Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie.

Rozumiem

Piątek, 18/08/2017

Portal dzielnic: Orunia Dolna, Orunia Górna, Lipce, Św. Wojciech, Olszynka, Ujeścisko

menu menu menu menu menu

REKLAMA

Orunia odcięta szlabanami

 1 dodane: 13:12, 07/12/11

tagi:PKPtunelkorkiDworcowaprzejazd

Szybsze pociągi, dłużej opuszczone szlabany, brak tuneli i kładek dla samochodów - władze miasta nie zrobiły nic, aby w związku z modernizowaną obecnie linią E-65, zmienić organizację ruchu na Oruni i Lipcach. Zmotoryzowani mieszkańcy dzielnicy mogą szykować się na prawdziwy horror w okolicach przejazdów kolejowych.

Orunia odcięta szlabanami
Orunia odcięta szlabanami
Fot. p.olejarczyk

Fotografia 1 z 1

- Rano i około godziny 15-16 przedostanie się samochodem na położoną za torami część Oruni to nie lada wyzwanie. Na przejeździe kolejowym w rejonie Dworcowej korki są makabryczne. Sznur aut potrafi się ciągnąć aż od przychodni kolejowej przy Gościnnej. Z drugiej strony – aż od budynku KRUS-u – denerwuje się pan Stanisław, mieszkaniec ulicy Żuławskiej.  

Narzekających kierowców jest tutaj zdecydowanie więcej. Ale są i tacy, którzy liczą, że sytuacja już niedługo się polepszy.  
Korki na ulicach Dworcowej i Gościnnej mają zniknąć, a dwie Orunie, jedna położona przed, druga za torami, nie będą już od siebie odcięte wiecznie zamkniętymi w godzinach szczytu szlabanami – przekonują.

Po co kładki i tunele?
Ich optymizm wynika z rozpoczętej niedawno, także na oruńskim odcinku modernizacji linii kolejowej E-65. I rzeczywiście projektowane zmiany budzą wrażenie – od ulicy Sandomierskiej do Lipiec powstaną przejścia podziemne, ekrany akustyczne, przebudowany zostanie peron.

Zwiększy się też prędkość kursujących tu pociągów i to nawet do stu kilkudziesięciu kilometrów na godzinę. Wszystkie zmiany mogą wejść w życie już w 2013 roku.
- Nie ma opcji, muszą na Dworcowej zrobić tunel dla samochodów. Przy takich prędkościach pociągów,których może jeździć jeszcze więcej, szlaban będzie cały czas zamknięty – posługują się logiką kierowcy.

Ale to co dla wielu mieszkańców Oruni i Lipiec jest logiczne, dla miasta wcale takim nie jest. Tunele i kładki dla samochodów „na oruńskim” odcinku nie są potrzebne – argumentują urzędnicy. Dlaczego?

Wiceprezydent Andrzej Bojanowski: „Obwodnica Południowa zmieni sytuację w dzielnicy”

Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska: „W przyszłości planowane jest wprowadzenie dwóch bezkolizyjnych przejazdów nad linią E65 w ciągu ulic:  tzw. Nowej Podmiejskiej i tzw. Nowej Cienistej”.

Tę ostatnią kwestię determinuje opisywany również przez nasz portal projekt „Czerwonego Mostu”. Dodajmy, że na realizację tej koncepcji przyjdzie czekać przynajmniej kilkanaście lat.

Była szansa na zmianę
Póki co więc wiadomość dla zmotoryzowanych mieszkańców Oruni i Lipiec brzmi: Szlabany opuszczone, Wy czekacie na Obwodnicę, następne pokolenia na Czerwony Most, po co te nerwy?”

Modernizację linii kolejowej E-65 prowadzi spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Dariusz Słodkowski, radny Platformy Obywatelskiej uważa, że miasto w rozmowach z przedstawicielami PLK powinno lobbować za konkretnymi zmianami także na Oruni i Lipcach.

- Ubolewam, że władze Gdańska nie wykorzystały przebudowy linii kolejowej do zmiany organizacji ruchu w ciągu ulicy Dworcowej. Niski tunel dla samochodów osobowych rozwiązywałby problem zamkniętych rogatek i tworzących się w tym miejscu korków – mówi radny.

Co ciekawe, Biuro Rozwoju Gdańska nie uczestniczyło w procesie projektowym dotyczącym linii kolejowej E65. Ale jest i pozytywna wiadomość, planiści zapewniają nas, że koncepcja jest im znana. Mieszkańcy Oruni mogą odetchnąć z ulgą. BRG spieszy z wyjaśnieniami.

Prezydent Gdańska: Nie znam sprawy
- Według projektu E65, na odcinku od granicy Gdańska z Sopotem do ul. Sandomierskiej, trasa linii kolejowej przebiega bezkolizyjnie w stosunku do układu drogowego miasta, tak samo jak to ma miejsce obecnie. Na pozostałym odcinku posiada skrzyżowania ze szlabanami z ulicami: Sandomierską, Gościnną i Niegowską – mówi Piskorski.

I dodaje ważne zdanie:
- Wspomniany projekt jest spójny z polityką przestrzenną miasta – dodaje Piskorski.

Na Oruni wszystko zostaje po staremu.

Prezydent Paweł Adamowicz w wywiadzie opublikowanym rok temu na naszym portalu, mówił, że Orunia nie ma przewag konkurencyjnych, aby móc skutecznie przyciągać do siebie inwestorów. Jako jedną z barier, wskazywał przecięcie dzielnicy układem kolejowym.

Zapytany przez nas wczoraj, czy miasto nie mogło przekonywać PKP do budowy tunelu lub kładki dla samochodów, tak aby wspomniane „przecięcie” zniwelować, odpowiedział krótko:
- Niestety nie znam sprawy, o którą Pan pyta.

Czy można wyobrazić sobie taką odpowiedź, gdyby sprawa dotyczyła Wrzeszcza, Oliwy, albo Śródmieścia?

Ma być mniej samochodów i więcej... historii
Osobliwe tłumaczenie przedstawiają nam urzędnicy Referatu Rewitalizacji. Ich zdaniem budowa tunelu pod linią kolejową w rejonie ulic Gościnnej i Dworcowej nie jest korzystna. Dlaczego? Choć dla niektórych może brzmieć to absurdalnie, urzędnicy planują w rejonie ulicy Gościnnej i Dworcowej… ograniczyć ruch samochodowy.

- Rejon ten, tak zwany rynek oruński ma być w przyszłości znów „sercem” Oruni z wykorzystaniem istniejącej tu zabudowy zabytkowej, w tym m.in. powstającego Centrum Aktywizacji i Innowacji KUŹNIA – tłumaczy Marek Barański z Wydziału Urbanistyki, Architektury i Ochrony Zabytków w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Ale jest i kolejny argument „na nie”.
- Budowa tunelu, z koniecznymi do niego dojazdami (o przybliżonej długości około 100 m z każdej strony) nie tylko stworzy dodatkowe bariery, ale i zniszczy historyczną, w tym rejonie, strukturę dzielnicy. Odcięcie od jej historycznego centrum znacznych fragmentów terenu i zabudowy może uniemożliwić próby efektywnego zagospodarowania tego obszaru, a w konsekwencji sposób jego właściwego funkcjonowania – dodaje urzędnik.

Orunia - tu się żyje!
Jak na sprawę patrzą radni osiedla?
- XXI wiek, a na Oruni ciągle szlabany na przejazdach kolejowych. Nigdzie indziej w Gdańsku tak już nie ma. Boimy się, że Orunia „za torami” zostanie po prostu odcięta. A przecież mieszka tu tak dużo ludzi, po drugiej stronie mamy kościół, przychodnie, sklepy. Co z kierowcami samochodów? Chcemy spotkać się z przedstawicielami miasta i zapytać ich, w jaki sposób wyliczyli, że mieszkańcom Oruni kładka, czy tunel nie jest wcale potrzebny – odpowiada Agnieszka Bartków, przewodnicząca Zarządu Osiedla „Orunia-Św.Wojciech-Lipce”.

Urzędnicy rozwiewają wszelkie nadzieje.
- Jeśli chodzi o budowę tunelu (na Dworcowej – przyp. red.), to takie rozwiązanie nie jest w tej chwili możliwe. W Gdańsku budujemy w tej chwili tunel pod Martwą Wisłą i na inny po prostu nas w tej chwili nie stać – przyznaje Bojanowski.

Galeria artykułu

Orunia odcięta szlabanami

Orunia odcięta...

+ Dodaj komentarz (-) Anuluj

Komentarze (10)

Uwaga! Jeśli chcesz aby przy komentarzu pojawiła się nazwa użytkownika musisz być zalogowany. Jeśli nie masz jeszcze konta - zarejestruj się.

Proszę odczytaj kod potwierdzający z obrazka i wpisz w pole poniżej. Wielkość liter nie ma znaczenia. Jeśli masz problem z odczytaniem kodu, wczytaj nny obrazek

awatar

gosc

89.69.108.*

19:00, 11/12/11

Już jest kilka większych firm za "torami" i jakoś nic się nie zmienia. Jest nadzieja na jeszcze większą ilość chętnych na zagospodarowanie "rozwojowych" terenów w tej okolicy ale gdzie umieścić kładkę nad ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.116.*

17:08, 11/12/11

..trzeba pamiętać o tym przy wyborach, żeby później nie narzekać...

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.114.*

20:24, 08/12/11

Co tu dużo pisać UM i sam Prezydent oraz reszta ważniaków ma naszą Orunię w d.... smutne ale prawdziwe.

zgloś naruszenie
awatar

0125gd

83.25.83.*

17:04, 08/12/11

No tak, ale właśnie trzeba chcieć. A urzędasy już chyba wyraźniej nie mogą dać do zrozumienia że nie chcą.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

193.200.150.*

16:27, 08/12/11

Jaj sobie robią urzędasy. Jaki problem, że nie ma pieniędzy? Wystarczy na preferencyjnych warunkach udostępnić teren za torami np. czterem dużym firmom produkcyjnym lub kilku deweloperom, pod warunkiem ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

178.181.121.*

09:40, 08/12/11

Taka sama sytuacja jest przy ul. Sandomierskiej.Najlepsze wyjscie z sytuacji jesttakie aby oRUNIE ZA TORAMI ZAORAC i po klopocie.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

80.48.240.*

07:58, 08/12/11

Wierzyć się nie chce, jak miasto ma nas w głębokim poważaniu.

zgloś naruszenie
awatar

gosc

62.61.53.*

20:06, 07/12/11

Największa bzdura jaką przeczytałem w historii tego portalu: tunel pod torami zniszczy układ historyczny - linia kolejowa przez środek dzielnicy, którą ciężko przejechać go nie niszczy?! Ogólnie ze wszystkich ...wiecej

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.108.*

16:27, 07/12/11

samochodziarze wiecznie marudzą

zgloś naruszenie
awatar

gosc

89.69.110.*

15:48, 07/12/11

A do tego Panie z dyżurki potrafią zamknąć szlaban i iść z wiaderkiem na drugą stronę po wodę kilka razy już zastałam taką sytuację...albo jedna z Pan tam pracująca taka szczupła blondynka jest tak roztargniona ...wiecej

zgloś naruszenie

REKLAMA

REKLAMA