Już niedługo na tej linii kolejowej pociągi rozpędzą się do 120 km/h. Modernizacja trasy do Portu Gdańsk na ukończeniu

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2016-08-10 16:47:00

Dobiega końca jedna z najważniejszych modernizacji szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk. Linia, która przebiega między innymi przez Olszynkę, doczekała się nowych wiaduktów i modernizacji mostów, na przykład na Raduni. - Myślę, że również mieszkańcy będą zadowoleni z naszych inwestycji, przejazdy kolejowe są tutaj bezpieczne – mówią nam przedstawiciele PKP PLK.

- Prędkość maksymalna pociągów zwiększy się z 20-40 km/h do 120 km/h, co znacznie usprawni przewóz towarów. Większa będzie też przepustowość całej linii, wcześniej była to linia jednotorowa, teraz będzie dwutorowa. Dodatkowo mamy teraz nowoczesne sterowanie ruchem kolejowym, co powoduje że trasą nr 226 będzie mogło jeździć więcej pociągów – mówi nam Andrzej Krawczyński, dyrektor regionu północnego w polskich liniach kolejowych PKP.

Przedstawiciele kolejowej spółki chwalą się trwająca dwa lata i kończącą się w sierpniu inwestycją. Mowa o zmodernizowanej 13-kilometrowej linii 226, która łączy Pruszcz Gdański z Portem Gdańsk.

Linia ta biegnie od Pruszcza Gdańskiego. Za mostem na rzecze Raduni odbija na wschód. Przed mostem nad Motławą łączy się z opisywaną przez nas linią 721 i wchodzi na Olszynkę, dochodząc do tutejszej stacji towarowej. Pokonuje Martwą Wisłą i "wjeżdża" na stację towarową Gdańsk Północny.

Zmodernizowano, lub zbudowano 24 obiekty. Mosty, wiadukty, przejazdy

- Modernizacja linii 226 ma szczególne znaczenie ekonomiczne zarówno dla Trójmiasta, jak i dla całej Polski. Port Gdańsk Północ to punkt załadunkowo-rozładunkowy, skąd towary są wysyłane do największych światowych przystani – przypominają urzędnicy.

Inwestycja, która pochłonęła 370 milionów złotych, jest już na ukończeniu. - Zakończono prace związane z budową nowych i modernizacją istniejących torów na linii towarowej nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do Portu w Gdańsku. Gotowe są już: układy torowe, sieć energetyczna, 8 przejazdów kolejowo drogowych oraz urządzenia sterowania ruchem - wylicza Karol Jakubowski z PKP PLK.

Projekt obejmuje modernizację lub budowę 24 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) oraz montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym. - Największym obiektem inżynieryjnym, który powstał w ramach przedsięwzięcia, jest 124-metrowy most na Martwej Wiśle, po którym od stycznia jeżdżą już pociągi. Koszt jego budowy to 35 milionów złotych. Został wyposażony w dwa tory, w miejsce jednego - co umożliwia przejazd większej liczby pociągów (do 180 na dobę). Nowoczesna konstrukcja pozwala na przewóz cięższych niż do tej pory ładunków - informuje rzecznik kolejowej spółki PKP PLK.

W ramach projektu zmodernizowano też mosty na Motławie oraz Raduni. Zakończono przebudowę trzech wiaduktów - dwóch dwutorowych przy ul. Siennej i ul. Budzysza oraz jednotorowego przy ul. Lenartowicza.

"Przejazdy są bezpieczne. Mieszkańcy powinni być zadowoleni"

Mieszkańcy Olszynki, ale i Oruni skarżyli się jednak, że wraz z modernizacją linii 226 zwiększy się też liczba kursujących pociągów. A to oznacza, że szlabany (na przykład na przejeździe w rejonie ulicy Zawodzie) będą częściej zamykane, co będzie utrudnieniem dla mieszkańców.

- Przejazdy są zmodernizowane i bezpieczne. Myślę, że mieszkańcy będą zadowoleni. Poza tym nasza inwestycja była konsultowana z władzami samorządów - ucina Krawczyński.

Ile pociągów w ciągu doby będzie przejeżdżać zmodernizowaną linią? - To zależy od przewoźników - usłyszeliśmy od pracowników PKP PLK.