Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Sobota, 21/09/2019

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Oruńskie przejazdy wchodzą na wyborczy afisz... powoli

 2 dodane: 16:57, 19/09/14

tagi:

Temat katastrofalnych dla mieszkańców Oruni rozwiązań na tutejszych przejazdach kolejowych zaczyna pojawiać się w kampanii wyborczej. Z ciekawym pomysłem wyszli również przedstawiciele oruńskiego Koła Inżynierów – przygotowali konkretne opracowanie, dotyczące budowy tunelu dla samochodów.

Szkic, pokazujący nowy tunel dla samochodów na Oruni
Szkic, pokazujący nowy tunel dla samochodów na Oruni
Fot. Autorem szkicu jest architekt Tadeusz Stasiński

Fotografia 1 z 2

Na wczorajszym spotkaniu w Domu Technika NOT w Gdańsku miał pojawić się Marian Szajna, polityk Prawa i Sprawiedliwości, radny sejmiku wojewódzkiego. Na Oruni znany wśród niektórych z tego, że jako nieliczny z lokalnych polityków zainteresował się sytuacją na przejazdach kolejowych w tej właśnie dzielnicy.

O tym, że brak bezkolizyjnych przejazdów dla samochodów przeszkadza wielu oruniakom pisaliśmy wielokrotnie.

Szajna chciał, by oruńską inwestycją (lub właściwie jej brakiem) zainteresowała się Najwyższa Izba Kontroli. W tej sprawie wysłany został do premiera Donalda Tuska i Ministra Infrastruktury.

Mimo że niektórzy ironizowali, że takie działania są pozorowane i nie przyniosą żadnych rezultatów, a cała sprawa jest zwykłą kampanią wyborczą, Szajna i tak zrobił więcej niż większość gdańskich polityków w tej sprawie. O oficjalnym podejściu urzędników i prezydenta Pawła Adamowicza do oruńskiego problemu pisaliśmy tutaj – da się go streścić w kilku słowach: „Sorry Orunio, nic nie możemy”.

Szajna nie przyjechał jednak wczoraj na spotkanie. Okazało się, że polityk miał zawał serca i trafił na oddział intensywnej terapii.

Dyskusja w gdańskim Domu Technika i tak się odbyła. Oruńscy radni dzielnicowi i przedstawiciele oruńskiego Koła Inżynierów (IKO) raz jeszcze zwracali uwagę na skandaliczny ich zdaniem brak bezkolizyjnego przejazdu przez tory w ich dzielnicy. - Nie chcemy być odcięci od reszty Gdańska – denerwowała się Agnieszka Bartków, szefowa oruńskiej Rady Dzielnicy.

- Nie chcemy słyszeć, jak władza nam mówi: „Nie mamy pieniędzy, nic się nie da zrobić”. Chcemy, by władza przyznała, że w sprawie oruńskich przejazdów popełniła błąd i obiecała, że zrobi wszystko, by ten błąd naprawić – wypowiadał się Józef Kubicki, reprezentant IKO.

Póki co tego typu apele wydawały się trafiać w próżnię. Ale jak mówią oruńscy działacze, zależy im na budowaniu (nawet jeżeli powolnej) koalicji polityków, którzy poznają „problem szlabanów na Oruni” i będą lobbować za jego skutecznym rozwiązaniem. 

Wczoraj swoje zaangażowanie obiecywała Anna Gwiazda, polityk PIS i radna sejmiku wojewódzkiego. - Orunia musi mieć taki tunel dla samochodów, tu nie ma innego wyjścia. Zbliża się inwestycja budowania dodatkowego toru dla SKM w kierunku Pruszcza (pisaliśmy o tym tutaj – przyp. red.) i warto teraz na etapie tworzenia studium wykonalności wpisać budowę tunelu na Oruni do całego przedsięwzięcia. To jest możliwe, potrzeba tylko woli politycznej – wypowiadała się dla naszego portalu. I deklarowała, że będzie zabiegać o taki właśnie scenariusz.

Sprawą oruńskich szlabanów w swojej kampanii wyborczej interesuje się również sztab komitetu Gdańsk Obywatelski. Walczący w nadchodzących wyborach samorządowych Gdańsk Obywatelski, skupiający rzesze aktywnych mieszkańców miasta, nie owija tutaj w bawełnę. Sytuację na oruńskich przejazdach kolejowych nazywa „błędem za dziesiątki milionów”.

Kandydaci na radnych piszą: „Najbardziej kosztowne są skutki zaniechania przez władze miasta spraw związanych z przebudową linii kolejowej do Warszawy. Gdańsk jest jedynym miastem na trasie od Gdyni do Warszawy, które nie potrafiło dogadać się z koleją. W efekcie w trakcie modernizacji torowisk PKP nie zbudowały wygodnych przejść i przejazdów przez tory, a na Oruni doszło do paraliżu komunikacyjnego (problem się pogłębi wraz z rozwojem SKM). Praktyczny skutek finansowy: konieczność budowy przejść i przejazdu przez tory na koszt miasta – czyli kilkadziesiąt milionów złotych.”

- Trzeba zabezpieczyć w budżecie miasta środki na budowę takiego przejazdu na Oruni. Radni miasta z naszego Komitetu będą żądać od prezydenta (a najlepiej jak zostanie nim nasza kandydatka, Ewa Lieder), by w budżecie na rok 2015, czy 2016 takie pieniądze się znalazły – obiecuje Piotr Dwojacki, pełnomocnik komitetu GO.

Z ciekawym pomysłem wyszli przedstawiciele oruńskiego Koła Inżynierów – przygotowali konkretne opracowanie na temat budowy tunelu. - Miasto mówi nam, że ewentualna budowa tunelu na Oruni to tylko rejon Dworcowej i Gościnnej. Według urzędników oznacza to wyburzenia wielu domów i koszt całej inwestycji rzędu 30 milionów złotych. Postanowiliśmy pokazać, że miasto się tutaj myli i że są możliwe alternatywne i tańsze lokalizacje tunelu – mówi Roman Itrich z IKO.

Koncepcję przygotowała Elżbieta Filipowicz-Kozaryna, członkini IKO, która przez wiele lat była projektantem dróg.

Projekt zakłada budowę tunelu o szerokości 8 metrów w rejonie Traktu św. Wojciecha 169 i tunelu dla pieszych. Tunel dla samochodów wychodziłby w kierunku ulicy Radunickiej, w okolicy niedawno wybudowanego boiska przy ulicy Smoleńskiej. Z drugiej strony torów, ulica prowadząca od tunelu biegłaby łukiem w rejon Traktu św. Wojciecha 175. Zdaniem przedstawicieli IKO, taka opcja jest dużo tańsza i zakłada wyburzenie tylko kilku domów.

Galeria artykułu

Szkic, pokazujący nowy tunel dla samochodów na Oruni

Szkic,...

Lokalizacja nowego tunelu dla samochodów - koncepcja IKO

Lokalizacja...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (8)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

46.77.124.*

09:18, 24/09/14

Władze Miasta powinny dokończyć w Gdańsku Szybką Kolei Miejską. Brakuje 3 przystanków SKM w Gdańsku Południe!!! Przy okazji powinni naprawić swój błąd i przy Modernizacji SKM wybudować tunel na Gdańskiej ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.65.*

18:05, 21/09/14

Wspaniała inicjatywa i zycze zdrowia Panu Szajnie. Jednak nie zmienia to faktu, że brak bezkolizyjnego przejścia dla pieszych bo kierowcom zawsze jest łatwiej niż piechurom, a nie kazdy ma zdrowie na piechote ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

5.172.252.*

16:13, 21/09/14

Może zamieszkałym w tym rejonie rodziną zaproponować alternatywne rozwiązanie a dopiero potem kreślić krzyżyki.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

5.172.252.*

15:25, 21/09/14

To przykre że po wielu latach życia w tej części dzienicy trzeba dla dobra społeczeństwa poddać wykluczeniu z tej społeczności .Sarych drzew nie przesadza się tylko dlatego że już nierodzą.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.27.*

23:55, 20/09/14

74* a gdyby Pan dostał inne, lepsze mieszkanie? A cała kilku tysięczna część Dzielnicy uwolinła by się dzięki temu, od Szlabanów?

zgloś naruszenie
awatar

gosc

213.158.216.*

10:20, 20/09/14

Może prezydenci Gdańska cierpią na "pomroczność jasną",skoro nie umieli się jako jedyni dogadać się z koleją?Za to wszyscy sołtysi na trasie Gdańsk-Warszawa są...zdrowi i umieli tę sytuację ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.74.*

21:11, 19/09/14

Może jest inny pomysł zlokalizowania tunelu a nie wysiedlanie ludzi z mieszkań m.in. "mnie" mieszkańca z jednego budynków zaznaczonego do wyburzenia. Pozdrawiam

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.67.27.*

17:35, 19/09/14

Dużo zdrowia dla Pana Szajny.

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA