Nowa ulica i nowe tramwaje

Autor: p.olejarczyk, Data publikacji: 2009-11-06 14:13:00

Mimo pewnych opóźnień, maj 2012 – zdaniem urzędników - to wciąż aktualny termin ukończenia dwóch, kluczowych dla dzielnicy Gdańsk Południe inwestycji – budowy ulicy Nowej Łódzkiej i linii tramwajowej w kierunku Ujeściska.

Nowa Łódzka
Długość Nowej Łódzkiej wyniesie 1,7 km. Inwestycja ta obejmie budowę dwujezdniowej ulicy (2x po 3,5 m szerokości każda), chodników po obydwu jej stronach i drogi rowerowej. Budowa nowej ulicy rozpocznie się w rejonie skrzyżowania ulic Łostowickiej i Armii Krajowej. Od tego miejsca, Nowa Łódzka będzie biegła po wschodniej stronie ulic Warszawskiej i Łódzkiej, i wzdłuż tej ostatniej dojdzie do ulicy Świętokrzyskiej. Za ulicą Świętokrzyską powstanie węzeł integrujący komunikację autobusową, tramwajową (tam też znajdzie się pętla budowanej równolegle z Nową Łódzką linii tramwajowej) i indywidualną (wybudowane zostaną miejsca parkingowe).

Linia tramwajowa
Nowa linia tramwajowa jest dłuższa od projektowanej ulicy Nowej Łódzkiej (dł. około 3 km torów). Jej początek będzie miał miejsce przy powstałej dwa lata temu pętli tramwajowej przy ulicy Witosa. Tam też rozpocznie się budowa nowej linii. Wzdłuż ulicy Witosa, powstaną tory, które dojdą do Nowej Łódzkiej i po jej wschodniej stronie biec będą w kierunku ulicy Świętokrzyskiej, aż do wspomnianego wyżej węzła integracyjnego.

Dwóch inwestorów zastępczych
Zamawiającą inwestycje jest Gmina Miasta Gdańska, inwestorem zastępczym budowy Nowej Łódzkiej jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, a linii tramwajowej – Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 Sp. z o.o.
- Nasza spółka została powołana do realizacji inwestycji na EURO 2012, a budowa Nowej Łódzkiej formalnie się w takowe nie wpisuje. Stąd też musiał znaleźć się drugi inwestor zastępczy, którym została właśnie DRMG. Takie są wymogi formalno-prawne. Trochę to skomplikowane i może nie do końca służy jak najszybszej realizacji tych dwóch inwestycji, ale takie jest prawo i musimy się do niego stosować – tłumaczy  przedstawiciel GIKE, Janusz Łagowski, dyrektor Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej etap III.

Dla optymalizacji rezultatu, inwestycje zostaną zamówione w jednym, wspólnym zamówieniu publicznym.

Terminy, terminy
Rozpoczęcie robót zaplanowano na październik 2010. Wcześniej musi jeszcze zostać uzyskane pozwolenie na realizację inwestycji drogowej. Przedstawiciele GIKE nie przewidują w tym przypadku kolejnego poślizgu (według wcześniejszych założeń, spodziewano się uzyskać pozwolenie na budowę znacznie szybciej), ale otwarcie mówią o złożoności procesu przygotowania inwestycji oraz różnego rodzaju innych perturbacjach. Według nich nie wpłyną one jednak na termin zakończenia inwestycji.
- Cały proces jest skomplikowany i, niestety, w wielu przypadkach bardzo mozolny. Jest wiele spraw formalnych, które trzeba załatwić. Są kwestie środowiskowe, które również trzeba dograć. To wszystko razem wydłuża znacznie cały proces, ale na dzień dzisiejszy założyliśmy sobie, aby w maju 2012 roku zakończyć obie inwestycje i zrobimy wszystko, aby tak się stało – zapewnia Janusz Łagowski.

Ile to będzie kosztować?
Koszt inwestycji Nowa Łódzka to ok. 120 mln złotych, nowej linii tramwajowej – ok. 90 mln złotych. Dofinansowanie budowy Nowej Łódzkiej będzie uzyskane z Regionalnego Programu Operacyjnego (w gestii Samorządu Województwa), natomiast dofinansowanie linii tramwajowej – w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (w gestii Ministerstwa Rozwoju Regionalnego).

Inwestycje GIKE

Przedsięwzięcia Euro 2012 przewidziane do realizacji przez GIKE (źródło www.gikeuro2012.pl):

1. Budowa Trasy Słowackiego (odcinek Port Lotniczy-Obwodnica Trójmiasta-Stadion „Arena Bałtycka”).
Zadanie obejmuje budowę trasy w układzie dwóch jezdni z obiektami inżynierskimi (estakada, wiadukt PKP i tunele dla pieszych).
2. Realizacja Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap III (GPKM III).
Zadanie obejmuje przebudowę istniejących torowisk tramwajowych i budowę nowych linii tramwajowych.
3. Usprawnienie ruchu transportu miejskiego w obszarze centralnym Trójmiasta, z zastosowaniem Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR.
Zadanie obejmuje synchronizację systemu sygnalizacji świetlnych i wprowadzenie w układzie drogowym informacji elektronicznej dla uczestników ruchu drogowego.
4. Budowa trasy W-Z (odcinek Kartuska-Otomińska).
Zadanie obejmuje budowę trasy o przekroju dwóch jezdni.
5. Realizacja projektu poprawy dostępu drogowego do Portu Gdańsk – budowa Trasy Sucharskiego.
Zadanie obejmuje budowę trasy o przekroju dwóch jezdni, wraz z tunelem drogowym pod Martwą Wisłą i wiaduktami.
6. Przebudowa węzła integracyjnego Gdańsk Śródmieście (przebudowa węzła Śródmieście wraz z wiaduktem Biskupia Górka).
Zadanie obejmuje przebudowę skrzyżowania Traktu Św. Wojciecha i ul. Okopowej z Al. Armii Krajowej i Podwalem Przedmiejskim, z przebudową przyległych ulic oraz wykonanie nowego „przebicia” ul. 3 Maja do Traktu Św. Wojciecha.
7. Budowa Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku.
Zadanie obejmuje budowę instytutu kultury o znaczeniu międzynarodowym. Planowana działalność w tym obiekcie wpłynie na upowszechnienie dziedzictwa i przesłania Solidarności oraz wzmocnienie wizerunku Gdańska – miasta Solidarności.
8. Budowa parkingów zewnętrznych i połączenia ciągów komunikacyjnych pomiędzy parkingiem a Stadionem „Arena Bałtycka” w dzielnicy Gdańsk Letnica.
9. Odwodnienie terenu pod stadion „Arena Bałtycka” w dzielnicy Gdańsk Letnica.