Nowa ścieżka rowerowa na Małomiejskiej budzi kontrowersje. Radni oskarżają miasto o niegospodarność

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2023-06-28 14:43:00

Miasto ogłasza przetarg na opracowanie projektu dla ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Małomiejskiej do Traktu św. Wojciecha. Lokalni radni dzielnicy zwracają jednak uwagę, że takie rozwiązanie jest „tymczasowe”, bo miasto – wraz z budową PKM Południe – już wcześniej przygotowuje się do budowy tzw. ekostrady, czyli szybkiej drogi do rowerów. - Po co robić ten mały projekt, jak za kilka lat w tym samym miejscu będzie kolejna duża inwestycja? - pytają. I domagają się, by najpierw miasto zrobiło konsultacje z mieszkańcami Małomiejskiej i Podmiejskiej.

Urzędnicy ogłosili dzisiaj „przetarg na opracowanie infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Małomiejskiej i Podmiejskiej”. Inwestycja realizowana jest z budżetu obywatelskiego. Zakłada budowę ścieżki rowerowej (albo ciągu pieszo-rowerowego) od ulicy Platynowej do kanału Raduni i Traktu św. Wojciecha wzdłuż ul. Małomiejskiej i Podmiejskiej.

Gdzie dokładnie pójdzie nowa ścieżka? Na ten moment przygotowana ma zostać dokładna koncepcja, ale wytyczne pojawiły się już we wspomnianym wniosku do budżetu obywatelskiego.

Czytamy w nim m.in., że nowy ciąg rowerowy ma być poszerzeniem ciągów pieszych wzdłuż ulicy Małomiejskiej i ma biec po prawej stronie na kierunku do Traktu św. Wojciecha).

„Na odcinku od skrzyżowania z ulicą Zamiejska – Raduńska do Traktu św. Wojciecha ruch rowerowy może zostać poprowadzony istniejącym ciągiem pieszym z koniecznością wprowadzenia zmian w istniejącej organizacji ruchu (wyeliminowanie parkowania pojazdów na chodniku).”

I dalej: „Na odcinku od skrzyżowania z ulicami: Podmiejska – Zamiejska do ulicy Fieldorfa istnieje możliwość poszerzenia istniejącego ciągu pieszego kosztem terenów zielonych. Na odcinku od Fieldorfa do istniejącej drogi rowerowej istnieje możliwość poszerzenia istniejącego ciągu pieszego kosztem układu drogowego (np. poprzez zawężenie pasów ruchu, likwidację pasa do skrętu w prawo, itp.)” - czytamy na stronie budżetu obywatelskiego.

W budżecie obywatelskim koszt realizacji tej inwestycji oszacowano na 2 mln zł.

Głos sprzeciwu płynie jednak ze strony lokalnej rady mieszkańców. Zwracają uwagę, że trasa będzie przebiegać po terenie planowanej PKM Południe, a już dużo wcześniej miasto rozpoczęło opracowywanie koncepcji budowy na tym odcinku szybkiej drogi rowerowej, tzw. ekostrady. Obecne rozwiązanie proponowane w budżecie obywatelskim jest rozwiązaniem tymczasowym, co nosi ślady niegospodarności i wzbudza wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa – uważa Agnieszka Bartków, szefowa rady dzielnicy „Orunia-Św.Wojciech-Lipce”.

Rada dzielnicy zawnioskowała dzisiaj do urzędu miasta o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami Małomiejskiej i Podmiejskiej, jeszcze zanim rozpocznie się etap projektowania opisywanego tu wniosku do budżetu obywatelskiego.

- Projekt ten nigdy nie powinien zostać dopuszczony do głosowania i dziwi nas, że po wielu tygodniach odrzucenia, został zaakceptowany do głosowania w ostatnim momencie. Jeśli pomimo śladów niegospodarności miasto rozpocznie projektowanie i realizację, wnioskujemy o bezwzględnie konsultowanie projektu z Radą Dzielnicy przed realizacją – akcentuje Bartków.

- Podtrzymujemy wniosek o rozpoczęcie realizacji docelowego rozwiązania, jakim jest planowana EkoStrada w zamiana za tymczasowe rozwiązanie proponowane w ramach budżetu obywatelskiego – puentuje radna.

W komunikacie do mediów urzędnicy piszą: "Trasa biec będzie częściowo po terenie planowanej linii kolejowej PKM, dlatego też oba projekty będą prowadzone w koordynacji".

Opracowanie projektu ma potrwać 30 tygodni od daty podpisania umowy z wykonawcą. Otwarcie ofert przewidziano 12 lipca.