Rada dzieli pieniądze

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2011-08-12 17:23:00

7 tysięcy na organizacje wrześniowego festynu, 6 tysięcy dla lokalnych podstawówek – na wczorajszej sesji członkowie Rady Osiedla „Orunia-Św.Wojciech-Lipce” podjęli pierwsze, bardziej szczegółowe decyzje budżetowe. Wiele miejsca poświęcono wnioskom, które już w najbliższym czasie trafią do Zarządu Transportu Miejskiego.

Radni osiedla chcą w połowie września zorganizować na boiskach Szkoły Podstawowej nr 16 sportowy festyn dla dzieci i młodzieży. Pieniądze na nagrody i catering będą pochodzić z budżetu rady. Członkowie tej ostatniej szukają również sponsorów. – Chodzi o zminimalizowanie wszystkich kosztów – tłumaczą.

Przypomnijmy, w tym roku budżet RO „Orunia-Św. Wojciech-Lipce” wynosi nieco ponad 42 tysiące złotych. Aby móc wykorzystać te środki, rada musi dopełnić odpowiednich formalności w gdańskim magistracie. Od momentu napisania pisma „o pieniądze”, do wydania przez urzędników wnioskowanej sumy może minąć nawet 30 dni.

Pierwsze takie dokumenty z Oruni i Św. Wojciecha już niedługo trafią na biurka urzędników. Radni planują przeznaczyć 7 tysięcy na organizację wrześniowego festynu (o imprezie napiszemy więcej w osobnym artykule). Dodatkowo, każda z trzech lokalnych podstawówek (SP nr 16, 40 i 56) otrzyma od rady osiedla finansowe wsparcie (2 tys. złotych) na zakup materiałów edukacyjnych.

- Do tych szkół uczęszczają głównie dzieci z naszej dzielnicy. Chcemy, aby nasze środki wspierały lokalną społeczność – tłumaczy Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Osiedla „Orunia-Św.Wojciech-Lipce”.

I zapewnia, że na następnej, wrześniowej sesji radni będą zajmować się kolejnym wnioskami budżetowymi. Wówczas, na pierwszy ogień zakupów mają pójść ławeczki, które radni chcą poustawiać w różnych punktach dzielnicy. W tej sprawie członkowie RO „Orunia-Św.Wojciech-Lipce” zamierzają współpracować z gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni.

Ważnym punktem wczorajszej sesji była dyskusja na temat zgłaszanych przez mieszkańców, dyrektorów szkół, ale też i samych radnych propozycji poprawy funkcjonowania komunikacji miejskiej.

Wybrane wczoraj wnioski zostaną złożone do Zarządu Transportu Miejskiego. Wśród pomysłów, z którymi już niedługo będą mieli okazję zapoznać się urzędnicy, były m.in.: propozycja dostosowania rozkładu jazdy „113” do „162”, dodatkowy kurs „232” ( około 19:20 z Centrum na Orunię) i „207” (rano, ze Św. Wojciecha do Pruszcza) i wydłużenie ostatniego kursu „210” do Osowy. Radni poparli też jedną z propozycji członków Rady Osiedla „Kokoszki”. Ci ostatni postulują o stworzenie nowej linii, która łączyłaby Orunię, Kowale, Kokoszki i Osowę. Autobus zaczynałby swój kurs na ulicy Gościnnej, po drodze zahaczał m.in. o lotnisko w Rębiechowie, a ostatni przystanek miałby w Jelitkowie.

- Orunia zyska w ten sposób bezpośrednie połączenie z dzielnicami, z którymi obecnie jest kiepsko skomunikowana. Nawet jeżeli tak długa trasa nie zyska akceptacji urzędników, to warto zastanowić się nad utworzeniem analogicznej linii, ale w nieco skróconej wersji – mówi Mateusz Korsztun, zastępca przewodniczącego Zarządu Osiedla „Orunia-Św.Wojciech-Lipce”, który nadzoruje w radzie wszystkie sprawy komunikacyjne.

Następną sesję zaplanowano na wrzesień. Do tego czasu radni osiedla nie powinni się nudzić. Wszystko za sprawą swoistej „pracy domowej”, z którą w najbliższym czasie poszczególnie reprezentanci RO „Orunia-Św. Wojciech-Lipce” mają się zmierzyć.

Radni chcą interweniować m.in. w sprawie nielegalnych wysypisk na Oruni (m.in. niedaleko siedziby Biura Obsługi Mieszkańców nr 4 oraz na rogu ulic: Równej i Głuchej), obsuwającej się skarpy przy Stromej 6, i podmywanym przez szambo budynku przy Trakcie Św. Wojciecha 448.

W planach jest również spotkanie robocze z przedstawicielami straży miejskiej i policji – radni będą prosić stróżów prawa o przygotowanie raportu na temat bezpieczeństwa na Oruni i w Św. Wojciechu. W przyszłości z policjantami i strażą miejską regularnie mieliby się spotykać mieszkańcy dzielnicy. Organizatorem dyskusji byłaby RO „Orunia-Św.Wojciech-Lipce”.