Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2011-03-15 20:32:00
Od wczoraj trwa remont kolejowego odcinka wzdłuż ulic Przy Torze i Smętnej. Roboty trwają 24 godziny na dobę. Obok robotników pracuje tutaj również wielka maszyna – „Oczyszczarka Podsypki”. Czy w nocy nie będzie za głośno? – zastanawiają się okoliczni mieszkańcy.
Remont ten nie ma żadnego związku z modernizacją trasy kolejowej E65 Gdynia-Warszawa-Wiedeń-Rijeka, o której (z oruńskiej perspektywy) pisaliśmy kilka dni temu.
- W tym przypadku za wszystkie prace odpowiada już inna struktura PKP. Modernizacja trasy kolejowej E65 na odcinku Gdańsk Lipce – Gdańsk Główny rozpoczyna się, tak jak mówiłem wcześniej, 1 czerwca – wyjaśnia Irenuesz Krzywicki, kierownik kontraktu LCS Gdańsk.
Znacznie wcześniej, bo już wczoraj (14 marca), ruszył remont linii kolejowej 721.
- Tor służy pociągom towarowym. Umożliwia on zjazd z linii Szczecin – Warszawa na linię, która prowadzi do Portu Północnego. Szczególnie jego odcinek od stacji Gdańsk Południe do posterunku Motława Most był w bardzo złym stanie technicznym. Stąd decyzja o remoncie – wyjaśnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora ds. technicznych Zakładu Polskich Linii Kolejowych w Gdyni.
„721-ka” przebiega również przez Orunię: na wysokości ulicy Głuchej „odbija” od torów dalekobieżnych, przecina ulicę Równą i dalej kieruje się w stronę Olszynki. Od wczoraj w okolicy ulic Głuchej i Smętnej, a także przy przejeździe na ulicy Przy Torze trwają już pierwsze prace remontowe linii kolejowej.
- Celem robót jest odtworzenie podtorza – wymieniane będą szyny, podkład i podsypki. Nie obejdzie się również bez prac melioracyjno-drenarskich: po obu stronach torów wykopane zostaną rowy boczne. Nowej nawierzchni doczekają się przejazdy kolejowe przy ulicy Równej i Przy Torze – informuje Lewiński.
Tor został już zamknięty dla ruchu. Prace trwają tutaj dzień i noc. Co kilka godzin zmieniają się ekipy remontowe. Bez przerw pracuje za to wielka maszyna – fachowcy nazywają ją „Oczyszczarka Podsypki”.
- Wybiera ona specjalnym łańcuchem kamień spod torów, który służy za podsypkę – tłumaczy Lewiński.
Okoliczni mieszkańcy zastanawiają się jednak, czy maszyna nie będzie w nocy za bardzo hałasować.
- Mieszkam tuż obok torów. Robotnicy mi nie przeszkadzają, niech pracują w nocy. Ale ta maszyna? Mam nadzieję, że nie będzie hałasu. No i zbyt dużych drgań – mówi pani Stanisława z ulicy Smętnej.
- Każda maszyna trochę hałasuje. Ale czy na tyle, aby stanowić uciążliwość dla mieszkańców? O to trzeba zapytać wykonawcę robót – mówi Lewiński.
Wykonawcą jest Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe. Firmę ma swoją siedzibę przy ulicy Sandomierskiej. Niestety jedyna uprawniona do kontaktu z mediami osoba - prezes PPMT pozostawał dzisiaj dla nas nieuchwytny.
Obecnie remontowany przejazd w ciągu ul. Przy Torze został całkowicie wyłączony z ruchu. Objazd wyznaczono ulicami Głuchą, Równą i Smętną.
Remont przejazdu w ciągu ul. Równej rozpocznie się 15 kwietnia i potrwa trzy dni.
Edycja - 22.3.2011: Na naszą pocztę redakcyjną wpłynęło od PPMT (podpisane przez Leszka Linkera, dyrektora ds. Techniczno-Produkcyjnych) pismo z prośbą o zamieszczenie powyższej informacji:
"W nawiązaniu do artykułu pt. „Kolejowa 721-ka w remoncie” z dn. 15.03.2011r. umieszczonym na portalu społecznościowym MojaOrunia.pl, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe SP. z o.o., z siedzibą w Gdańsku uprzejmie informuje, że jako wykonawca robót kolejowych wzdłuż ulic Przy Torze i Smętnej w Gdańsku używa maszyn oraz sprzętu specjalistycznego niezbędnego przy tego typu pracach. Mając na względzie terminowość wykonania prac oraz maksymalnie skrócenie czasu modernizacji, roboty odbywają się 24 godziny na dobę. Dokładamy starań aby harmonogram prac maszyn z największym natężeniem hałasu oraz drgań ustalony był na godziny dzienne.
Informujemy, że dnia 15 marca br. w godzinach przedpołudniowych Prezes Zarządu Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego w Gdańsku był poza siedzibą Spółki, stąd informacja przekazana dziennikarzowi Państwa portalu o niedostępności Prezesa w momencie połączenia telefonicznego. Kolejne próby rozmowy z Prezesem naszej Spółki w dniu 15 marca br. z Państwa strony nie nastąpiły, nad czym ubolewamy."