Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2016-07-14 17:17:00
Gdańscy urzędnicy opracowali szereg koncepcji budowy bezkolizyjnych przejazdów na Oruni. Zbadano aż siedem potencjalnych lokalizacji. Lokalni radni dzielnicy mają kilka uwag do pracy przedstawicieli magistratu.
Kilka tygodni temu miało miejsce posiedzenie Komisji Zrównoważonego Rozwoju Rady Miasta Gdańska. Obecny na tym spotkaniu dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych obiecał przygotować kilka wariantów budowy bezkolizyjnego przejazdu na Oruni.
Słowa dotrzymał – urzędnicy przedstawiają właśnie swoje opracowanie. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że dokument jest mało szczegółowy. Brakuje chociażby szacunkowych kosztów poszczególnych rozwiązań.
O komentarz poprosiliśmy tutejszych radnych dzielnicy, którzy od lat zabiegają o budowę bezkolizyjnego przejazdu na Oruni. Ich opinie zamieściliśmy na końcu niniejszego artykułu.
W swym opracowaniu urzędnicy wskazują na siedem potencjalnych adresów, gdzie mogłyby znaleźć się tunele. Przedstawiciele magistratu szukali rozwiązań, które pomogłyby zarówno obszarowi „A”, jak i obszarowi „B”. O obszarach A i B na Oruni pisaliśmy TUTAJ.
Koncepcja gdańskich urzędników. Siedem wariantów dla Oruni
1) Tunel drogowy pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Ukośnej
Jak wyliczyli urzędnicy, tunel miałby mieć 73 metry długości, a jego wysokość wynosiłaby ponad 4 metry. Autorzy opracowania wskazują na wady takiego rozwiązania. Ze względu na bliskość zabudowy, trzeba byłoby niejako przesunąć ulicę Ukośną po zachodniej stronie linii E-65.
Zdaniem przedstawicieli magistratu, budowa tunelu w tym miejscu oznacza też konieczność rezygnacji z nowego przebiegu Traktu św. Wojciecha. O pomyśle Nowego Traktu pisaliśmy TUTAJ.
2)Tunel drogowy pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Bocznej
Długość tunelu to 32, 5 metra, a wysokość to blisko 4 metry. Do tej koncepcji urzędnicy nanieśli kilka uwag: 1) konieczność wyburzenia co najmniej 2 budynków, 2) wprowadzenie tunelu w wąską ulicę Boczną, co powoduje zaślepienie ulicy Zawiejskiej po północnej i południowej stronie ulicy Bocznej, 3) utrudniony dojazd do zabudowy po południowej stronie ulicy Bocznej, 4) kolizja z przebiegiem planowanego Nowego Traktu św. Wojciecha.
3) Tunel drogowy pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Grabowej
Długość tunelu – 80 metrów, wysokość – 3,7 metra. Uwagi: 1) konieczność wyburzenia co najmniej 2 budynków, 2) wyprowadzenie tunelu w wąską uliczkę Grabową, co skutkuje odsunięcie części zabudowy od dostępu do drogi publicznej, 4) bardzo bliskie sąsiedztwo istniejącej zabudowy
4) Tunel drogowy pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Równej
Długość tunelu – 70 metrów, wysokość – 3,7 metra. Uwagi urzędników: 1) mocna ingerencja w istniejącą zabudowę i struktury lokalne, 2) ograniczenie dostępności w obszarze tunelu, 3) konieczność przebudowy układu drogowego po południowej stronie linii kolejowej 226
5) Tunel drogowy pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Smętnej
Długość tunelu – 75 m, wysokość – 3,5 m. Uwagi urzędników: 1) mocna ingerencja w istniejącą zabudowę i struktury lokalne, 2) przecięcie i zaślepienie ulicy Żuławskiej po północnej i południowej ulicy Smętnej, zaślepienie ulicy Junackiej, 3) likwidacja naziemnego przejazdu kolejowego w ciągu ulicy Smętnej, 4) kolizja z planowaną rewitalizacją Oruni
6) Tunel drogowy pod torami kolejowymi w rejonie ulicy Dworcowej
Długość tunelu – 63,5 m, wysokość– 3,4 metra Uwagi urzędników: 1) mocna ingerencja w istniejącą zabudowę i struktury lokalne, 2) przecięcie i zaślepienie ulicy Żuławskiej po północnej i południowej ulicy Smętnej, zaślepienie ulicy Junackiej, 3) kolizja z planowaną rewitalizacją Oruni
7) Tunel drogowy w rejonie Niegowskiej
Długość tunelu – około 70 metrów, wysokość – 4,5 metra. Tutaj urzędnicy nie podają żadnych uwag.
Co z Nową Podmiejską i Bramą Nizinną?
W dokumencie znalazły się także informacje na temat budowy wiaduktu w ciągu Nowej Podmiejskiej i budowy alternatywnego dojazdu przez Bramę Nizinną.
Urzędnicy chcą w lipcu złożyć do Ministerstwa Rozwoju wniosek o dofinansowanie dokumentacji projektowej dla budowy bezkolizyjnego przejazdu w śladzie Nowej Podmiejskiej. We wniosku ma znaleźć się opis projektu, planowane koszty i harmonogram.
- Wniosek zostanie poddany analizie pod kątem kwalifikalności do CEF. W przypadku pozytywnej rekomendacji Ministerstwa Rozwoju w czwartym kwartale 2016 roku planowane jest złożenie wniosku do Komisji Europejskiej – informują przedstawiciele Wydziału Programów Rozwojowych w Gdańsku.
CEF to program europejski, który pozwala finansować szereg inwestycji.
W lipcu ma również zostać ogłoszone postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej objazdu Bramy Nizinnej. O tym rozwiązaniu pisaliśmy TUTAJ.
Komentarz radnych dzielnicy
Jak na opracowanie urzędników patrzą lokalni radni dzielnicowi? - Wydaję mi się, że wszystkie analizowane warianty zostały potraktowane "po macoszemu", ujmując to bardzo delikatnie – mówi nam Bartosz Łabuda, radny dzielnicy z Oruni.
- Nawet przedstawiony w analizie tunel w ciągu ulicy Niegowskiej, już na pierwszy rzut oka widać, że jest przeskalowany. Kto to widział, żeby dawać w tym miejscu tunel o długości 70 metrów? Chyba nikt z urzędników nie przeprowadził wizji w terenie – dopowiada.
- Z punktu widzenia mieszkańców najlepszym byłaby realizacja tunelu w rejonie ulicy Dworcowej, która w ocenie analizujących "koliduje z rewitalizacją dzielnicy". A przecież jest to rewitalizacja, której zakres jest dopiero opracowywany – denerwuje się radny.
Łabuda przypomina, że radni popierają również budowę wiaduktu w ciągu Nowej Podmiejskiej. Jednak zdaniem radnych dzielnicy, konieczna będzie też budowa tunelu w ciągu ulicy Równej. A to za sprawą kolejowej linii 721, po której będzie jeździć coraz więcej pociągów.
Z takim postawieniem sprawy zgadza się też Agnieszka Bartków, szefowa oruńskiej Rady Dzielnicy. - Już teraz rogatki na Równej potrafią być zamknięte nawet 40 minut. A przecież tamtędy chodzą dzieci do szkoły. Widać więc, że Orunia potrzebuje wiaduktu na przecięciu linii 721, właśnie przy ulicy Równej – mówi.
- Moim zdaniem Orunia powinna doczekać się trzech inwestycji: wiaduktu w ciągu Nowa Podmiejska, tunelu pod E-65 w rejonie Smętna i Niegowska i właśnie przejazdu bezkolizyjnego przy Równej.
Co sądzicie o koncepcji urzędników? I jak patrzycie na argumenty radnych dzielnicy? Która z lokalizacji i dlaczego byłaby najlepsza na budowę tunelu? Czekamy na Wasze komentarze.