żeby szybko dojść na drógą ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

20:32, 16/12/11

Te tunele i wysokie płoty to tylko po to żeby zasłonić fuszerkę i widoki na Oruńskie slumsy, a nie wyciszenie! Zamiast uporządkować teren i "rewitalizować" Orunię aby miała takie same standarty jak inne ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

0125gd

83.25.66.*

17:00, 16/12/11

Ukośna, szerokość 3 metry, wysokość 2,4 - tak niewiwle trzeba żeby mogły tam przejeżdzać auta osobowe - ale przecież po co. Władze chcą odciąć slamsy od miasta...

zgloś naruszenie

REKLAMA