Remonty wzdłuż Starogardzkiej. Czy południe Gdańska czeka komunikacyjny paraliż?

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2017-05-28 07:39:00

Najbliższe lata to ważne dla mieszkańców Gdańska (i nie tylko) remonty w ciągu ulicy Starogardzkiej. Powstanie tutaj nowy most, a sporych zmian doczeka się także odcinek tuż poza Gdańskiem. Czy te inwestycje są ze sobą dobrze skorelowane, tak by te rejony miasta nie dotknął komunikacyjny paraliż?

O budowie mostu na Starogardzkiej pisaliśmy już na naszym portalu. Przypomnijmy, już w najbliższych tygodniach ma zostać rozstrzygnięty przetarg na tę inwestycję, a jego budowa będzie mogła ruszyć już w lipcu tego roku.

Przebudowa mostu na Starogardzkiej. Co z objazdami?

Istniejący obecnie nieopodal Traktu św. Wojciecha i nad Kanałem Raduni mocno już wysłużony most zostanie rozebrany i w jego miejsce powstanie nowy przejazd. Będzie tu obowiązywał ruch dwukierunkowy. Obecna sygnalizacja świetla zostanie zlikwidowana, a korkujący okolicę ruch wahadłowy odejdzie do lamusa. Nowy most ma być gotowy w 2018 roku.

Mieszkańcy cieszą się z takiej inwestycji, ale pytają też, czy miasto już zawczasu pomyślało o czekających tę część Gdańska utrudnieniach i przygotowało plan objazdów. Oruniacy chcą wiedzieć, którędy będą jechać autobusy, gdy przejazd przez most na Starogardzkiej będzie przez wiele miesięcy zablokowany.

Radny mówi o dwóch możliwościach objazdów

Odpowiedzi na to pytanie szukał u urzędników Patryk Sikora, radny dzielnicy z Oruni.

- Są dwie opcje objazdów. Albo linia 189 - po trasie od Dworca PKP do Maćkowych i powrót również przez Nowiny. Z Nowin autobus zjeżdzałby w Trakt przy zjeździe z parku Oruńskiego na nowinach dwie lokalizacje przystanku by "doszły". Albo opcja druga: z Maćkowych trasa 189 skrócona do przystanku Gościnna jako przystanek końcowy. I przesiadka na linie jadące po Trakcie św. Wojciecha.

- Która opcja wygra? - zastanawia się radny. - ZTM w Gdańsku nie ma jeszcze odpowiedzi. Wiadomo, że obie opcje miałyby być obsługiwane przez midibusy Kapeny. Obawiając się o znaczne obciążenie ulicy Nowiny w czasie budowy mostu, lepiej jakby zachowana została skrócona opcja z przesiadka do Gościnnej - uważa radny.

Ale co z remontem "na końcu" Starogardzkiej?

Problemem może być może jednak inna inwestycja, która ma odbyć się „na końcu” Starogardzkiej. Mowa o remoncie odcinka Gdańsk-Straszyn (fragment drogi wojewódzkiej nr 222). Czy ta inwestycja, a także budowa mostu na Starogardzkiej odbywać się będą w tym samym czasie, a tym samym dwa przedsięwzięcia spowodują jeszcze większe utrudnienia dla mieszkańców południowego Gdańska i okolic?

- Inwestycje są od siebie oddalone o około 2,5 km i nie będą na siebie oddziaływały w kwestii kumulowania utrudnień komunikacyjnych. Każda z inwestycji będzie generowała swoje utrudnienia niezależnie od drugiej. Ponadto, jak wynika z harmonogramu inwestycje nie będą realizowane w tym samym czasie – odpowiada nam Anna Mątewska, zastępca dyrektora ds. Inwestycji w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

Jak tłumaczą nam przedstawiciele Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku, remont odcinka Gdańsk-Straszyn ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, ale głównie mają to być prace związane z wycinką drzew pod przyszłą inwestycje.

- Główny remont na odcinku Gdańsk-Straszyn zostanie przeprowadzony w 2019 roku – usłyszeliśmy.

Do tematu jeszcze wrócimy.