Trakt "najlepszy", czas na poprawki?

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2012-07-08 19:38:00

Z 40 tras rowerowych w Gdańsku, to te biegnące wzdłuż Traktu św. Wojciecha (od Gdańska do Pruszcza) wymagają najpilniejszej poprawy – tak wynika z internetowej ankiety, w której wzięło udział prawie 2500 osób. Badanie to kolejna odsłona opracowywanego właśnie studium Systemu Tras Rowerowych w Gdańsku.

Nie Wrzeszcz, nie Morena, nie rosnące liczebnie w siłę południe miasta, a właśnie Orunia, konkretnie Trakt św. Wojciecha jako łącznik Gdańska z Pruszczem powinna doczekać się konkretnych ulepszeń. - W badaniu udział wzięły 2344 osoby, które oddały 9358 głosów. Największą liczbę głosów uzyskały trasy wzdłuż Traktu św. Wojciecha (odcinek od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego wraz z ulicą Zaroślak - 682 głosy). I trasa od Parku Oruńskiego do granicy miasta – 626 głosów) – mówi Marta Jaskulska z Biura Rozwoju Gdańska, które to od 2011 roku wspólnie z Oficerem Rowerowym i przy współudziale gdańszczan opracowuje studium STER.

Dokument ten ma przedstawiajać docelowy układ tras rowerowych w Gdańsku. Bo chociaż w ostatnich 10 latach wybudowano w mieście ponad 80 kilometrów dróg rowerowych, to miłośnicy jednośladów nie wszędzie mają jednakowe warunki do jazdy. 

Na Oruni sytuację w tym względzie może poprawić inna inwestycja. Mowa o przebudowywanym właśnie Kanale Raduni, wzdłuż którego planuje się zbudować ciąg rowerowy.

Ale STER to nie tylko trasy rowerowe. System zakłada również inne udogodnienia dla rowerzystów, uspokajanie ruchu w niektórych punktach miasta, pasy rowerowe w jezdniach, budowa odpowiednich parkingów.

Mimo, że internauci wskazali Trakt św. Wojciecha jako ulicę „do poprawki”, wcale nie oznacza to, że zmiany dotrą tam w pierwszej kolejności. - Poparcie społeczne jest jednym z 11 kryteriów branych pod uwagę przy analizie – przyznaje Jaskulska.

W analizie oprócz głosów gdańszczan liczą się jeszcze: kryteria komunikacyjne (np. istniejąca i prognozowana liczba użytkowników oszczególnych tras), kryteria ekonomiczne (np. koszty budowy, trudności realizacyjne) i kryteria funkcjonalno-przestrzenne (spójność z już zrealizowanymi trasami rowerowymi, liczba mieszkańców w bezpośrednim sąsiedztwie trasy, obecne warunki przejazdu rowerzystów).

- Dlatego uszeregowanie preferencji tras wynikające z ankiety nie przekłada się automatycznie na propozycję analogicznej kolejności realizacji tras. Wyniki analizywielokryterialnej wraz z propozycją kolejności realizacji poszczególnych tras zostaną
przedstawione w ramach opracowania „Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych” (SR STeR) jesienią bieżącego roku – wyjaśnia Jaskulska.