Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2017-08-23 11:28:00
Będą nowe linie, ale stare zostaną też zlikwidowane. Niektóre autobusy kursować będą częściej, inne jeździć będą po zmienionej trasie i zatrzymywać będą się na dodatkowych przystankach. - Prosimy mieszkańców, by do końca sierpnia zgłaszali nam jeszcze swoje propozycje co do drobnych korekt w rozkładach jazdy. Jest szansa, że miasto uwzględni te pomysły – mówią w rozmowie z nami oruńscy radni.
Zmiany wejdą w życie od 2 września.
Zlikwidowana zostanie linia 151, ale w jej miejsce powstanie linia 132. - Tak jak i linia 151, tak i linia 132 jeździć będzie od centrum w kierunku Oruni. Jednak nowa linia pojedzie dalej niż do Św. Wojciecha, w kierunku nowych osiedli Pruszcza Gdańskiego. Mieszkańcy Oruni dojadą w ten sposób na przykład do Tesco w Pruszczu, czy do Faktorii – tłumaczy Mateusz Korsztun z Zarządu Rady Dzielnicy „Orunia-Św. Wojciech-Lipce”.
Autobusy linii 132 zaczną kursować od 2 września. Ich częstotliwość to dwa pojazdy na godzinę. - Likwidowana linia 151 kursowała częściej, bo nawet trzy razy na godzinę – przyznaje Korsztun.
- Rekompensatą jednak jest większa częstotliwość linii 189. Autobus, którym z centrum Gdańska można dojechać na przykład na ulicę Starogardzką obecnie kursuje dwa, trzy razy na godzinę, a od września w godzinach szczytu „189” pojedzie nawet cztery razy na godzinę – wyjaśnia rozmówca portalu MojaOrunia.pl.
Kolejna zmiana dotyczy linii 232. - Linia ta „przyspieszy”, bo autobusy nie będą zatrzymywać się na wszystkich przystankach, na przykład na Ukośnej i na Ostróżku. Ale na szczęście od września na Ukośnej zatrzymywać będą się autobusy linii 207.
Radni dzielnicowi wnioskowali też do gdańskich urzędników, by ostatni kurs linii 210 (po godzinie 21) dojeżdżał nie tylko do centrum Gdańska, a dalej – na ulicę Gościnną. Jest duża szansa, że od 2 września i ta zmiana wejdzie w życie.
Na ten moment nie zmieni się kursowanie autobusów linii 113. Jeden z rozważanych przez urzędników pomysłów dotyczył scenariusza, który zakładał podział linii 113 na dwie mniejsze. Jedna z linii obsługiwałaby osiedla na Górnej Oruni (i wyżej), druga zjeżdżałaby na Orunię. Taki pomysł nie znalazł jednak akceptacji urzędników.
Nie zostanie też wydłużona (taki był postulat radnych i niektórych mieszkańców) linia 123. Obecnie „123” dojeżdża od centrum Gdańska przez Olszynkę na ulicę Równą, a wnioskodawcy chcieli, by autobusy jechały dalej, aż na ulicę Związkową.
- To nie przejdzie z dwóch powodów. Jak tłumaczyli nam urzędnicy, na Smętnej samochody często są blokowane przez opuszczone szlabany, i siłą rzeczy w takim korku musiałby też stać tutaj autobus. Po drugie na taką zmianę nie pozwala też ostry zakręt na skrzyżowaniu Żuławskiej i Smętnej, i fakt, że jest tam po prostu mało miejsca. Jako ciekawostkę mogę dodać, że miasto jakiś czas temu rozważało wykup tego fragmentu Oruni, tak by zmienić profil skrzyżowania Żuławskiej i Smętnej. Ale niestety z tych planów nic nie wyszło.
Korsztun prosi mieszkańców Oruni, ale też na np. Św. Wojciecha, by do końca sierpnia zgłaszali swoje propozycje drobnych korekt w rozkładach jazdy. - Teraz jest na to idealny moment, bo miasto i tak planuje swoje zmiany. Pomysły mieszkańców przekażemy władzom Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, być może któreś z nich zostaną zaakceptowane – wyjaśnia.
Propozycje można zgłaszać na facebookowym profilu Rada Dzielnicy Orunia-Św. Wojciech-Lipce i mailowo: orunia-sw.wojciech-lipce@radadzielnicy.gdansk.pl