Autor: Stacja_Orunia, Data publikacji: 2013-09-24 17:49:00
Na zaproszenie Stacji Orunia w sobotę 12 października o godz. 18.00 pojawi się formacja Karpaty Magiczne. Muzycy zaprosili do udziału w wieczorze zaprzyjaźniony trójmiejski duet Tundra. Bilety: 15 zł – normalne; 10 zł – ulgowe
Karpaty Magiczne / The Magic Carpathians
12.10.2013, godz. 18.00 / Stacja Orunia ul. Dworcowa 9
REINDEER LUCK : The Magic Carpathians & Tundra
Na zaproszenie Stacji Orunia w Gdańsku pojawi się formacja Karpaty Magiczne / The Magic Carpathians: Anna Nacher i Marek Styczyński, celebrujący w tym roku piętnastolecie swojego projektu. Muzycy przygotowali specjalny koncert i prezentację swojej kolejnej wspólnej książki – Vaggi Varri. W tundrze Samów, która jest osobistą relacją z kilku lat eksploracji tundry i kultury Samów w Górach Skandynawskich. Usłyszymy nowy, koncertowy program Noise to Silence wykorzystujący preparowaną gitarę, głos, modyfikowane technicznie i elektronicznie cymbały santur oraz analogowe urządzenia i obiekty dźwiękowe, a w tym m. innymi daxophon oraz rytualne instrumenty z Azji. Zobaczymy zestaw fotografii z górskiej tundry Sapmi (Laponii), a muzycy zaprezentują wspomnianą książkę. Karpaty Magiczne zaprosiły do udziału w wieczorze zaprzyjaźniony trójmiejski duet Tundra: Dawid Adrjanczyk / Krzysztof Joczyn, z którym zagrali wiosną tego roku wspólny koncert w Krakowie.
Reindeer luck (reniferowe szczęście) jest określeniem zapożyczonym z kultury Samów i w swobodnym tłumaczeniu oznacza: konsekwentnie robić swoje i mieć z tego satysfakcję i bezpieczeństwo nie licząc na spektakularny sukces.
Bilety: 15 zł – normalne; 10 zł – ulgowe
Bilety do nabycia w Stacji Orunia od poniedziałku do piątku w godz. 11.00-19.00 oraz przed koncertem.
Więcej informacji znajdą Państwo na naszej stronie internetowej www.gak.gda.pl, oraz na naszym profilu: Facebook/Stacja Orunia.
Kontakt:
Stacja Orunia / Dworek Artura GAK
ul. Dworcowa 9, 80-026 Gdańsk
tel. 58 306 66 76 w. 37
Informacje o muzykach:
Projekt Karpaty Magiczne (Magic Carpathians) od 15 lat konsekwentnie proponuje muzykę hybrydyczną, wymykającą się gatunkowym określeniom, zainspirowaną tradycjami muzycznymi łuku Karpat, Azji Centralnej i północy Skandynawii, ale wyrastającą z ducha improwizacji. Oryginalne brzmienia niezwykłych instrumentów, takich jak słowacka fujara pasterska, chińskie organki lu-sheng czy indyjskie cymbały santoor znakomicie współgrają z nietypowo potraktowanym głosem i odnajdują nowy wymiar w kontekście współczesnych idiomów muzycznych, nie stroniących od preparowanej gitary elektrycznej czy analogowej elektroniki. Poboczne projekty Anny Nacher i Marka Styczyńskiego eksplorują obszary real-time music, a także nietypowo traktowanej muzyki ambient, ze szczególnym wykorzystaniem dźwięków otoczenia (soundscapes).
Muzyka Projektu udokumentowana została na 11 płytach wydanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych, dwóch płytach nagranych przez Annę Nacher i Marka Styczyńskiego w ramach projektu z pogranicza ekologii dźwięku, z wykorzystaniem głosów fok, delfinów, orek i morświnów Morza Północnego i Bałtyckiego (we współpracy ze Stacją Morską w Helu oraz międzynarodową ogranizacją ASCOBANS/UNEP z siedzibą w Bonn) oraz kilkudziesięciu płyt wydawanych w ramach autorskiej serii World Flag Records, dokumentującej zainteresowanie nagraniami terenowymi, kolażami dźwiękowymi oraz real-time music. Najnowszy projekt, Noise to Silence, jest przedsięwzięciem z tego ostatniego nurtu, realizowanym od 2011 roku w postaci instalacji dźwiękowej (Long Strings Installation) i/lub improwizowanej sesji. Noise to Silence opublikował kasetę magnetofonową Acid Stasi House oraz ten sam materiał w postaci plików zamieszczonych we Free Music Archive, prjekcie, którego kuratorem jest nowojorska stacja free-form radio, WFMU (http://freemusicarchive.org/music/Noise_to_Silence/Acid_Stasi_House/ ). Muzycy prowadzą własne wydawnictwo muzyczne, World Flag Records, w ramach którego wydali blisko 40 tytułów dokumentujących interesujące kultury muzyczne świata, improwizowane sesje muzyczne, nagrania terenowe. W 2013 roku w tej właśnie serii ukazała się płyta z obszernymi fragmentami koncertu The Magic Carpathians: Noise to Silence zagranego wspólnie z duetem Tundra z Trójmiasta (WFR042/2013), a w przygotowaniu jest sesja nagraniowa z legendarnym współzałożycielem grupy Ossian – Tomkiem Hołujem.
Inicjatorzy Projektu, Anna Nacher i Marek Styczyński, sami aktywnie podróżujący w poszukiwaniu instrumentów muzycznych, mają za sobą wyprawy do Indii, Nepalu, na Bałkany, do Skandynawii czy na kontynent amerykański, udokumentowane książkami: „Ucho Jaka. Podróże muzyczne od Kathmandu do Santa Fe” (Bezdroża 2003), „Vággi Várri. W tundrze Samów” (Wydawnictwo Alter, 2013). Teorie i praktyki kontrkulturowe przejmowane przez kulturę popularną zostały opisane przez Annę Nacher w książce Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów (Arsenał, Poznań 2012), a Marek Styczyński opisał etnobotaniczne podstawy obszary Karpat i Bałkanów w swojej książce Zielnik podróżny. Rośliny w tradycji Karpat i Bałkanów (Ruthenus 2012).
Muzycy zagrali dwie trasy koncertowe w USA w 2001 (trasa złożona z blisko 20 koncertów, w tym w legendarnym klubie Knitting Factory w Nowym Jorku) oraz w 2006 r. (m.in. ponad 10 koncertów, w tym na prestiżowym festiwalu Terrastock i w słynnym nowojorskim klubie Tonic), regularnie grają w Europie, obecni na kompilacji wydanej przez brytyjski magazyn muzyczny The Wire. Eksperymenty wokalne Anny Nacher oparta na tradycyjnych technikach śpiewu Azji oraz Europy Środkowej i Wschodniej zyskały uznanie w książce Barta Plantengi, Yodel in HiFi. From Kitsch Folk to Contemporary Electronica (University of Wisconsin Press 2013).
Więcej informacji o aktualnych działaniach:
http://www.magiccarpathians.com
http://worldflagrecords.blogspot.com
http://www.youtube.com/user/magiccarpathians
http://terrascope.co.uk/features/Magic_Carpathians.htm
Tundra to elektroakustyczny i improwizowany project dwóch gdańskich muzyków: Dawida Adrjanczyka i Krzysztofa Joczyna. W swoich działaniach wykorzystują elektronikę, loopy, sample, taśmy, syntezatory wstęgowe, organy Vermona, a także instrumenty akustyczne: flety, harmonijkę ustną, dzwonki. Tundra to jeden z głosów Siedmiu Słońc. Wyraża ducha przestrzeni, pustki i szamańskiej wędrówki. Jak sami mówią, to projekt "będący wyrazem Bachelardowskiego marzenia ku dźwiękowym i etnicznym przestrzeniom północy Eurazji".