Deklaracje, niczym PIT-y, są obowiązkowe

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2013-05-10 14:47:00

Nawet ponad 3 tysiące złotych kary może dostać ten, kto nie złoży „deklaracji śmieciowej” do 31 maja. Urzędnicy tłumaczą nam, skąd taka suma, kto i gdzie powinien składać takie dokumenty, a także odpowiadają na jeszcze kilka innych pytań związanych z nową, wchodzącą w lipcu ustawą śmieciową.

O nowym prawie pisaliśmy tutaj. Przypomnijmy, już od lipca wszyscy gdańszczanie będą płacić nowe opłaty za wywóz śmieci. Uzależnione one będą od powierzchni naszego mieszkania. Za każdy metr kwadratowy zapłacimy miesięcznie 56 groszy – to pod warunkiem, że będziemy segregować odpady. Jeżeli nie będziemy, opłata wzrośnie: do 72 groszy za metr kwadratowy naszego mieszkania.

Będą kary
Do 31 maja trzeba złożyć tak zwaną deklarację śmieciową. To na jej podstawie naliczana nam będzie opłata śmieciowa. Każdy wypełniający (patrz niżej kto musi składać deklaracje) musi wskazać w niej m.in. czy zamierza segregować odpady, czy też nie. 

Jest to obowiązek, jeżeli tego nie zrobi, czekają go kary. Jak mówią urzędnicy, naprawdę surowe. – Kara może wynieść nawet 3200 złotych. Taka wysokość wynika bezpośrednio z przepisów kodeksu karno-skarbowego – mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

W ramce poniżej artykułu można zobaczyć podstawę prawną takiej kary, o której mówi rzecznik.

Gdzie składać deklarację?
Deklarację można pobrać ze strony czystemiasto.gdansk.pl. - Wypełnioną deklarację trzeba złożyć do 31 maja 2013 roku w Biurze Obsługi Klienta mieszczącym się w siedzibie ZDIZ w Gdańsku przy ulicy Partyzantów 36 (budynek B). Można też wysłać dokument pocztą na ten sam adres – przypominają urzędnicy.

Ale jest jeszcze łatwiejszy sposób. Można złożyć deklarację przez Internet. Nie potrzeba do tego podpisu elektronicznego, jedynie adres mailowy oraz numer telefonu komórkowego osoby składającej deklarację.

- Pod adresem https://czystemiasto.gdansk.pl/chapter_76360.asp można zalogować się do systemu i sprawdzić, jakie przygotować dokumenty oraz jak złożyć deklarację bez wychodzenia z domu – przypominają urzędnicy.

Co ciekawe, zainteresowanie składaniem deklaracji przez Internet było w ostatnich dniach tak duże, że… przeciążył się serwer i system przez kilka godzin był niedostępny. Teraz, jak zapewniają urzędnicy, wszystko wróciło do normy i można składać dokumenty właśnie przez Internet.

Kto tak naprawdę powinien składać deklaracje?
Sami muszą to zrobić właściciele domków jednorodzinnych, czy mieszkań w budynkach, gdzie wspólnota liczy mniej niż 7 lokali.  

A inni mieszkańcy?
- Zgodnie z zapisami Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - za dopełnienie wszystkich formalności związanych ze złożeniem deklaracji śmieciowych w budynkach w których jest więcej niż 7 mieszkań, blokach TBS oraz nieruchomościach komunalnych odpowiedzialne są zarządy spółdzielni mieszkaniowych, wspólnoty, zarządcy nieruchomości – odpowiada Kaczmarek.

I przypomina jeszcze jedną ważną kwestię: - Decyzję za mieszkańca podejmuje zarządca wspólnoty lub zarząd spółdzielni. Wszyscy mieszkańcy w całej wspólnocie lub spółdzielni będą segregować tak samo, nie będzie wyjątków. Decyzję podejmuje zarząd w drodze głosowania, większością głosów. Jeśli mieszkańcy chce segregować, muszą wywrzeć odpowiedni nacisk na zarząd i doprowadzić do tego, żeby zarząd przegłosował wszystko zgodne z ich wolą.

Od najbliższego poniedziałku startują spotkania instruktażowe dla zarządców nieruchomości, przedstawiciel wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych.

Są jeszcze inne pytania
Nasi czytelnicy mają jednak więcej pytań.

Czy miasto w budynkach komunalnych zamierza podstawić śmietniki do segregowania odpadów? Czy mieszkańcy lokali komunalnych muszą wypełniać sami deklaracje? Jeżeli wypełnia właściciel, czyli miasto, to co urzędnicy będą wpisywać w polu „segregacja”?

- Firmy odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości będą wyposażały punkty gromadzenia odpadów w pojemniki o odpowiedniej pojemności na podstawie deklaracji złożonych przez właścicieli nieruchomości – odpowiada nam Agnieszka Kukiełczak, rzecznik Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.

- Za najemców zamieszkałych w budynkach komunalnych wielolokalowych (100 % gminnych) deklaracje złoży GZNK SZB. Z założenia przyjmujemy, że wszyscy mieszkańcy są odpowiedzialni i będą segregować odpady komunalne, dlatego w deklaracji wskażemy pozycję „segregacja” – dodaje urzędniczka.