Brak taboru, brak pieniędzy, ale...

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2011-08-30 19:19:00

Jak usprawnić miejską komunikację? Nie tak dawno głos w tej sprawie zabrali przedstawiciele Rady Osiedla „Orunia-Św.Wojciech-Lipce”. Dziś wiemy jak pomysły radnych oceniają urzędnicy. Czy i jakie zmiany czekają w najbliższym czasie tutejszych pasażerów?

Zmiany w rozkładach, dodatkowe kursy, nowe linie – propozycji, które zostały złożone do Zarządu Transportu Miejskiego było wiele. Chodziło o prostą wydawałoby się na pierwszy rzut oka kwestie – co i jak zrobić, aby miejska komunikacja dla mieszkańców Oruni, Św. Wojciecha i Lipiec wyglądała lepiej niż dotychczas. Szukaniem odpowiedzi zajęła się lokalna rada osiedla. Zebrała pomysły mieszkańców, dorzuciła własne. Pracą koordynował Mateusz Korsztun, przedstawiciel  Zarządu Rady.

O co postulowali radni? I co na te pomysły mówią urzędnicy?  Tych ostatnich reprezentuje tutaj Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM.

1. Korekta rozkładów jazdy wszystkich autobusów (m.in. 151, 189, 232), które odchodzą z ulicy Gościnnej w kierunku Śródmieścia, tak aby kursowały one w odstępach 5-8 minutowych. Do wniosku została dołączona propozycja zmodyfikowanych rozkładów jazdy (przygotował ją Mateusz Korsztun).

Argumentacja radnych:  Obecnie rozkłady są tak ułożone, że na przystanek często podjeżdżają jednocześnie po dwa, trzy autobusy, a na następne trzeba czekać około 15-20 minut. Mieszkańcy postulują, aby rozkład był ułożony bardziej równomiernie.

Odpowiedź urzędników: Propozycje  nowych rozkładów, które nadesłali nam radni osiedla, zostaną poddane analizie. Jeżeli okaże się, że wnioskowane zmiany można wprowadzić bez konieczności użycia dodatkowego taboru, będziemy zastanawiać się nad korektą. Nasza analiza może potrwać około miesiąca, korekta rozkładów mogłaby odbyć się jeszcze w tym roku.  

2. Częstsze i dłuższe kursowanie linii „113”, także w soboty (w godzinach 9-17).

Argumentacja radnych: Mieszkańcy Oruni są pozbawieni sklepów dyskontowych zatem udają się na ulicę Małomiejską lub Platynową. Kursowanie linii 113 w soboty z pewnością ułatwiłoby mieszkańcom dotarcie do nich.

Spora część mieszkańców korzysta z usług Przychodni „Świętokrzyska”, która jest czynna do godziny 20:00.

Z linii 113 korzystają uczniowie Gimnazjum nr 10 przy Gościnnej - postulowany rozkład umożliwia uczniom powrót do domu tą linią.
W okolicach godziny 22 duża grupa mieszkańców Oruni i Św. Wojciecha kończy pracę w sklepach położonych przy ul. Małomiejskiej i Platynowej. Obecnie są zmuszeni przesiadać się na ul. Sandomierskiej lub wracać pieszo. Wydłużenie kursowania ułatwiłoby im drogę do domu.

Odpowiedź urzędników: Pomysł był już przez nas rozważany. Stwierdziliśmy brak zapotrzebowania soboty na relację bezpośrednią z Łostowic w kierunku Oruni Gościnnej. Natomiast relacja powstanie w chwili wybudowania pętli tramwajowej na Świętokrzyskiej - wtedy autobus z Gościnnej będzie dowoził pasażerów do tramwaju przez cały dzień i to codziennie.

3. Dopasowanie rozkładu jazdy linii „113” z „162”

Argumentacja radnych:  W ten sposób zwiększy się popyt i funkcjonalność linii „113”. Mieszkańcy wielokrotnie wnioskowali o połączenie autobusowe z Wrzeszczem oraz „ściągnięcie” linii 162 na Gościnną. Nasza propozycja jest zatem kompromisem.

Odpowiedź urzędników:  Obecnie korelacja z linią 162 mija się z celem - autobusy grzęzną w zatorach drogowych i nie da się utrzymać punktualności.

4. Wydłużenie kursu linii 210 o 21:36 z przystanku Gościnna do Osowy PKP

Argumentacja radnych: Obecnie autobus ten dojeżdża tylko do Dworca Głównego w Gdańsku. Jest to linia, która łączy Śródmiescie z lotniskiem. Dostaliśmy prośbę od mieszkańców, aby połączenie to funkcjonowało także wieczorem.

Odpowiedź urzędników: Jeżeli uda się nam wygospodarować środki na wydłużony kurs to ten postulat zostanie zrealizowany. Przynajmniej do Portu Lotniczego, do Osowy nie ma zapotrzebowania – jeździ tutaj garstka pasażerów.

5. Dodatkowy kurs linii 207 o 7:26 z przystanku Dworzec Główny

Argumentacja radnych: Większość dzieci zamieszkałych w Św. Wojciechu uczęszcza do szkół w Pruszczu Gdańskim. Przy obecnym rozkładzie jazdy, mają one do wyboru: czekać  prawie godzinę w szkole lub spóźnić się na początek lekcji.

Odpowiedź urzędników: Linia 207 jest współfinansowana przez gminę Pruszcz Gdański - na każdy dodatkowy kurs gmina musi się zgodzić i dopłacić. Pozycja zostanie zapisana na liście i skonsultowana z gminą Pruszcz

5. Dodatkowy kurs autobusu linii 151 i/lub 189 w kierunku Oruni około godziny 23:00

Argumentacja radnych: Obecnie ostatni kurs dzienny z Bramy Wyżynnej w kierunku Oruni wyrusza o 22:39 przy czym autobus N5 dopiero o 23:27. Proponujemy by autobusy z Centrum odjeżdżały około 22:55 oraz 23:10.

Odpowiedź urzędników: Tylko jeżeli zostaną wygospodarowane środki finansowe na dodatkowe kursy.

6. Wydłużenie kursu N5 z przystanku Jelitkowo Kapliczna o 00:08 do Pruszcza Gdańskiego (lub Gościnnej)

Argumentacja radnych: Dostaliśmy wnioski od mieszkańców o taki kurs – o tej porze na autobus nocny trzeba czekać nawet około godziny. Mieszkańcy są często zmuszeni wracać ze Śródmieścia na piechotę.

Odpowiedź urzędników: Brak środków finansowych, gmina Pruszcz musi dopłacić i się na to zgodzić.

7. Wydłużenie trasy 189 na Osiedle Południowe

Argumentacja radnych: Osiedle Południowe oraz Borkowo są rozwijającymi się osiedlami. Z miesiąca na miesiąc przybywa mieszkańców, w tym również takich, którzy pracują przy Trakcie Św. Wojciecha. Obecnie mieszkańcy tych osiedli zmuszeni są pokonywać niebezpieczną ulicę Starogardzką, aby dojść na pętlę przy Mleczarni.

Odpowiedź urzędników: Na chwilę obecną brak pieniędzy, zostanie zapisane do planu budżetowego.

8. Propozycja RO „Kokoszki” (popierana przez RO „Orunia-Św.Wojciech-Lipce”) w sprawie utworzenia nowej linii autobusowej relacji Orunia Gościnna – Jelitkowo Kapliczna (na trasie: Starogardzka - Kampinoska - Kowale - Fashion House - Obwodnica - Kokoszki - Port Lotniczy - Osowa - Spacerowa- Oliwa - Jelitkowo)

Argumentacja radnych: Utworzenie takiej linii połączyło by ze sobą nieskomunikowane ze sobą dotąd dzielnice i osiedla.
Proponowana linia rozwiązuje problem mieszkańców Osiedla Południowego, którzy chcą połączenia z Traktem Św. Wojciecha. Trasa „po obwodzie” wypełniłaby lukę pomiędzy liniami, które wyruszają z Centrum, Wrzeszcza i Oliwy. Optujemy za zakończeniem trasy w Oliwie by nie pokrywała się z linią tramwajową.

Odpowiedź urzędników: Brak taboru i brak pieniędzy. Proszę skorzystać z aktualnych linii autobusowych z przesiadką na tramwaj. Autobusy na tak długiej trasie są bardzo podatne na niepunktualność.  


Co o odpowiedziach urzędników myślą wnioskodawcy?
- Są mało konkretne. Właściwie tylko w sprawie „113” otrzymaliśmy bardziej szczegółowe informacje. Wciąż nie wiemy jednak, jak często autobusy tej linii będą jeździć. Postulujemy, aby „113” kursowała do i z pętli Świętokrzyska od dwóch do czterech razy w ciągu godziny. W innych kwestiach można było spodziewać się odpowiedzi na zasadzie: „brak taboru, brak pieniędzy”. Warto jest jednak przypominać urzędnikom postulaty, które są ważne dla mieszkańców naszej dzielnicy. Liczymy, że w przyszłości jakaś część tych pomysłów zostanie wprowadzona w życie – komentuje Korsztun.

Jak informuje Zomkowski, wnioski w sprawie zmian w miejskiej komunikacji wysłało do ZTM kilkanaście rad osiedli i dzielnic.
- Często zdarza się, że wnioskodawcy patrzą tylko na interes konkretnej dzielnicy. My musimy widzieć wszystko w perspektywie całego miasta. Stąd nie wszystkie postulaty znajdą naszą akceptację. Będziemy szukać kompromisu – zapewnia zastępca dyrektora ZTM.