Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Czwartek, 26/12/2024

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Nowa kolej ma jechać przez Orunię. "PKM to szansa na budowę bezkolizyjnego przejazdu"

 1 dodane: 14:00, 15/11/22

tagi:

Wciąż nie wiadomo, którędy kolejka PKM pojedzie przez Orunię. W grze są dwa warianty - jeden zakłada puszczenie torów bliżej ulicy Sandomierskiej, drugi - bliżej okolic Nakielskiej. W poniedziałek w hotelu Zatoka odbyło się drugie spotkanie na temat planowanej linii PKM Południe. Urzędnicy przekonują, że ta inwestycja to szansa na budowę bezkolizyjnego przejazdu na Oruni. Problem w tym, że najwcześniej rozpocznie się ona za kilka lat.

Nowa kolej ma jechać przez Orunię.
Nowa kolej ma jechać przez Orunię. "PKM to szansa
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

Pomorska Kolej Metropolitalna zakłada budowę nowej dwutorowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez Orunię i południowe dzielnice Gdańska do Kowal i jej późniejszego połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (czyli popularną PKM-ką), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią nr 229 (Pruszcz Gdański – Stara Piła).

Inwestycja jest gigantyczna i jest rozciągnięta na wiele lat. Samo przygotowanie prac projektowych potrwa minimum cztery lata, a później - jeżeli miasto zdecyduje się na budowę - potrzeba będzie jeszcze kolejnego roku lub dwóch lat na uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji.

PKM Południe to wielka szansa dla południowych dzielnic, bo rejon ten stale się rozrasta, a wraz z nowymi mieszkańcami rosną też korki. Planiści obliczyli, że dojazd PKM-ką z okolic pętli Świętokrzyska zabierałby mniej niż 10 minut, a z okolic Sandomierskiej do centrum Gdańska - cztery minuty. Pociągi PKM Południe na odcinku Kowale - Gdańsk Śródmieście (a więc i oruńskim) jeździłyby co 7 minut.

Na Oruni inwestycja budzi jednak mieszane uczucia. Szefowa lokalnej rady dzielnicy, Agnieszka Bartków uważa, że pojawienie się projektu budowy PKM na południe Gdańska mocno opóźnia budowę bezkolizyjnych przejazdów na Oruni — długowyczekiwanej inwestycji, w której miasto już kilka lat temu zaczęło gromadzić dokumentacje

Trzeba jednak dodać, że przechodząca przez Orunię PKM Południe zakłada też budowę bezkolizyjnego przejazdu. Ale najwcześniej budowa mogłaby rozpocząć się za 5-6 lat. Wczoraj na spotkaniu dotyczącym PKM Południe wiceprezydent Piotr Grzelak zapewniał: - PKM na południe Gdańska daje szansę na realizację budowy przejazdu bezkolizyjnego i na sfinansowanie tej inwestycji, która, lekko licząc, będzie kosztowała więcej niż 100 mln zł - mówił.

I zwracał uwagę, że miasto starało się o pieniądze na budowę przejazdów bezkolizyjnych z programu CEF, ale bezskutecznie. - CEF finansuje zadania o charakterze ponadlokalnym. Komisja Europejska stwierdziła, że budowa takiego przejazdu to kwestia lokalna.

Wiceprezydent Grzelak przekonywał, że będzie zdecydowanie łatwiej pozyskać pieniądze z UE na budowę PKM Południe, bo inwestycja ta w dużej mierze skupia się na rozbudowie komunikacji zbiorowej. A w Unii Europejskiej na takie inwestycje kładzie się szczególny nacisk.

Przy okazji budowy kilkumetrowej PKM Południe będzie można też "wcisnąć"  i sfinansować bezkolizyjny wiadukt na Oruni, przez który będzie przechodzić nowa kolejka. Problem w tym, że projektanci PKM Południe wciąż nie wiedzą, którędy nowy wiadukt przejdzie nad torami.

Opcje są dwie: czerwona i błękitna. O ich przebiegu pisaliśmy TUTAJ. Na poniedziałkowym spotkaniu projektanci PKM Południe informowali, że wciąż analizują oba warianty, a wyniki ostatecznej analizy poznamy w maju 2023 r.

Podkreślali, że w grę wchodzą tu różne wyniki, m.in. konserwatorski. Nie ukrywali, że konserwator przychyla się bardziej do opcji błękitnej niż czerwonej.

Galeria artykułu

Nowa kolej ma jechać przez Orunię. "PKM to szansa na budowę bezkolizyjnego przejazdu"

Nowa kolej ma...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (1)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

89.64.99.*

19:06, 16/11/22

Szkoda, że na te inwestycje trzeba będzie czekać tak długo. Myślę, że to wpłynie na naszą dzielnice pozytywnie. Ceny działek wzrosną. Może pojawia się inwestycje na miarę XXI wieku.

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA